Annons

Hjärnforskare: Skärmen gör det svårt för barn att fokusera

Forskare ger stöd till WHO:s rekommendationer om att skärmtiden måste begränsas för barn under fem år.

– Det man är orolig för är att vi kommer att få en generation med modifierade hjärnor, säger professorn Hugo Lagercrantz.

Under strecket
Publicerad

Barn under 5 år ska bara sitta max en timme per dag framför skärm, rekommenderar Världshälsoorganisationen.

Foto: Jessica Gow / TT Bild 1 av 3

Hugo Lagercrantz.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet Bild 2 av 3

Katarina Gospic.

Foto: Jenny Hammar Bild 3 av 3

Barn under 5 år ska bara sitta max en timme per dag framför skärm, rekommenderar Världshälsoorganisationen.

Foto: Jessica Gow / TT Bild 1 av 1
Barn under 5 år ska bara sitta max en timme per dag framför skärm, rekommenderar Världshälsoorganisationen.
Barn under 5 år ska bara sitta max en timme per dag framför skärm, rekommenderar Världshälsoorganisationen. Foto: Jessica Gow / TT

För första gången har Världshälsoorganisationen (WHO) gått ut med rekommendationer för att barn ska må bättre och växa upp till mer hälsosamma vuxna. Riktigt små barn, under ett år, bör inte sitta framför tv, datorskärmar och läsplattor alls. Barn mellan två och fem år bör inte titta på tv, video eller spela datorspel mer än en timme per dag, enligt WHO.

– Det är jättebra att de äntligen fått till riktlinjer, men lite sent. I USA kom sådana här rekommendationer redan för 10–15 år sedan, säger Hugo Lagercrantz, emeritusprofessor i barnmedicin vid Karolinska institutet.

En anledning till rekommendationerna är att skärmtittandet påverkar barns hälsa; barn som sitter i timmar och spelar datorspel hoppar ofta över fysiska aktiviteter och sover mindre.

Annons
Annons

Hugo Lagercrantz.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet Bild 1 av 1

Men hur är det med hjärnan – hur påverkas den?

– Själva kopplingarna i hjärnans barnsystem påverkas. Man tränar upp vissa nervcentra, försummar andra och man får svårare att fokusera på en sak i taget, säger Hugo Lagercrantz.

Han nämner språkutvecklingen, läsförmågan och handmotoriken som exempel på delar i hjärnan som kan influeras av skärmanvändandet.

– Det man är orolig för är att vi kommer att få en generation med modifierade hjärnor. Människans tillvaro blir alltmer fragmenterad och vi blir beroende av alla klicks, sms, e-post, breaking news och mobiltelefoner. Barn blir alltmer beroende av att genast få svar och aldrig ha tråkigt.

Hugo Lagercrantz.
Hugo Lagercrantz. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet

Katarina Gospic som är hjärnforskare, läkare och författare, säger dock att det inte gjorts några tongivande studier som visar hur skärmtid påverkar riktigt små barns hjärnor, i alla fall inte vad hon känner till. En omdiskuterad studie från i år gjord på barn mellan 24 och 36 månader visade dock att mer skärmtid hängde ihop med försämrad prestation på standardutvecklingstest, säger hon.

– Det finns också studier gjorda på skolbarn och empatisk förmåga. Det ”farligaste” med ny teknik är vad det tar tid ifrån. Det är livsviktigt att äta, träna, sova och umgås med andra människor, spenderar vi för lite tid på dessa grundläggande saker för att vi exempelvis sitter framför en skärm påverkar det oss negativt, säger hon.

Annons
Annons

Katarina Gospic.

Foto: Jenny Hammar Bild 1 av 1
Katarina Gospic.
Katarina Gospic. Foto: Jenny Hammar

Det finns även studier på hur skärmanvändande påverkar vuxna människors hjärnor, säger Katarina Gospic.

– De visar att alla de här apparaterna är designade för att attrahera ditt belöningssystem. Det är grunden i hela vårt beteende, vi nappar på snabba belöningar.

En klar skillnad mellan vuxna och barns hjärnor är dock att vuxna har utvecklat förmågan att sätta gränser.

Har man en godispåse framför sig och tar en godis och det känns bra – så tar man troligtvis en till och en till. Enligt Gospic är det exakt samma princip som påverkar att både vuxna och barn vill kolla på Instagram eller spela spel. Det ger kickar och snabba belöningar.

– Man har även sett att passiv skärmtid gör dig dum. Man förlorar IQ-poäng på det. Nu pågår det en diskussion om att mänskligheten kanske för första gången blir dummare och dummare.

Hjärnor hos både vuxna och barn kan även påverkas av informationsflödet. Enligt Gospic utsätts man för cirka 34 gigabyte information varje dag. Det motsvarar på ett ungefär att man skulle spela tio nya mp3-låtar varje minut under hela sin vakna tid.

– Plus att du utsätts för 100 000 ord om dagen. Så det är extremt mycket information som du bara bombarderas med. Om man tittar på vuxna, som det så klart är lättare att göra studier på än bebisar, så ser man att vi har problem med att fokusera.

En klar skillnad mellan vuxna och barns hjärnor är dock att vuxna har utvecklat förmågan att sätta gränser. När vuxna sitter med mobilen och hjärnan bara vill ha mer och mer, så kan de ändå till slut tänka ”nej nu har jag suttit i 20 minuter, nu ska jag göra något annat”.

– Men små barn har inte den här förmågan, de kan inte bromsa sig själva, säger hon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons