Annons

Hojtrender 2019: Se det bästa från mc-mässan

Årstiden är mörk som kolfiber. Men det bekommer inte hojentusiasterna – snart är det ju vår. Ett bevis på det är mc-mässan i Stockholm. Denna kromblänkande tillställning fungerar som startskott för säsongen på två hjul.

Under strecket
SvD
Publicerad

Mc-mässan är en fest för alla motorentusiaster och ett tillfälle att spana på trender inför året.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 10

Intresset är stort för motorcyklar.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 2 av 10
Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 3 av 10

Triumph Thruxton TFC.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 4 av 10

Indian FTR 1 200.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 5 av 10

Ducati Panigale V4 R.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 6 av 10

BMW S 1 000 RR.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 7 av 10

Triumph Scrambler 1 200 XE.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 8 av 10

Detalj på Husqvarna Svartpilen 701.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 9 av 10

KTM 790 Adventure R.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 10 av 10

Mc-mässan är en fest för alla motorentusiaster och ett tillfälle att spana på trender inför året.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 3

Intresset är stort för motorcyklar.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 2 av 3
Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 3 av 3
Mc-mässan är en fest för alla motorentusiaster och ett tillfälle att spana på trender inför året.
Mc-mässan är en fest för alla motorentusiaster och ett tillfälle att spana på trender inför året. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Tänk om fler körde motorcykel. Då skulle trafikstockningarna, parkeringsproblemen och slitaget på våra vägar minska. Och mc-intresset är redan stort. I fjol fanns det drygt 325 000 inregistrerade hojar, vilket är svenskt rekord.

Samtidigt går utvecklingen snabbt framåt. Motorcyklarna blir allt säkrare och får mer och mer avancerad elektronik. Sådana tekniska framsteg härstammar från tävlingsvärlden.

Inför 2019 har det kommit en hel drös effektstinna sportvidunder. Nu kan flera hojar leverera långt över 200 hästkrafter – som de italienska nyheterna Ducati Panigale V4 R, Aprilia RSV4 1 100 Factory och MV Agusta Brutale 1 000 Serie Oro. Och det klarar även BMW S 1 000 RR och Kawasaki H2.

1/2

Intresset är stort för motorcyklar.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
2/2
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Medan sportmaskinerna kan vara hopplöst dyra att försäkra säljs det desto fler äventyrshojar. Dessa är mångsidiga och gjorda för bekväma resor på skiftande underlag. Med lång fjädringsväg och grova däck framkallar de en aura av dramatik, låt vara att de flesta ägare mest kör på asfalt och aldrig ger sig iväg på någon jorden-runt-resa.

Annons
Annons

Triumph Thruxton TFC.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 7

Indian FTR 1 200.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 2 av 7

Ducati Panigale V4 R.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 3 av 7

BMW S 1 000 RR.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 4 av 7

Triumph Scrambler 1 200 XE.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 5 av 7

Detalj på Husqvarna Svartpilen 701.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 6 av 7

KTM 790 Adventure R.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 7 av 7

Några nyheter är Yamaha Ténéré 700, KTM 790 Adventure och BMW F 850 Adventure.

1/4

Triumph Thruxton TFC.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
2/4

Indian FTR 1 200.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
3/4

Ducati Panigale V4 R.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
4/4

BMW S 1 000 RR.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

I sammanhanget passar även Yamaha XSR 700 XTribute in. Den är en modern hyllning till klassikern XT 500, som redan år 1976 sådde fröet till äventyrskategorin.

Och nostalgi är någonting som ständigt är i ropet. Det visar inte minst Triumphs tillbakablickande Scrambler 1 200 och Royal Enfields – båda 650-kubikare.

1/2

Triumph Scrambler 1 200 XE.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
2/2

Detalj på Husqvarna Svartpilen 701.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Däremot talas det fortfarande ganska tyst om alternativa drivkällor. Medan elmotorn har fått ett stort genombrott i mopedvärlden går utvecklingen desto långsammare för motorcyklar, låt vara att Harley-Davidsons Live Wire ska komma i år.

Många tycker att en mc ska mullra och dåna och att ljudet är en del av känslan med att köra på två hjul. Men så är också hojen mer ett nöjesfordon än ett praktiskt transportmedel.

Fotnot: Mc-mässan arrangerades på Friends arena i Stockholm, 25–27 januari.

KTM 790 Adventure R.
KTM 790 Adventure R. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons