X
Annons
X
Recension

Holiday ”Holiday” föraktar djupt samtliga sina rollfigurer

Örfilarna smäller som ­pistolskott när blondinen tas emot på semesterorten. Sascha, som lever på kickar, är falsk, männen våldsamma och kåta. Varför det blev så får vi inte veta i en film utan analys och psykologi.

Sascha och Michael (Victoria Carmen Sonne och Lai Yde). Foto: Triart
Läs mer om Veckans biofilmer

Holiday

Regi
Isabella Eklöf
Genre
Drama
Manus
Isabella Eklöf, Johanne Algren
Medverkande
Victoria Carmen Sonne, Lay Yde, Thijs Römer

1 tim 33 min. Från 15 år.

Betyg: 2 av 6

Ingen blondin är falskare än danska Sascha, som anländer till den kitschiga plastlyxen i turkiska Bodrum för att ansluta till en grupp festande gangsters. Det är som om hennes mörka hårrötter helt och hållet existerar för att signalera bräcklighet och självhat till omvärlden, att det inte handlar om att göra sig vackrare utan om att dölja sig och försvinna. Och ingen blick är tommare än den som aldrig lyser upp hennes blanka ögon. Där finns ingen glädje, bara enstaka glimtar av någon sorts grundläggande överlevnadsinstinkt.

Man undrar: hur blev det såhär, hur hamnade hon här? Men det har man ingenting för. "Holiday" är en film som djupt föraktar samtliga sina rollfigurer, som aldrig ställer dem några frågor eller tillerkänner dem några fördjupande dimensioner. What you see is what you get. Dynamiken i relationerna är entydig och helt kopplad till plattast tänkbara analys av begrepp som makt och underkastelse. Inga underströmmar, överhuvudtaget ingen psykologi.

Och just ingen intrig heller, vilket innebär att det finns ytterst litet av rörelse i filmen, den har knappt styrfart. Den liksom skvalpar omkring i sin egen påtagliga förtjusning i hur liknöjt neutralt den iakttar Saschas oreflekterade självskadebeteende och sakernas ömkansvärda tillstånd. Ingen moralpanik här inte! Den får man tillhandahålla själv.

Annons
X
Efter reklamen visas:
Holiday

Saschas mottagande i samband med ankomsten till semesterorten blir två örfilar som smäller som pistolskott mot kinden. Hon har lånat litet pengar och behöver en tillrättavisning. Och detta med våldsam bestraffning blir ett återkommande mönster, det är så männen i hennes liv kommunicerar med henne.

Ja, de ligger med henne också, men sex är aldrig åtrå så mycket som det är bottenlöst förakt och aggressiv maktutövning. Varför våldsamheterna är obligatoriska. Männen är kåta och brutala, med ett undantag, en hippiebetonad holländare, som är kåt och vänlig, det vill säga: ganska vanlig.

Och det är just hans gradvis stegrade motvilja mot hur hon blir behandlad i gangstervillan som blir för mycket för Sascha, hon som annars accepterar misshandel och våldtäkt med en idisslares likgiltighet. Hon uthärdar alltså själva förnedringen utan knot, men inte den externa normalitetens fördömande.

Victoria Carmen Sonne spelar huvudrollen i ”Holiday”. Foto: Triart

Och visst, jag köper det. Men det är en aning magert i sammanhanget. Jag skulle glatt rekommendera "Holiday" till alla och envar om den bara gav mig en enda ny och tänkvärd insikt i hur män och kvinnor interagerar med varandra. Eller för all del i något annat, vad som helst. Men det bestående intrycket av Isabella Eklöfs insats är av någon som kavar omkring i alldeles för stora galoscher. Det finns artiklar som kopplar ihop regissören med aktade namn som Michael Haneke. Sådant borde man få fängelse för.

Annons
X
Annons
X

Sascha och Michael (Victoria Carmen Sonne och Lai Yde).

Foto: Triart Bild 1 av 2

Victoria Carmen Sonne spelar huvudrollen i ”Holiday”.

Foto: Triart Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X