Annons

Storbolagets vd orolig för ”viktigaste” valfrågan

Krisberedskapen måste bli bättre, det säger Henrik Sjölund, vd för Holmen, efter en sommar av av extremvärme och skogsbräder.

– Att skogen, som är det viktigaste vi har för att bemästra klimatförändringarna, står och brinner är tragiskt.

Under strecket
Publicerad

Henrik Sjölund, vd på Holmen.

Foto: Allis Nettréus Bild 1 av 1

Henrik Sjölund, vd på Holmen.

Foto: Allis Nettréus Bild 1 av 1
Henrik Sjölund, vd på Holmen.
Henrik Sjölund, vd på Holmen. Foto: Allis Nettréus

Sommarens extremväder har sett till att klimatfrågan seglat upp som ett av valets hetaste ämnen, och för skogsföretaget Holmen är spörsmålet extra angeläget. På huvudkontoret vid Strandvägen 1 i Stockholm klurar vd Henrik Sjölund på hur Sverige ska kunna minska framtida skogsbränder – och på så sätt gynna miljön.

– Extremväder med torka kommer vi få se mer av, och att se skogen, som är det allra viktigaste vi har för att bemästra klimatförändringarna, står och brinner är hemskt tragiskt. En brukad skog som växer och binder koldioxid, vilket håller utsläppen nere, säger Henrik Sjölund.

Han anser att staten måste ha en förberedd och fungerande krisberedskap när bränderna väl ha startat. Ett förslag från Holmens vd är att staten ska tillstå med brandflyg som vid riskperioder patrullerar luftrummen och spanar efter rökutveckling.

Annons
Annons

– Alla bränder startar som små brasor. Det gäller att upptäcka dem och släcka dem snabbt, exempelvis med helikoptrar som är effektiva. Krisberedskapen måste vara bättre, det är en fråga för den här regeringen och nästa.

Sjölund anser att det är viktigt att näringslivet för dialog med regeringen om klimatåtgärder, och att företagen har ett visst ansvar att driva klimatfrågor.

– Vi är ju generellt ganska bra på det i Sverige. Och ofta går ju smarta klimatlösningar hand i hand med gynnsamma ekonomiska lösningar.

Ni är ett skogsföretag, vilket innebär omfattande transporter och en stor klimatkostnad. Har företag ett ansvar att ta klimatvänliga beslut trots en extra kostnad?

– Transport är kanske den största utmaningen, just nu jobbar vi för att få köra längre med tyngre lastbilar för att minska utsläppen. Men om vi pratar biodiesel kontra vanligt diesel, då kanske det krävs subventioner för en övergång. Vi måste kunna konkurrera på lika villkor.

Hur ska Sverige bibehålla sin konkurrenskraft?

– Vi är ett litet exportinriktat land som är helt beroende av frihandel och konkurrenskraftiga villkor för industrin i Sverige.

Är Sveriges konkurrenskraft hotad?

– Nej, men det är viktigt att vi inte får för snabba svängningar. Om det kommer skatter eller pålagor kopplat till miljön gäller det att ha ett helhetsperspektiv så att Sverige inte sticker ut och vi får negativa konsekvenser för konkurrenskraften.

Har du konkreta exempel på en sådan skatt?

– Kilometerskatten. Vi är helt beroende att kunna flytta varor inom landet. Tillåt oss istället att köra tyngre lass med lastbil, och längre tills tekniken hunnit ikapp.

Skatten som Henrik Sjölund åsyftar är den så kallade vägslitageskatten, som är en avståndsbaserad skatt som vid implementering slår hårt mot just den tunga lastbilstrafiken. Enligt regeringens promemoria från mars i år föreslås en extra avgift om 1,20 kronor per körd kilometer.

Men skattens framtid är likt riksdags- och regeringsutformning fortfarande höljd i dunkel.

Hur påverkas ni av det osäkra parlamentariska läget?

– Det är alltid bra med en tydlig horisont och förutsägbarhet, vilket vi inte har i dag. Men det klarnar förhoppningsvis under hösten.

Och ifall det inte gör det – hur kan valet påverka er?

– En snabb förändring av valutakursen hade varit svårt att hantera.

Vad är de viktigaste näringslivsfrågorna inför valet?

– Grunden till att skogen ska kunna göra den klimatnyttan den kan ligger i rätten till att bruka jord. Det får inte vara ett frågetecken om det.

Är du orolig för det?

– Ja. Jag har sett att den rätten har diskuterats och urholkats de senaste åren, säger Henrik Sjölund.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons