Annons

Hon är Sveriges vassaste personalchef

Sedan Paulina Ekvall började på Arla Foods har hon lanserat ett karriärutvecklingsprogram, skapat en feedbackkultur och tagit upp kampen om talangerna. Hon sägs vara starkt bidragande till Arlas förbättrade resultat och är nu nominerad till årets HR-direktör 2017 av Universum.

Under strecket
SvD Näringsliv, Linnea Bolter
Publicerad

Arlas HR-chef Paulina Ekvall halkade in på personalfrågor av en slump. Inför nästa år är hon nominerad som årets personaldirektör av Universum.

Foto: Carl BredbergBild 1 av 1

Arlas HR-chef Paulina Ekvall halkade in på personalfrågor av en slump. Inför nästa år är hon nominerad som årets personaldirektör av Universum.

Foto: Carl BredbergBild 1 av 1
Arlas HR-chef Paulina Ekvall halkade in på personalfrågor av en slump. Inför nästa år är hon nominerad som årets personaldirektör av Universum.
Arlas HR-chef Paulina Ekvall halkade in på personalfrågor av en slump. Inför nästa år är hon nominerad som årets personaldirektör av Universum. Foto: Carl Bredberg

Paulina Ekvall, HR-chef på Arla, går med raska steg tvärs över lobbyn i en av industribyggnaderna på Lindhagensgatan i Hornsberg, där Arla Foods har sitt huvudkontor. Hon är tillbaka i Stockholm efter en mötesvecka i Tyskland med fackliga diskussioner och trendspaningar. Resdagarna blir många varje år. Det är ingen idé att hålla räkningen längre, konstaterar hon obekymrat.

– Få känner till hur internationella vi är. Vi säljer till hundra länder och har produktion i tretton. Det gör jobbet spännande. Jag arbetar både lokalt och i europeiska projekt, berättar hon och tillägger i samma andetag att Arla, med sina 19 000 anställda, är ett av de minsta företagen som hon har arbetat i:

– Jag uppskattar de korta beslutsvägarna och att komplexiteten är mindre. Och så gillar jag hela den kooperativa tanken. Allt går tillbaka till mjölkbönderna som är våra ägare.

Annons
Annons

På de två och ett halvt år som Paulina Ekvall varit HR-chef på Arla har hon hunnit få en hel del bekräftelse på sitt arbete. Förra året utsågs hon till årets HR-chef av Human Growth Award som arrangeras av Wise Group, inför nästa år är hon återigen nominerad till årets personaldirektör. Den här gången är det Universum som nominerar henne inom kategorin employer branding.

Hur är du som chef?

– Krävande, svarar hon blixtsnabbt. Men också rolig och förhoppningsvis inspirerande att jobba med, säger hon och fortsätter:

– Min drivkraft är att se andra lyckas, därför pushar jag medarbetarna till att lämna komfortzonen. Jag litar på att individen klarar av tuffa utmaningar. Om man lämnar det bekväma händer det grejer snabbare, man växer också av att lyckas med något som man inte trodde sig klara. Men det är viktigt att få stöttning och att känna trygghet när man kastar sig ut. I rädsla finns ingen kreativitet.

När lämnar du din egen bekvämlighetszon?

– Jag är inte jättebekväm med att tala inför riktigt stora folksamlingar, men det har jag verkligen fått träna på som årets HR-chef. Det finns en blyg sida hos mig och jag älskar inte att stå på scenen. Sedan föredrar jag dialog med människor framför monolog på en scen.

Paulina Ekvall halkade in på personalfrågor efter en tid i London, där hon av en slump upptäckte sin fallenhet för att jobba med människor. På den tiden arrangerade personalavdelningarna personalfester, ställde fram adventsljusstakarna och såg till att det fanns fungerande cykelställ. Det har hänt en del på HR-fronten sedan slutet av 1980-talet, konstaterar hon.

Annons
Annons

– Jag tror inte på att HR ska vara en serviceavdelning, det handlar snarare om att vara en partner i affären. Vi måste kunna visa vilket värde HR har, annars blir HR en ren kostnad. Det är ju inte vi som säljer mjölken. På vissa håll hamnar HR-avdelningen i baksätet och lever sitt eget liv. Vi måste vara med och styra genom att driva egna frågor som gynnar affären.

Bland det första hon tog tag i på Arla var kulturen. Till exempel behövde de bli bättre på att ge varandra feedback internt.

– För mig är det lite vanskligt att tro att det räcker med återkoppling på medarbetarsamtalen två till tre gånger om året. Vi behövde en kultur som uppmuntrade till kontinuerlig feedback – både kring det som man gör bra men även om sådant som man kan förbättra. Det är lite jobbigt för oss svenskar, men det är som med Zlatan – när man har kickat bollen 10 000 gånger blir man duktig, säger Paulina Ekvall.

Som på de flesta stora företag är jakten på talanger en ständig utmaning.

– Det finns ingenting annat som har en så avgörande effekt på lönsamheten som medarbetarna. En maskin som går sönder kan man ersätta eller laga, att hitta rätt kompetens och personer med rätt inställning är svårare. Vi är många som vill ha de bästa.

När det i en medarbetarundersökning kom fram att personalen tyckte karriärvägarna inom Arla inte var tillräckligt tydliga, sjösatte hon raskt det interna karriärutvecklingsprogrammet Guldkalven.

– Där ingår bland annat mentorer, ledarskapsutveckling, presentationsteknik och personlighetstester. De första guldkalvarna gick ut i maj, för flera av dem ledde programmet till nytt jobb. Det är så otroligt roligt att se människor växa. Dessutom är det lönsamt!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons