Annons

”Människor kan väldigt lite om sin sexualitet”

Lora Haddock DiCarlo beskriver bolaget som ett ”aktivistföretag”.
Lora Haddock DiCarlo beskriver bolaget som ett ”aktivistföretag”. Foto: Tomas Oneborg

Omoralisk, obscen, oanständig. Orden som skulle kritisera Lora Haddock DiCarlos sexleksak fick rakt motsatt effekt. Nu är utmaningen att övertyga investerare – och göra företaget lönsamt.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Lora Haddock DiCarlo beskriver bolaget som ett ”aktivistföretag”.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

– Det senaste året har varit helt galet.

Lora Haddock Di Carlo ler ett brett leende och slår sig ner i en fåtölj på hotellet Haymarket i centrala Stockholm.

Amerikanskan, som grundat det självbetitlade sextech-bolaget Lora DiCarlo, är i Stockholm för att tala på den årliga konferensen Women in tech.

För att förstå varför fjolåret var så turbulent – och framgångsrikt – måste bandet backas till hösten 2018.

Prototypen av bolagets första produkt, Osé, hade precis vunnit ett innovationspris på teknikmässan CES i Las Vegas. Osé stimulerar en kvinnas klitoris och g-punkt samtidigt och bygger på mikrorobotteknik som skapats av ingenjörer vid Oregon State University.

Att ställa ut sin produkt och vinna pris på CES-mässan innebär både ett viktigt erkännande liksom ett ökat intresse från investerare.

Därför kom beskedet om det indragna priset som en chock för Lora Haddock DiCarlo.

Beslutet fattades av bolaget bakom mässan, CTA. Hennes produkt kallades omoralisk, obscen, oanständig.

– Jag blev chockad och uppriven. Ingenjörerna i mitt team hade jobbat hårt. Att vi från början ens vann såg vi som en signal om att vinden vänt för kvinnor inom tech och att sextech var värdigt att betraktas som innovativt.

Annons
Annons

Lora Haddock DiCarlo beskriver bolaget som ett ”aktivistföretag”.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

Dessutom hade hon redan börjat tråla efter nytt kapital i samband med att investerare fått upp ögonen för bolaget, och lagt stora summor på att utveckla prototypen.

Hon bestämde sig för att gå till pressen. Strax innan mässan skulle gå av stapeln i januari 2019 skrev hon ett öppet brev som fick stor spridning, där hon berättade om CTA:s agerande. New York Times publicerade även utdrag av mejlkorrespondensen mellan parterna.

Vad som kunde blivit ett nederlag blev i stället en lyckad pr-kupp.

Enskilda investerare ville plötsligt plöja ner över 20 miljoner kronor i bolaget. När Osé väl lanserades i slutet av november i fjol såldes produkter för över 10 miljoner kronor inom loppet av fem timmar.

Lora DiCarlo verkar i vad som ofta betecknas som en framtidsbransch. Femtech – teknik utvecklad särskilt för kvinnor – och health tech är två sektorer som uppskattas vara värda hundratals miljarder innan 2025. Sextech spås i sin tur omsätta 122 miljarder dollar 2026, enligt Forbes. DiCarlo anser att hennes fält skär mitt emellan de tre.

Företaget jobbar också stenhårt med att marknadsföra sig som ett syftesdrivet bolag med ett samhällsuppdrag: att avstigmatisera den kvinnliga sexualiteten och få människor att känna sig bekväma i sina egna kroppar.

Själv benämner Lora Haddock DiCarlo bolaget som ett ”aktivistföretag”.

– Sexualupplysningen i dag är katastrofal. Människor kan väldigt lite om sin egen sexualitet. Det utbildningsansvaret faller ofta på så kallade sextechbolag, säger Lora Haddock DiCarlo.

Lora Haddock DiCarlo beskriver bolaget som ett ”aktivistföretag”.
Lora Haddock DiCarlo beskriver bolaget som ett ”aktivistföretag”. Foto: Tomas Oneborg
Annons
Annons

Inom det närmsta halvåret ska ytterligare fyra produkter lanseras. Men Lora Haddock DiCarlo berättar att bolaget även funderar på att bredda verksamheten och addera servicetjänster. Kundtjänsten får många samtal med frågor av personlig karaktär som inte rör produkten.

– Vi pratar med våra kunder om allt från sex till klimakteriet och hur man kommunicerar bäst med sin partner.

Så sent som den 23 februari kom beskedet att filmmogulen Harvey Weinstein döms för våldtäkt och sexuella övergrepp. New York Times avslöjanden om honom hösten 2017 blev den tändande gnistan för rörelsen som skakade om en hel värld.

DiCarlo upplever att det offentliga samtalet om rätten att äga sin sexualitet – framför allt kvinnans – har intensifierats i samband med metoo-rörelsen.

– Klimatet kring de här frågorna är fortfarande... Tungt. Ämnen som övergrepp och sexualitet omgärdas av nervositet, rädsla och skam. Det behövs ett säkert utrymme för att prata om dem, och vi vill bidra genom att erbjuda det.

Finns det inte en risk i att vinstdrivande bolag hanterar sådana känsliga frågor?

– Vi tjänar inte pengar på den biten i dag. Men lita på mig, jag är väldigt noga med de legala delarna. Fokus ligger framför allt på råd kring produkten.

Varför ska man lita på er?

– Vi garanterar att vår personal är utbildade och utrustade för att hantera svåra situationer på rätt sätt.

När årets CES-mässa gick av stapeln hade Lora DiCarlo en egen monter – resultatet av en lång, men konstruktiv, dialog med arrangörerna. Två av de nya produkterna fanns på plats. Nyfikna potentiella investerare flockades.

Men trots produktens popularitet går bolaget ännu inte med vinst.

– Bolagets syfte och lönsamhet är lika högt prioriterade. När jag berättar det för investerare blir många livrädda.

Hur övertygar ni dem om att ni inte offrar lönsamheten, och deras pengar, för ert syfte?

– Vi måste få med dem på tåget. Varje gång vi ska fatta ett svårt beslut ställer vi oss frågan – baserar vi dem på våra värderingar? Så länge svaret är ja, kommer vi inte ha några problem med framtida lönsamhet, säger hon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons