Annons

Hos Schiller krossar politiken kärleken

Ett sceniskt radarpar: Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller. Nu arbetar de för första gången på Kulturhuset Stadsteatern med ”Kärlek och politik”.
Ett sceniskt radarpar: Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller. Nu arbetar de för första gången på Kulturhuset Stadsteatern med ”Kärlek och politik”. Foto: Lars Pehrson

När Friedrich Schillers ”Kärlek och politik” senast sattes upp på Kulturhuset Stadsteatern var det med ett lyckligt slut. Regissören Staffan Valdemar Holm satsar på originalversionen, den betydligt mer tragiska.

Under strecket
Publicerad

– Det har väl gått så lång tid att det är okej att berätta? undrar scenografen och kostymören Bente Lykke Møller.

Staffan Valdemar Holm, hennes man, nickar i det kala mötesrummet på Kulturhuset Stadsteatern vid Sergels torg i Stockholm.

– När ”Kärlek och politik” sattes upp här på 70-talet var det med ett ”happy ending”. Ungdomarna som i originalet dör på slutet fick i stället gifta sig. Det är nog en förklaring till att den inte spelats så mycket här i Sverige. Lite av rädsla för den här högromantiska tragedin, säger Bente Lykke Møller och Staffan Valdemar Holm fyller i:

– Så Stadsteatern har en gammal skuld till Schiller på grund av detta brott.

Staffan Valdemar Holm är tillbaka på en Stockholmsscen, men alltså inte på Dramaten där han var chef under sex år. Ombyte förnöjer.

– Det är kul med en annan scen och helt andra skådespelare än jag jobbat med. När vi repeterar är vi som en liten frigrupp inom det stora huset.

Inte förvånande är han, som efter Dramaten var chef för Düsseldorfer Schauspielhaus, aktuell med en pjäs av en tysk dramatiker. Dramat som Friedrich Schiller skrev blott 23 år gammal och som uruppfördes 1784 är fyllt med kärlek, korruption, och politik. Det märks att Schiller var inne i en Sturm und Drang-period. Luise och Ferdinand älskar varandra, men de tillhör olika klasser och makthunger kommer i vägen för deras äktenskapsplaner.

Annons
Annons

– Det handlar väldigt starkt om ett diktatoriskt och brutalt samhällssystem, extremt hierarkiskt, som bygger på en rigid kristen moral och maktens totala omoral. Politiken krossar kärleken, sammanfattar Staffan Valdemar Holm.

– Det är en revolutionär pjäs, den hade ju uruppförande fem år före franska revolutionen. Man känner ett akut behov av förändring.

Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller har satt upp pjäsen förut, på Det Kongelige teater i Köpenhamn 2003. Den här gången tränger de ännu djupare in i de mänskliga konflikterna.

– Vi försöker göra det väldigt stramt och enkelt, men förlorar aldrig det mänskliga fokuset.

I en repetitionssal i det stora huset får man en känsla för scenografin. Där står enkla stolar, dessutom kommer det vid premiären att finnas rullband som skådespelarna ska åka fram mot publiken på. Bente Lykke Møller betonar att hon trogen sin intention har eftersträvat att skala av och göra det mänskliga synligt. Hon tycker ofta att människan försvinner på teatern, för att det är för mycket scenografi.

– Trenden i dag är ju att det ska se ut som en loppmarknad på scenen.

I Tyskland är ”Kärlek och politik” en av de tre oftast spelade pjäserna varje år. I Sverige – där Dramaten gjorde den senaste uppsättningen 2006 – har vi fått färre chanser att ta del av Schillers begåvning. Delvis handlar det om att det är först nu vi har en komplett översättning, menar Holm.

– Men visst stoff kan vara svårt för att man inte har historiken. I Sverige har det att göra med att sådant som våld, krig och revolution, som resten av Europa är präglat av, inte är en del av medvetandet. Det är knappt ens som om andra världskriget har ägt rum. Men det handlar också om att man i Sverige kapade banden till tyskspråkig kultur efter kriget. Det är vettigt att återknyta de där banden.

Liksom kostym och scenografi ska musiken föra publiken tillbaka till Schillers 1700-tal. Därför används nästan bara den tidens musik, förklarar Staffan Valdemar Holm.

– Vi säger inte: ”Det här försiggår på Plattan just nu”. Det påstår tillräckligt många uppsättningar på det här stället ändå.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons