Annons

Höstlöven problematiska för tågtrafiken: ”Som såpa”

Löv på spåret orsakar årligen stora problem i tågtrafiken. För att lösa problemet används friktionsgel och högtryckstvätt. Men laser som använts utomlands är för dyr för den svenska rälsen.

– Det kan låta banalt men tekniskt är det ett problem som är väldigt svårt att komma till rätta med, säger Claes Nyberg på MTR.

Under strecket
Publicerad

I dagarna kom de första rapporterna om förseningar i tunnelbanetrafiken till följd av lövhalka. Ett problem som såväl MTR och Trafikverket jobbar hårt med att motverka.

Foto: Bertil Ericson/TTBild 1 av 1

I dagarna kom de första rapporterna om förseningar i tunnelbanetrafiken till följd av lövhalka. Ett problem som såväl MTR och Trafikverket jobbar hårt med att motverka.

Foto: Bertil Ericson/TTBild 1 av 1
I dagarna kom de första rapporterna om förseningar i tunnelbanetrafiken till följd av lövhalka. Ett problem som såväl MTR och Trafikverket jobbar hårt med att motverka.
I dagarna kom de första rapporterna om förseningar i tunnelbanetrafiken till följd av lövhalka. Ett problem som såväl MTR och Trafikverket jobbar hårt med att motverka. Foto: Bertil Ericson/TT

Små, färglada löv landar på tunnelbanespåret. Trafiken stannar med ett gnissel. Lövhalkan hade slagit till.

– Det kan låta banalt men tekniskt är det ett problem som är väldigt svårt att komma till rätta med, säger Claes Nyberg, pressansvarig på företaget MTR som kör tunnelbanan och pendeltågen i Stockholm.

Många har säkert frustrerat frågat sig hur små harmlösa löv kan vara ett så stort problem för vagnarna.

Problemet uppstår när löv som ramlat ner på spåren körs över upprepade gånger av de tunga vagnarna. Efter runt 20 överkörningar har löven malts till ett pulver. När detta pulver sedan blandas med vatten och fukt uppstår en typ av svart biologisk massa som är mycket halkig.

– Det blir som såpa på spåren, säger Claes Nyberg.

Annons
Annons

Värst är det vid fem grader då vattnet blir mer ”trögflytande”. Massan som bildats gör att friktionen mellan spåren och vagnshjulen minskar.

– Bromssträckan blir mycket längre. Det gör att förarna av säkerhetsskäl måste köra långsammare vilket ibland skapar föreningar.

Då lövhalkan varierar beroende på väderlek är det enligt SL svårt att säga exakt hur många resenärer som dagligen drabbas av förseningarna men man medger att löven ställer till problem.

Trafikverket ansvarar för underhållet av spåren.

– Vi använder en form av halkbekämpningsmaskiner som vi är väldigt nöjda med. De belägger spåren med en typ av friktionsmedel, säger Veronika Gustafsson, pressansvarig.

Medlet kan närmast beskriva som en vattenbaserad gel med sandkorn och små stålkulor. Enligt Veronika Gustafsson är gelen ett effektivt sätt att bekämpa halkan.

– Vi är mycket nöjda med den här lösningen, förseningarna på grund av lövhalka har minskat de senaste tio åren.

Trafikverket har tidigare utrett om de skulle kunna använda sig av en lösning som används på tågtrafik i bland annat Tyskland – att bränna rent spåren med laser. Tekniken visade sig dock vara för dyr för svenska rälsar.

Enligt Veronika Gustafsson borde problemet med lövhalkan vara över runt slutet av november.

Men någon garanti på att förseningarna upphör finns inte. Efter de halkiga löven väntar nämligen nästa infrastrukturutmaning – första snön.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons