Annons

Hovrättsdom om bedrägeri – men SEB vägrar ersätta

Bedrägeriet kostade Daniel Leijonancker 10 000 kronor.
Bedrägeriet kostade Daniel Leijonancker 10 000 kronor. Foto: Simon Rehnström

Daniel Leijonancker utsattes för ett kortbedrägeri och gärningsmannen dömdes i både tingsrätten och hovrätten. Trots det vägrar SEB att ersätta honom. I stället har han känt sig anklagad för att vara inblandad.

Under strecket
Publicerad

När bedrägeriet upptäcktes spärrade Daniel Leijonancker också sitt personnummer för att det inte skulle kunna fortgå.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 1

Det är en vardagsmorgon i december 2016 och Daniel Leijonancker är på väg till Uppsala. I samband med att han stannar för att tanka upptäcker han att hans kort inte fungerar.

Han försöker logga in på internetbanken men upptäcker att hans konto är spärrat.

– Jag ringde till SEB och de visste ingenting. Så till en början blev jag ganska irriterad, berättar han för SvD Näringsliv.

När han lite senare anländer till Uppsala bestämmer han sig för att besöka banken. Men inte heller där känner de till något om att hans konto skulle vara spärrat.

Kort därefter ringer det på Daniels telefon. Det är Nordea som frågar om han försökt logga in hos dem. Det har han inte, han är inte ens kund där.

– Då förstod jag att något inte stod rätt till och började bli orolig.

Daniel Leijonancker ringer på nytt till SEB som denna gång ber honom komma till ett kontor. Väl där får han veta att 10 000 kronor har dragits från hans konto.

Jag gick hem och bytte lås eftersom jag tänkte att någon hade varit hemma hos mig.

Inledningsvis anklagar banken Daniel för att vara inblandad, berättar han. De uppger att de genom en algoritm kan se att det är hans eget kort som använts.

Annons
Annons

När bedrägeriet upptäcktes spärrade Daniel Leijonancker också sitt personnummer för att det inte skulle kunna fortgå.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 1

Daniel frågar om de är hundra procent säkra och får till svar att ja, de är säkra på att det är hans kort som använts.

– Jag gick hem och bytte lås eftersom jag tänkte att någon hade varit hemma hos mig, säger han.

Drygt ett år senare, i januari 2018, döms en man i Solna tingsrätt för grovt bedrägeri, domen fastställs under våren av Svea Hovrätt.

En av åtalspunkterna avser tolv tillfällen mellan den 29 december 2015 och den 30 juni 2017 där mellan 10 000 och 30 000 kronor dragits från 13 personers konton. Ett av dessa var Daniels.

Domstolen beskriver hur okända personer har beställt nya handlingar och kommit åt de drabbades bankkort och koder genom att fiska upp handlingar från deras brevlådor, alternativt kommit åt handlingarna redan under postgången från avsändaren till mottagaren.

I andra fall har gärningsmannen uppgett sig för att vara någon annan och hämtat ut kort och koder från utlämningsställena.

När bedrägeriet upptäcktes spärrade Daniel Leijonancker också sitt personnummer för att det inte skulle kunna fortgå.
När bedrägeriet upptäcktes spärrade Daniel Leijonancker också sitt personnummer för att det inte skulle kunna fortgå. Foto: Simon Rehnström

I Daniels fall konstaterar Solna tingsrätt att en okänd person på ett okänt vis har kommit över hans kort och använt det, eller beställt ett nytt. Exakt hur det gått till vet varken Daniel eller tingsrätten.

Gärningsmannen har hur som helst använt kortet för att ta ut 10 000 kronor från en bankomat i centrala Stockholm. Natten innan har gärningsmannen också försökt logga in på Nordea med ett bank-id utställt i Daniels identitet.

– Jag tänkte att när han blir dömd så kommer allt att lösa sig, säger Daniel.

Men trots hovrättens dom vägrar SEB att betala ut pengarna som han blivit av med. Skälet är att SEB anser att han varit oaktsam.

Enligt lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument är huvudregeln att kontohavaren inte är ansvarig för transaktioner som gjorts utan dennes medgivande.

I juni 2019 väljer därför Daniel till slut att ta hjälp av en jurist. Han tar åter kontakt med banken för att försöka få tillbaka sina pengar. När det inte lyckas bestämmer han sig för att i juli lämna in en stämningsansökan mot banken.

– Jag har känt mig fruktansvärt kränkt av SEB. Det kändes jobbigt att ha kontakt med dem och jag mådde dåligt. Jag blev anklagad för något som jag inte gjort.

När SvD kontaktar SEB så meddelar bankens presstjänst att de aldrig kommenterar enskilda kundärenden.

– Jag kan säga att vi jobbar stenhårt med att ta hand om bedrägerier och att jobba med kunderna så gott det går, säger Veronika Osmund.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons