Annons

Forskarens 9 bästa råd: Så tar du hand om hyn

Johanna Gillbro, hudforskare.
Johanna Gillbro, hudforskare. Foto: Annika Berglund

Hyaluronsyra marknadsförs som en naturlig ingrediens i krämer och serum. Men molekylerna i ämnet är för stora för att kunna penetrera huden, menar forskaren Johanna Gillbro. Här är hennes bästa hudvårdstips.

Under strecket
Publicerad
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 2

Solkräm – ja. Men undvik uv-skydd när du inte vistas i solen, råder Joahanna Gillbro.

Foto: Berit Roald/TT Bild 2 av 2
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

Johanna Gillbro har skrivit boken ”Hudbibeln” (Bookmark, 2019) och doktorerat inom experimentell och klinisk dermatologi. Hon menar att forskningen kring huden länge har varit eftersatt, men att det just nu pågår flera spännande projekt

Bland annat intresserar sig många forskare för bakteriefloran i armhålan.

− Anledningen till att vi luktar i armhålan är att vi har hårsäckar där och att det i anslutning till dessa finns apokrina svettkörtlar som bildar fettsekret. Den här svetten är mycket mer fettkoncentrerad än vanlig svett och det är därför vi får fläckar under ärmarna som vi inte kan få bort.

Huden är människans största organ och det behöver omtanke, menar Johanna Gillbro. Hon tycker att de flesta konsumenter skulle må bra av att läsa på och lära sig mer om huden. Här är hennes nio bästa tips på hur vi tar hand om vår hy.

Foto: Anders Wiklund/TT
Annons
Annons

1. Tänk ”less is more”

När det gäller hudvårdsprodukter är det inte ovanligt att längden på ingredienslistan nästan liknar en tidningsnotis. Men fler ämnen betyder inte bättre produkt. Snarare är det precis tvärt om, menar Johanna Gillbro. Ha det i åtanke nästa gång du står i butiken och ska välja, tipsar hon.

2. Överbehandla inte en frisk hud

Alla är inte i behov av hudvård. Och precis som fler ingredienser inte automatiskt betyder bättre produkt innebär inte fler produkter en friskare hud. Tänk efter före inköpet: behöver du verkligen den där krämen?

− Många människor överexponerar sin hud för antimikrobiella medel, dels i form av rengöring, dels i form av produkter som innehåller konserveringsmedel, säger Johanna Gillbro.

3. Leta efter hudegna ämnen

Naturligt för huden är sådant som redan finns i huden, det vill säga hudegna ämnen. Sådana är generellt mjukgörande ämnen som ceramider, sfingolipider, squalene och kolesterol. Leta efter dessa i ingredienslistan.

4. Rengör lagom

Johanna Gillbro är övertygad om att vi tvättar oss för mycket, och på ett sätt som skadar hudens goda bakterier. Huden är smart och bildar en fin komposition av fetter och fuktbindare för att hålla dig mjuk, följsam och frisk – tvätta inte bort denna i onödan.

5. Var noga med solskydd

När uv-index är högt är det viktigt att inte slarva med solkrämen.

”Dels är det viktigt för att vi inte ska bränna oss, dels för att solen är den i särklass största orsaken till rynkor, slapphet i huden, pigmentfläckar och ojämn hudton”, skriver Johanna Gillbro i sin bok ”Hudbibeln”.

Däremot menar hon att uv-skydd inte har någon annan positiv inverkan på huden än att just skydda mot solen.

Annons
Annons

Solkräm – ja. Men undvik uv-skydd när du inte vistas i solen, råder Joahanna Gillbro.

Foto: Berit Roald/TT Bild 1 av 1
Solkräm – ja. Men undvik uv-skydd när du inte vistas i solen, råder Joahanna Gillbro.
Solkräm – ja. Men undvik uv-skydd när du inte vistas i solen, råder Joahanna Gillbro. Foto: Berit Roald/TT

6. Lev ett aktivt liv

Att röra på sig, motionera, njuta av naturen, av frisk luft och av närhet med andra människor kan vara bra också för vår hud.

I ”Hudbibeln” skriver Johanna Gillbro om studier som visat på träningens positiva påverkan på huden. Till exempel visade en studie vid McMaster University i Kanada att kvinnor och män över fyrtio år som tränade ofta hade en hud som var mer lik den hos tjugo- och trettioåringar.

Det är alltså möjligt att regelbunden träning, vid sidan av alla andra positiva hälsoeffekter, skulle kunna få vår hy att se yngre ut.

– Vilka mekanismer som ligger bakom detta är inte helt klarlagt säger Johanna Gillbro.

7. Sov tillräckligt

Också sömnen är en viktig faktor för vår hud.

”Melatonin fungerar också som en antioxidant och är en faktor som motverkar åldrande. Halten melatonin ökar på kvällen när det mörknar. Medan vi sover ägnar sig melatoninet åt att reparera skador i huden – till exempel skador av sol ”, skriver Johanna Gillbro i sin bok.

8. Behandla hudfloran med respekt

Hudens bakterieflora, hudmikrobiomet, återställer dess pH-värde och producerar ämnen som skyddar och återfuktar. Undvik att störa mikroorganismerna utan fokusera hellre på att stötta de goda bakterierna, tipsar Johanna Gillbro.

Det kan du göra genom att undvika antimikrobiella medel, exempelvis konserveringsmedel i hudvårdsprodukter, men också genom tillföra sådant som hudens mikroorgnismer mår bra av, exempelvis pre-, pro- och postbiotika.

9. Undersök molekylstorleken

Det här tipset kanske får anses vara överkurs, men för att ge effekt måste aktiva ingredienser kunna ta sig in i huden. Om ämnets molekyler är för stora går inte det.

– Här måste man lära sig mer som konsument. 500 dalton är alltså maxstorlek för att en molekyl ska kunna tränga in genom det översta hudlagret. Men många molekyler som används för att ge effekt i djupare hudlager har betydligt större molekylvikt än så, säger Johanna Gillbro.

Till exempel har hyaluronsyra, ett naturligt ämne som används som aktiv ingrediens i många hudvårdsprodukter, en molekylvikt på 1 miljon dalton – 2 000 gånger så stor som maxsstorleken för att en molekyl ska kunna penetrera huden.

Visserligen använder många hudvårdsföretag en mindre variant av hyaluronsyra som har en molekylvikt på enbart 50 000 dalton. Men det är fortfarande en bra bit över gränsen på 500.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons