Annons

Per Gudmundson:Hur hjälper man bäst på Medelhavet?

Spanska hamnar har varit mer välkomnande än italienska.
Spanska hamnar har varit mer välkomnande än italienska. Foto: Olmo Calvo / TT NYHETSBYRÅN
Under strecket
Publicerad

På fartyget: 32 nödställda som räddats av en tysk välgörenhetsorganisation på Medelhavet utanför Libyens kust, bland dem en bebis och två sexåringar. Men ingen vill ta emot dem.

Fartyget Sea-Watch 3 (och Sea Eye i samma situation, likaledes tyskregistrerat, med 17 migranter ombord) sätter den nya Medelhavspolitiken på sin spets. Nu ligger skeppen utanför Malta, efter mer än två veckor till havs. Skeppsläkaren ber om barmhärtighet. Men Italien säger nej. Malta säger nej. Även Spanien säger nej.

Det låter som en moraliskt självklar fråga. Hur skulle man kunna vägra hjälp?

Men det finns en annan sida av historien, som gör den mer komplicerad. Sedan förra året har antalet dödsfall på Medelhavet minskat med nästan en tredjedel, från 3 139 döda år 2017 till 2 242 år 2018, enligt International organization for migration (IOM). Experter pekar på den åtstramade politiken som huvudorsak. Färre ger sig ut på havet när den tänkta destinationen har stängt hamnen. Färre drunknar.

IOM:s statistik ser ut att bekräfta bilden. Antalet dödsfall på den centrala Medelhavsrutten har mer än halverats på ett år, från 2 853 till 1 306. Det kan förklaras med Italiens allt striktare hållning. Inflödet av asylsökande till Italien har minskat med 80 procent på ett år.

Mängden som söker sig till Spanien har i stället dubblats, och landet utgör i dag den bredaste vägen in i EU. Den västra Medelhavsrutten har på ett år också fått mer än en tredubbling av antalet dödsfall, från 224 till 769. Men vänsterregeringen under premiärminister Pedro Sanchez blir allt mer pressad om saken.

Hur hjälper man bäst? På Malta säger den socialdemokratiske premiärministern Joseph Muscat att han vägrar att låta sitt land bli ett centrum för migranter upplockade av välgörenhetsorganisationer. ”Vad händer om vi accepterar att ta emot dem nu? Och nästa gång kommer det en båt med 100 migranter ombord. Och därefter 200.”

Gissningsvis kommer Spanien i allt högre grad följa de andra Medelhavsländernas exempel. Det är grymt att vägra Sea-Watch 3 en trygg hamn. Men en politik som leder till en ökning med över 500 döda i havet kan knappast heller kallas barmhärtig.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons