Annons

”Hur hjälper vi vår 7-åring som har mardrömmar?”

”Jag lever inte ett lyckligt liv för att jag drömmer så mycket mardrömmar.” Så sade den snart sjuåriga dottern till sina föräldrar en kväll. Psykolog Jenny Jägerfeld ger signaturen Ledsen mamma råd om att få barn att sova bättre.

Under strecket
Publicerad

”Jag förstår att situationen tär på er som föräldrar och familj. Mardrömmar är mycket vanligt hos barn och behöver inte betyda att barnet inte mår bra.”, inleder Jenny Jägerfeld sitt svar till ”Ledsen mamma”.

Foto: Fredrik Sandberg/TT och SvD Bild 1 av 2

”Om hon vaknar av en mardröm, försök att trösta, lugna och hålla om.”, skriver Jenny Jägerfeld. Illustrationsbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 2 av 2

”Jag förstår att situationen tär på er som föräldrar och familj. Mardrömmar är mycket vanligt hos barn och behöver inte betyda att barnet inte mår bra.”, inleder Jenny Jägerfeld sitt svar till ”Ledsen mamma”.

Foto: Fredrik Sandberg/TT och SvD Bild 1 av 1
”Jag förstår att situationen tär på er som föräldrar och familj. Mardrömmar är mycket vanligt hos barn och behöver inte betyda att barnet inte mår bra.”, inleder Jenny Jägerfeld sitt svar till ”Ledsen mamma”.
”Jag förstår att situationen tär på er som föräldrar och familj. Mardrömmar är mycket vanligt hos barn och behöver inte betyda att barnet inte mår bra.”, inleder Jenny Jägerfeld sitt svar till ”Ledsen mamma”. Foto: Fredrik Sandberg/TT och SvD

Fråga: Jag behöver råd om hur vi kan hjälpa vår dotter att bli tryggare och sova bättre på nätterna. Hon är snart sju år och kan inte somna eller sova utan en förälder bredvid sig i sängen. Dessutom drömmer hon hemska mardrömmar som gör att hon vaknar i panik flera gånger varje natt, då hon skriker och är ledsen och rädd. På kvällen är hon orolig innan hon ska somna, eftersom hon vet att hon kommer att drömma läskiga mardrömmar. Hon har även börjat bli allt mer mörkrädd på kvällarna och kan inte vara själv i ett rum ens en kort stund. En kväll sa hon: ”Jag lever inte ett lyckligt liv för att jag drömmer så mycket mardrömmar.”

Hon har egentligen aldrig sovit i sin egen säng, mer än enstaka nätter och under kortare perioder. Men även då har vi "nattat" henne på kvällen (legat bredvid till hon somnar) och ofta fått hämta henne då hon vaknat och varit ledsen på natten.

Annons
Annons

”Om hon vaknar av en mardröm, försök att trösta, lugna och hålla om.”, skriver Jenny Jägerfeld. Illustrationsbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 1

Vi föräldrar har inte velat pressa henne för hårt på detta område, då vi anser att trygghet är det viktigaste som vi kan ge våra barn. Vi har också tänkt att det ska ge sig med tiden, som det gjorde för hennes äldre syskon. Men nu är hon så stor och dessutom blir det inte bättre med tiden – snarare har det blivit värre.

I övrigt är hon en glad och till synes lycklig tjej. Utåt är hon allmänt försigkommen och framåt, väldigt verbal och allt fungerar socialt. Hemma är hon väldigt kärleksfull och kramig. Men nu börjar vi känna att sömnproblemen inte är en övergående fas, utan att det snarare blir värre och värre. Som det är nu lider vi av detta hela familjen. Förutom störd nattsömn (både för oss och för henne själv) vill vi såklart att hon ska vara lycklig och trygg även på kvällen och natten. Vad kan vi göra för att hjälpa vår dotter?

/Ledsen mamma

Jenny Jägerfeld: Jag förstår att det måste vara hjärtskärande för er att få höra att er dotter inte lever ett lyckligt liv, och jag förstår att situationen tär på er som föräldrar och familj.

Mardrömmar är mycket vanligt hos barn och behöver inte betyda att barnet inte mår bra. Däremot finns det forskning som tyder på att barn som är stressade, oroliga eller lider av separationsångest kan ha större besvär med mardrömmar än andra barn. Nu låter det dock som om er dotter fungerar alldeles utmärkt i skolan och socialt, vilket är ett gott tecken.

”Om hon vaknar av en mardröm, försök att trösta, lugna och hålla om.”, skriver Jenny Jägerfeld. Illustrationsbild.
”Om hon vaknar av en mardröm, försök att trösta, lugna och hålla om.”, skriver Jenny Jägerfeld. Illustrationsbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Annons
Annons

Det är varken särskilt ovanligt eller konstigt att inte kunna somna själv när man ännu inte har fyllt sju år. Så den biten tycker jag att ni kan släppa helt just nu. Det är jättebra att ni nattar henne och att ni tänker på att ni vill ge henne trygghet, det låter som att hon behöver det i betydligt större utsträckning än sina äldre syskon.

Ett sätt att minska mörkerrädslan kan vara att ha roligt i mörkret.

Har ni talat med henne för att försöka förstå om det finns något konkret som kan ha triggat igång mardrömmarna? Nu nämner du inget sådant, men barn som varit med om någon form av traumatisk händelse kan drömma mardrömmar i större utsträckning. Det kan handla om en närstående som gått bort, att barnet bevittnat en olyckshändelse eller varit utsatt för våld. Många barn drömmer också mer mardrömmar i samband med att de lär sig nya saker eller när de varit med om en förändring – som en separation, en flytt, eller att de nyligen börjat skolan. Ha koll på vad hon ser för filmer på tv och internet och undvik sådant som är otäckt.

Prata gärna med henne och se om det finns något som hon oroar sig över eller är rädd för. Försök att hjälpa henne att hitta egna lösningar som stärker hennes känsla av att vara kapabel och klara av situationen även om hon är rädd. Ett sätt kan vara att berätta hur ni själva har hanterat egna rädslor, eller att läsa böcker om barn som tagit kontroll över och överkommit sin rädsla.

Ett sätt att minska mörkerrädslan kan vara att ha roligt i mörkret. Till exempel leka kurragömma i ett mörkt (eller halvmörkt) rum och att den som letar får ha en ficklampa. Ni kan även ha skattjakt tillsammans i mörkret och leta efter självlysande föremål.

Annons
Annons

Se till att hennes säng och rum känns tryggt och mysigt och engagera gärna henne. Hur skulle rummet kunna kännas bättre? Kan hon ha en nattlampa? Har hon något gosedjur hon tycker om? Finns det saker som skrämmer henne i rummet, men som hon inte har kunnat sätta ord på? En del barn är rädda för speglar, dockor eller tavlor som inte ter sig särskilt anmärkningsvärda för vuxna, men som blir läskiga för barnet i mörkret.

Många barn blir hjälpta av att sova tillsammans med ett husdjur – men det är det ju inte alla som har. Jag vet dock mörkrädda barn som har blivit hjälpta av något så enkelt som en akvariefisk.

Det är bra om er dotter får erfarenheten att det går bra att somna om i sin egen säng.

En fast läggrutin skänker ofta trygghet. Kanske kan ni göra något lugnt innan sänggåendet, som att pyssla eller rita. Läs gärna något för henne och ligg bredvid henne tills hon somnar, eller kom överens om att ni tittar till henne med jämna mellanrum tills hon har somnat.

Om hon vaknar av en mardröm, försök att trösta, lugna och hålla om. Lyssna och ta hennes känslor på allvar. Men ta inte med henne till er säng. Det är mycket bättre att ni i stället lägger er bredvid henne en stund. När hon har somnat kan ni gå tillbaka till er säng. Likadant om hon kommer in till er. När ni själva är trötta på natten kan det förstås kännas betydligt lättare att låta henne sova hos er, men det är bra om er dotter får erfarenheten att det går bra att somna om i sin egen säng. Efter hand kan ni prova att bara stoppa om henne och sedan gå in till ert eget rum igen.

Om ni känner att detta inte hjälper kan det vara klokt att ta kontakt med sjukvården för en bedömning. Då kan man utesluta andra sömnstörningar som kan ge mardrömmar, som till exempel andningsrelaterade besvär, och få hjälp med att ta ställning till om er dotter behöver behandling för mardrömmarna.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons