Annons

”Hur kan man ändra uppfattning så radikalt”

Carl Larsson, självporträtt 1912.
Carl Larsson, självporträtt 1912. Foto: Andreas Nilsson, Malmö konstmuseum

Att hänga med i Carl Larssons alla inskjutna satser och väldigt långa meningar visade sig vara svårt för många som provläste – därför har meningsuppbyggnaden i vissa fall setts över. Ami Bergöö och Helena Brunkman svarar Carl-Johan Malmberg om senaste utgåvan av Carl Larssons självbiografi.

Under strecket
Publicerad

I samband med att den nya utgåvan av Carl Larssons självbiografi ”Jag” gavs ut våren 2013 skrev Carl-Johan Malmberg (10/6 2013) en text i SvD där han ”läser en av de viktigaste självbiografierna av en svensk konstnär”. Carl-Johan Malmberg är i artikeln mycket imponerad av Carl Larssons självutlämnande självbiografi, och vi kan inte annat än hålla med – den store konstnärens livsberättelse är både intressant, drabbande och på sina ställen mycket rolig. Det som då nämns om bearbetningen som är gjord i denna utgåva är: ”Nu har manuskriptet granskats av utgivarna Ami Bergöö och Helena Brunkman, borttagna partier har återinsatts och förklarande noter vägleder läsaren.” Idel positiva tongångar.

Den 30 maj 2019 publicerar samme skribent en krönika och nu finner Carl-Johan Malmberg plötsligt inte ord för hur förolämpande mot läsaren den nya utgåvan är. ”Efter förordets deklaration är det omöjligt att lita på texten jag har framför mig. Vad är äkta Carl Larsson och vad är en förfalskning?”

Utgåvan 2013 grundar sig, till skillnad mot många andra utgåvor, helt och hållet på Carl Larssons handskrivna originalmanus som plockades fram ur familjens privata bankfack. Vi har rättat ord som har varit felaktiga i tidigare utgåvor och istället använt Carls egna ord. På vissa ställen har vi bytt ut ord, framförallt gett dem en modernare stavning. Nu står det till exempel foajé i stället för foyer.

Annons
Annons

I vissa fall har meningsuppbyggnaden setts över. Att hänga med i Carl Larssons alla inskjutna satser och väldigt långa meningar visade sig vara svårt för många som provläste. Detta arbete beskriver vi i förordet för att vara transparenta med läsaren, kanske kunde vi ha varit ännu tydligare.

Carl-Johan Malmberg medger att vår utgåva från 2013 inte är grovt bearbetad. Trots det frågar han sig alltså: ”Vad är äkta Carl Larsson och vad är en förfalskning?” Vi finner nästan inte ord. Hur kan en skribent på några år så radikalt ändra uppfattning om en bok?

Ami Bergöö

Helena Brunkman

Utgivare av ”Jag” av Carl Larsson 2013 (Brunkman & Bergöö förlag)

Carl-Johan Malmberg svarar: ”Så får det inte gå till”

I juni 2013 skrev jag om Carl Larssons enastående självbiografi ”Jag”, i en recension som också handlade om en annan bok, en utgåva av en brevväxling mellan honom och hans hustru Karin. Jag läste 1931 års originalutgåva av ”Jag” – men inte Svalans utgåva av texten från 1953 och 1969 – den enda med manuskriptet någorlunda överensstämmande. Det var slarvigt av mig, det måste jag tillstå; när jag lyfte fram Bergöös och Brunkmans utgåva missade jag därför förvanskningarna i den, trots det avskräckande förordet.

Först i år, i samband med 100-årsminnet av Carl Larssons död, har jag grundligt tittat på de olika utgåvorna av ”Jag” och jämfört dem med varandra. Några ord som är fel i originaltrycket och Svalan är nu rättade hos Bergöö och Brunkman från manuskriptet. Det är bra. Men de ändrar Carl Larssons smidigt böljande språk utifrån påståendet att det är otidsenligt, att läsa det är att traggla sig igenom det. Hans personliga rytm går förlorad för att utgivarna nu väljer att ta bryta upp ”väldigt långa meningar”.

Man förfalskar på så vis både stil och historia. Så får det inte gå till; man kan inte korrigera äldre litteratur efter nutida ”provläsare” – farligt nära en censurinstans! Man måste vara trogen upphovsmannens skapelse. Så enkelt är det. Vi väntar fortfarande på en riktig återutgivning av Carl Larssons ”Jag” – gärna med liknande ordförklaringar och noter som är en positiv kvalité hos Bergöö och Brunkman.

Carl-Johan Malmberg

Författare och skribent i SvD Kultur

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons