X
Annons
X
Kommentar

Jonas Fröberg: Hur värdera artikeln som sågar elbilens framtid?

I skymundan tar Europas miljöministrar ett av de viktigaste klimatbesluten på åratal: Att skärpa bilarnas koldioxidkrav till år 2030. Sverige går längre än många andra länder. Samtidigt lobbar bilindustrin kraftigt mot. Det är då det kommer en kraftigt elbilskritisk debattartikel. Frågan är hur vi ska värdera den.

Läs mer om Elbilsracet
undefined
Foto: Anders Wiklund/TT

I lördags kom en debattartikel om elbilar på SvD från två energikonsulter med tesen: När vi laddar en elbil är det alltid med kolkraft.

Är alltså elbilar paria?

Låt oss höja blicken innan vi svarar.

Annons
X

Bam. Natten mot måndagen kom beskedet från FN:s klimatpanel IPCC: För att hålla nere den globala uppvärmningen till 1,5 grader krävs fördubblade ansträngningar.

Det blir svettigt.

Nere på Europanivå rullar klimatarbetet på hyfsat bra. Utom i en sektor. Där utsläppen ökar: Transporterna, som står för 25 procent av koldioxidutsläppen enligt EU-kommissionens egen hemsida och där vägtransporterna står för nära tre fjärdedelar av utsläppen.

För att råda bot på detta drar nu EU åt tumskruven.

I skymundan hålls på tisdagen det kanske viktigaste klimatmötet på mycket länge. EU:s miljöministrar, inklusive Karolina Skog (MP), möts i Luxemburg på det så kallade Miljörådet. Man ska sätta ner foten om tuffare koldioxidkrav för biltrafiken – och blickar fram mot 2030.

Europas bilindustri genom branschorganisationen Acea kämpar emot – kraftigt. Förra tisdagen intervjuade jag dess ordförande Carlos Tavares i ett kvavt rum på Parissalongen. Han höjde röst och ansiktsfärg när han pratade om förhöjda krav.

Han tyckte att 20 procents sänkning jämfört med 2021 års nivå skulle räcka. EU-kommissionens förslag ligger på 30 procent – vilket inte på långa vägar skulle möta varken IPCC:s eller EU:s eget klimatmål. EU-parlamentet höjde till 40 procent och nu ska miljöministrarna sätta ner foten.

Sveriges hållning är att höja ribban än mer - till 50 procent, enligt ett purfärskt pressmeddelande.

Det kommer att bli en brutal fajt med Tyskland som med sin stora bilindustri förespråkar betydligt mildare krav.

På tisdag står alltså miljardvärden på spel. I detta läge kommer debattartikeln

Något alla hittills varit ense om är att vägen framåt är elbilar. Annars finns inte en chans. Men eftersom elbilsbatterier är så dyra förlorar bilbolagen eller tjänar väldigt lite pengar på elbilar under åratal framåt. Och kämpar därför emot.

På tisdag står alltså miljardvärden på spel. I detta läge kommer debattartikeln, tre dagar innan mötet, och pekar ut elbilen som en klimatbov.

Elpriset i Europa sätts varje timme efter marginalkostnaden, eller den rörliga kostnaden, för den sista producerande och därmed den dyraste enheten. Det innebär kolkraft, enligt artikelförfattarna. Men stämmer det?

– Det är att generalisera, säger Camilla Dellby, ansvarig för el- och fjärrvärmestatistiken på statliga Energimyndigheten.

Hon säger att det visserligen ligger något i resonemanget. Men Sverige reglerar oftast elproduktion med att fördela vattenkraft mellan Norge och Sverige. Vi reglerar elanvändning med ökad produktion i Norden, menar hon.

Eller el från Danmark där hälften är förnybart producerad. Om Danmark sedan handlar med Kontinentaleuropa kan det vara kolkraft men också väldigt mycket annat eftersom priset sätts hela tiden, menar Camilla Dellby.

Motdebattörer har pekat på att EU:s handelssystem med utsläppsrätter i praktiken omöjliggör en ökning av utsläpp med ökad elanvändning.

Jag påstår inte att artikelförfattarna går någons ärenden. Det är oerhört bra att få en debatt om elbilar vars klimatavtryck att producera batterier är högt. Och att få en klimatneutral elproduktion i Europa, som artikelförfattarna pekar på, är centralt.

Men det är farligt att vara kategorisk. Speciellt eftersom man måste resa en väldigt stor fråga sedan den sista etanolbilen slutat säljas i Sverige och biogasmackarna är för få:

Vad är alternativet?

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X