Annons

Hybridduell: En favorit – men den andra vinner

Så lika och ändå så olika. Toyota RAV4 och Honda CR-V är ett gammalt radarpar på bilmarknaden som just kommit i nya tappningar. Här har vi jämfört hybridversionerna.
Så lika och ändå så olika. Toyota RAV4 och Honda CR-V är ett gammalt radarpar på bilmarknaden som just kommit i nya tappningar. Här har vi jämfört hybridversionerna. Foto: Jonas Ekströmer/TT

DUBBELTEST | En mellanstor suv med högteknologisk hybridteknik. Kan det bli mer mitt i prick för en bred målgrupp år 2019? På många sätt är nya Honda CR-V och Toyota RAV4 svaret på de flesta önskemål för en flexibel familjebil, men för tjänstebilsföraren är de trots det inga självklara val.

Under strecket
Publicerad

Testbilarna är framhjulsdrivna, men många köpare föredrar nog fyrhjulsdrift.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

En mycket lättarbetad förarmiljö där det fortfarande är lite minibusskänsla, känslan av att sitta högt är mest påtaglig i CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Stuvutrymmet under golvet har försvunnit i hybridversionen, där ligger i stället batteriet. CR-V hybrid kan heller inte köpas med sju sittplatser.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Rekorderligt på alla sätt bakom ratten i RAV4. Sittpositionen är mer personbilslik, förarmiljön har design som ska understryka en robust känsla.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Toyotas bagageutrymme är lite större än i Honda. Båda bilarna är mycket rymliga trots ganska kompakta yttermått.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

I hybridversionen av CR-V består växelväljaren av knappar. Pekskärmen är ganska seg i reaktionen och upplägget är på sin höjd halvmodernt.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

I Toyota finns alltjämt en bastant växelväljarspak. Pekskärmen är lite piggare än i CR-V, men gränssnittet är långt ifrån de bästa europeiska.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Framstolarna är fullvuxna i Honda CR-V. Baksätet är rymligt på alla ledder och vi tycker även att det är bekvämare än Toyotas.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Toyotas framstolar är inte heller oävna. Baksätet har bra komfort, men varken insteg eller sittdynor imponerar lika mycket som i CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Det behövs målfoto för att skilja dessa båda japanska, mellanstora hybrid-suv-bilar. Ekonomin talar för Toyota, helheten för Honda. Men kanske är det en bensindriven och väsentligt billigare CR-V som är den slutgiltiga vinnaren?

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Honda CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Toyota RAV4.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Volkswagen

Här står de sida vid sida – de två bilmodeller som kubbas om titeln världens mest sålda suv. Honda CR-V och Toyota RAV4. De kan dessutom sägas vara pionjärer. I mitten av 1990-talet, när båda debuterade, var begreppet suv (sports utility vehicle) knappt uppfunnet och de bilar som dittills hade kvalificerat sig i genren var ofta baserade på rustika, lätta lastbilar.

Med RAV4 (1994) och CR-V (1995) visade Toyota och Honda att terrängbilar kan ha mjukisbyxor och sedan dess har i stort sett varje biltillverkare – högsvansade såväl som jordnära – följt efter.

Under de följande 25 åren har suvar gått från att vara lättsamma figurer i utkanten av biltillverkarnas modellpaletter till huvudsak och bästsäljare. Allt fler bilköpare förbigår numera helt sedankaross, halvkombi och rent av vanlig kombi – det ska vara en suv.

Den ökade bränsletörsten som kommer av högre vikt har någorlunda hållits i schack tack vare den snabba utvecklingen av snålare och effektivare dieselmotorer på 2000-talet. Men dieseltekniken har som bekant fått på moppe och trenden går mot andra typer av drivlinor.

Annons
Annons

Testbilarna är framhjulsdrivna, men många köpare föredrar nog fyrhjulsdrift.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
Testbilarna är framhjulsdrivna, men många köpare föredrar nog fyrhjulsdrift.
Testbilarna är framhjulsdrivna, men många köpare föredrar nog fyrhjulsdrift. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Det är nya CR-V och RAV4 bra exempel på. Båda modellerna har just kommit i helt nya utföranden (även om ”nya” CR-V faktiskt debuterade i USA redan hösten 2016) och ingen av dem säljs längre med dieselmotor.

För Toyota är det ingen revolution. Sedan världens första serietillverkade hybridbil, Prius, lanserades 1997 har man envetet spridit hybridiseringen i hela modellfloran. En snålgående bensinmotor i kombination med en elmotor och ett kompakt batteri är det bästa sättet att kombinera bra vardagsegenskaper och bekvämlighet med minskad förbrukning, hävdar företaget.

Detta är alltså hybrider som enbart laddar sig själva – med bensinmotorn samt återvunnen bromskraftsenergi.

Honda började sälja en hybridbil 1999 (Insight) och har sedan dess gjort stötvisa försök men inte med samma frenesi som Toyota. Det märks även i suv-katalogen, där RAV4 enbart säljs som hybrid i Sverige och köparen kan välja mellan två- och fyrhjulsdrift. Nya CR-V finns däremot både som bensindriven och i hybridutförande, med antingen fram- eller fyrhjulsdrift.

Vad som kan verka förvånande från ett svenskt perspektiv är att ingen av dem har laddhybridteknik. Detta är alltså hybrider som enbart laddar sig själva – med bensinmotorn samt återvunnen bromskraftsenergi.

Annons
Annons

En mycket lättarbetad förarmiljö där det fortfarande är lite minibusskänsla, känslan av att sitta högt är mest påtaglig i CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Stuvutrymmet under golvet har försvunnit i hybridversionen, där ligger i stället batteriet. CR-V hybrid kan heller inte köpas med sju sittplatser.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Följden blir att de halkar långt efter de laddbara hybriderna i fråga om angiven bränsleförbrukning samt utsläpp av koldioxid. Med fulladdat batteri kan de moderna laddhybriderna även i verklig körning – inte bara i en perfekt utförd laboratoriemätning – rulla några mil på ren eldrift. Det innebär att många pendlare kan köra utsläppsfritt (lokalt) till och från arbetet.

För elhybrider, eller självladdande hybrider som Toyota börjat kalla dem, handlar det om ett par kilometer på eldrift. Man menar att den traditionella hybridtekniken är ärligare eftersom bilen alltid presterar så bra den kan – oavsett om föraren kommit ihåg att ladda eller inte.

En annan åsikt som stundom hörs är att laddbara bilar bara når försäljningsframgångar i länder där det finns skattesubventioner eller andra incitament att köpa dem. Det gäller åtminstone Sverige, där tjänstebilsföraren får rejäl rabatt av staten på en bil med låga koldioxidutsläpp.

Därmed riskerar CR-V och RAV4 att ha straffat ut sig från tjänstebilsmarknaden redan på förhand. Eller vad säger egentligen siffrorna?

1/2

En mycket lättarbetad förarmiljö där det fortfarande är lite minibusskänsla, känslan av att sitta högt är mest påtaglig i CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
2/2

Stuvutrymmet under golvet har försvunnit i hybridversionen, där ligger i stället batteriet. CR-V hybrid kan heller inte köpas med sju sittplatser.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

SvD har låtit tjänstebilskonsulterna på Ynnor AB beräkna kostnaderna för både företaget och förmånsbilisten för nya CR-V och RAV4. Men för jämförelsens skull får en populär laddhybrid i samma storleksklass, Mitsubishi Outlander, skugga Honda och Toyota i räkneövningarna.

Det visar sig att kostnaden för företaget blir i stort sett jämförbar, runt 10 000 kronor per månad. För föraren däremot kostar det 1 873 kronor mer per månad att välja Toyota i stället för Mitsubishi, och hela 2 555 kronor mer att välja Honda.

Annons
Annons

Rekorderligt på alla sätt bakom ratten i RAV4. Sittpositionen är mer personbilslik, förarmiljön har design som ska understryka en robust känsla.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Toyotas bagageutrymme är lite större än i Honda. Båda bilarna är mycket rymliga trots ganska kompakta yttermått.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

I hybridversionen av CR-V består växelväljaren av knappar. Pekskärmen är ganska seg i reaktionen och upplägget är på sin höjd halvmodernt.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
1/2

Rekorderligt på alla sätt bakom ratten i RAV4. Sittpositionen är mer personbilslik, förarmiljön har design som ska understryka en robust känsla.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
2/2

Toyotas bagageutrymme är lite större än i Honda. Båda bilarna är mycket rymliga trots ganska kompakta yttermått.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Under 36 månaders bilinnehav ryker 67 428 kronor mer ur Toyotaförarens plånbok och för Hondaföraren försvinner hela 91 980 kronor utöver de 28 044 som Mitsubishis förare betalar. Häpnadsväckande siffror.

I räkneexemplet har Ynnor utgått från fyrhjulsdrivna versioner, medan de bilar vi kört är framhjulsdrivna. De gemensamma nämnarna mellan CR-V och RAV4 är nästan komiskt många. Båda bilarna är 460 centimeter långa. De ska kunna accelerera från noll till 100 kilometer i timmen på 8,8 respektive 8,4 sekunder och har en toppfart på 180 kilometer i timmen.

Här finns alltså elmotorer som kan rycka in och assistera.

Båda har bensinmotorer som arbetar enligt den så kallade Atkinsonprincipen, som ska ge högre verkningsgrad än vanliga ottomotorer. Det brukar även resultera i att motorkaraktären blir rätt däven, men här finns alltså elmotorer som kan rycka in och assistera.

Toyotas hybridsystem fungerar så att elmotorn och bensinmotorn kan arbeta var och en för sig eller tillsammans. Övergången sker i stort sett sömlöst, men bensinmotorn på 2,5 liter har en oväntat rå gångkultur som gör att den alltid märks.

Honda verkar sätta en ära i att gå sina egna vägar och hybridsystemet i CR-V fungerar annorlunda. Här finns två elmotorer, varav den ena laddar hybridbatteriet och den andra kan driva hjulen. CR-V växlar mellan tre körlägen: ren eldrift, hybriddrift samt motordrift (”Engine drive”).

I hybridversionen av CR-V består växelväljaren av knappar. Pekskärmen är ganska seg i reaktionen och upplägget är på sin höjd halvmodernt.
I hybridversionen av CR-V består växelväljaren av knappar. Pekskärmen är ganska seg i reaktionen och upplägget är på sin höjd halvmodernt. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Annons
Annons

I Toyota finns alltjämt en bastant växelväljarspak. Pekskärmen är lite piggare än i CR-V, men gränssnittet är långt ifrån de bästa europeiska.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

I hybridläget snurrar bensinmotorn igång regelbundet för att ge kraft till den ena elmotorn som i sin tur driver den andra elmotorn som driver hjulen. Överskottskraft lagras i batteriet.

Engine drive innebär att bensinmotorn kan driva direkt mot hjulen. Men om systemet upptäcker att det finns tillräckligt med kraft i batteriet, exempelvis vid jämn hastighet, övergår bilen till ren eldrift. Bensinmotorn slår av och på oftare i CR-V än i Toyota.

I Toyota finns alltjämt en bastant växelväljarspak. Pekskärmen är lite piggare än i CR-V, men gränssnittet är långt ifrån de bästa europeiska.
I Toyota finns alltjämt en bastant växelväljarspak. Pekskärmen är lite piggare än i CR-V, men gränssnittet är långt ifrån de bästa europeiska. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Låter det komplicerat? Det är det också. Men från förarplats krävs ingen insats alls, det är bara att köra och njuta av den ytterst mjukgående drivlinan.

Tyvärr verkar inte Hondas system ge lika god avkastning som Toyotas i förbruknings- och utsläppssiffrorna. Enligt den nya, tuffare mätnormen WLTP drar CR-V i testat utförande 6,9 liter per 100 km jämfört med Toyotas 5,6. Det avspeglas även i utsläppssiffrorna: 156 gram per kilometer jämfört med 126.

Ägg under gaspedalen kan sannolikt ge mer vid verklig körning för hybridbilar.

Än mer anmärkningsvärt är att CR-V hybrid bara är marginellt mindre törstig än sitt bensindrivna syskon.

Laddhybrider har hittills kommit lindrigt undan i de officiella mätningarna, men för dem dras tumskruvarna åt stegvis med tuffare mätförfaranden. För självladdande hybrider vet vi att förarens körstil har stor påverkan, sannolikt ännu större än för vanliga bensin- och dieselbilar. Ägg under gaspedalen kan sannolikt ge mer vid verklig körning för hybridbilar.

Annons
Annons

Framstolarna är fullvuxna i Honda CR-V. Baksätet är rymligt på alla ledder och vi tycker även att det är bekvämare än Toyotas.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Toyotas framstolar är inte heller oävna. Baksätet har bra komfort, men varken insteg eller sittdynor imponerar lika mycket som i CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Samtliga testförare som deltagit har föredragit körupplevelsen i CR-V. Den känns på samma gång både vänare och spänstigare. Toyotan är lite ”bruksigare”, men förmodligen utan att det avspeglar sig i reellt bättre kapacitet för körning i lätt terräng exempelvis. Fartresurserna är tillfyllest i båda bilarna, men om det är sportiga eller rafflande körupplevelser som efterfrågas får man leta på annat håll. Varför man nu skulle efterfråga det i en vardagsvänlig familjebil…

1/2

Framstolarna är fullvuxna i Honda CR-V. Baksätet är rymligt på alla ledder och vi tycker även att det är bekvämare än Toyotas.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
2/2

Toyotas framstolar är inte heller oävna. Baksätet har bra komfort, men varken insteg eller sittdynor imponerar lika mycket som i CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

På många punkter är valet mellan CR-V och RAV4 enbart en fråga om smak och känsla. Honda har en mjukare framtoning med ombonad interiör och en rundhyllt exteriör. Toyota har med nya RAV4 gjort allt för att tvätta bort den lite timida framtoning som präglade den föregående generationen. Exteriören har skarpa veck och hörn, fronten ser sammanbitet bister ut och inredningen har en robust och oöm stil.

Baksäteskomforten är bra i båda, men exceptionellt fin i Honda. Inte minst är insteget sensationellt bra tack var att bakdörrarna på CR-V kan öppnas i 90 grader.

CR-V och i viss mån RAV4 kan alltså vara helrätt eller helfel ur ett hästtransport- eller husvagnsperspektiv.

Båda bilarna har moderniserade infotainmentsystem. De fungerar skapligt och jag bedömer Toyotas menyer och tillhörande reglage som enklare att hantera än Hondas. Men inget av dem glänser – här har japanska tillverkare långt till de bästa européerna.

Suv-bilar är populära bland folk som behöver dra släp. Men här gäller det att se upp. Den Honda CR-V med bensinmotor (193 hästkrafter), automatlåda (steglös) och fyrhjulsdrift som SvD testade tidigare i år har en tillåten dragvikt på 1 500 kilogram. En inte särskilt imponerande siffra. Med manuell växellåda får CR-V bensin dra mycket dugliga 2 000 kilo. Men hybriden får bara dra 750 kilo!

Annons
Annons

Det behövs målfoto för att skilja dessa båda japanska, mellanstora hybrid-suv-bilar. Ekonomin talar för Toyota, helheten för Honda. Men kanske är det en bensindriven och väsentligt billigare CR-V som är den slutgiltiga vinnaren?

Foto: Jonas Ekströmer/TT

I fallet RAV4 gäller att den framhjulsdrivna hybriden får dra 800 kilo, medan den fyrhjulsdrivna klarar 1 650 kilo. Med bensinmotor och manuell växellåda får RAV4 dra 2 000 kilo, men den versionen säljs inte i Sverige.

CR-V och i viss mån RAV4 kan alltså vara helrätt eller helfel ur ett hästtransport- eller husvagnsperspektiv.

Köparen av CR-V får även godta att bagageutrymmet krymper en aning med hybridutförandet, från 561 till 497 liter (RAV4 hybrid sväljer hela 580). Men det är bara utrymmet under bagagerumsgolvet som förloras när hybridbatteriet kräver plats.

En annan eftergift är att CR-V hybrid inte kan beställas i sjusitsigt utförande. I realiteten inget stort offer, med tanke på att sjusitsiga CR-V har en ofullgången fällning av de två bakersta sittplatserna som medför att bagagerumsytan aldrig blir helt plan. Den familj som verkligen behöver sju sittplatser bör välja någon annan bil, CR-V kommer utan tvivel bäst till sin rätt som femsitsare.

Testpanelens kontrabasist konstaterar att baksätesfällningen i CR-V är bättre än i RAV4. Baksätet i Honda glider fram en liten bit så att ytan verkligen blir helt plan ända fram till framstolarnas ryggstöd. Det gynnar basfiolstransporter. Ännu bättre hade det varit om ryggstödet kunnat delas i tre portioner (40/20/40), eller om det åtminstone funnits en genomlastningslucka för skidor.

Det behövs målfoto för att skilja dessa båda japanska, mellanstora hybrid-suv-bilar. Ekonomin talar för Toyota, helheten för Honda. Men kanske är det en bensindriven och väsentligt billigare CR-V som är den slutgiltiga vinnaren?
Det behövs målfoto för att skilja dessa båda japanska, mellanstora hybrid-suv-bilar. Ekonomin talar för Toyota, helheten för Honda. Men kanske är det en bensindriven och väsentligt billigare CR-V som är den slutgiltiga vinnaren? Foto: Jonas Ekströmer/TT
Annons
Annons

Honda CR-V.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Toyota RAV4.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Vilken bil är bäst? Som konstaterats är hybridversionerna av Hondas och Toyotas senaste familjesuvar inte några drömbilar för tjänstebilsförare i dagens bonus-maluslandskap. Det blir väldigt mycket dyrare att välja någon av dessa i stället för exempelvis Mitsubishis laddhybrid-suv.

Däremot är det bilar som utstrålar professionalitet och som känns rustade för en oändlig mängd vardagar. Guldkant på densamma får den som har råd att välja något av de mer påkostade utrustningsalternativen, men framför allt CR-V känns trivsam och ombonad även i enkelt utförande. Båda märkena har gott renommé vad gäller driftsäkerhet och båda bilarna har modern säkerhetsutrustning.

Samtliga testförare föredrog CR-V hybrid framför RAV4. Men ser vi strikt till det ekonomiska utfallet blir det lite billigare att vara fodervärd för RAV4. Knapp seger till Toyota därmed.

Honda CR-V.
Honda CR-V. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Toyota RAV4.
Toyota RAV4. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Annons
Annons
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Honda CR-V hybrid: Körkänsla/användbarhet

Betyg: 4 av 6

Hondas bensinmotor är extremt mjukgående och hybridomkopplingen helt sömlös. CR-V är lugn och avslappnad i hela sitt väsen och den inbjuder inte till forcerad körning. Smidig i stadstrafik.

Säkerhet

Betyg: 5 av 6

Nya CR-V fick fem stjärnor hos Euro NCAP och har en bra grundutrustning avseende aktiv säkerhet och delpoängen i olika moment blev på nästan samma nivå som Volvo XC40.

Ekonomi för förare

Betyg: 2 av 6

Någon drömbil för tjänstebilsföraren är den inte. Det är snarare så att en vanlig, bensindriven CR-V torde locka mer, eftersom den är så mycket billigare att köpa och bränsleförbrukningen bara skiljer försumbart.

Ekonomi för företaget

Betyg: 4 av 6

Det blir inte nämnvärt dyrare för företaget att äga en CR-V hybrid jämfört med en laddhybrid från Mitsubishi.

Helhet

Betyg: 4 av 6

Dragvikten och menysystem på förarplats är minusposter, liksom att den angivna förbrukningen är anmärkningsvärt hög. För övrigt är det mest solsken i umgänget med CR-V hybrid. Dess farligaste konkurrent är bensinversionen av samma modell – marginellt törstigare och väsentligt billigare.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Toyota RAV4: Körkänsla/användbarhet

Betyg: 3 av 6

Bullrigare och med aningen sämre fjädringskomfort. Körkänslan är inte heller lika alert som i CR-V. Men på sista raden är det gradskillnader. Baksätet är bättre i CR-V medan RAV4:s lite mer oömma känsla och framtoning kanske tilltalar somliga.

Säkerhet

Betyg: 5 av 6

Ännu ej säkerhetsbedömd av Euro NCAP, men Toyota har ett bra track record. Inte minst i Folksams undersökningar av verkliga olyckor brukar Toyota hamna bra till. Säkerhetsutrustning på samma nivå som CR-V.

Annons
Annons
Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Volkswagen

Ekonomi för förare

Betyg: 6 av 6

RAV4 blir billigare än CR-V för föraren, knappt 700 kronor per månad. Det är bland annat lägre bränsleförbrukning som slår igenom i kalkylen.

Ekonomi för företaget

Betyg: 3 av 6

Det skiljer tre kronor per månad till Toyotas favör i Ynnors räkneexempel. Och det är marginellt dyrare för företaget att välja RAV4 i stället för Mitsubishi Outlander laddhybrid.

Helhet betyg

Betyg: 4 av 6

Toyota har förnyat långköraren RAV4 på ett mycket positivt sätt, men det är ändå en bil som känns lite distanserat sval jämfört med CR-V. Det behöver inte vara en nackdel, utan kanske något somliga föredrar. Robust och med ett beprövat hybridsystem.

Två rivaler

Foto: Pontus Lundahl/TT

Honda CR-V 1,5 VTEC Turbo Executive CVT
Bilen har inte något av den robusta framtoning som RAV4 eftersträvar, men känns lite mer sofistikerad.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Tiguan GT 2.0 TSI 4Motion
Med vass bensinmotor och näst högsta utrustningsnivån är det en genomarbetad och trevlig bil, om än kanske inte med någon charm.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons