Annons

Vem dödade bambi?Hypnotiserande om vår tids hyckleri i finskt Djursholm

Monika Fagerholm (född 1961 i Helsingfors)  debuterade 1994 med ”Underbara kvinnor vid vatten”.
Monika Fagerholm (född 1961 i Helsingfors) debuterade 1994 med ”Underbara kvinnor vid vatten”. Foto: Thron Ullberg

I en idyllisk villaförort spökar minnet av en brutal gruppvåldtäkt. Med sin nya roman, som tillkommit i svallvågorna av #metoo, skriver Monika Fagerholm hypnotiserande om förljugenheten i vårt moderna samhälle.

Under strecket
Publicerad

Vem dödade bambi?

Författare
Monika Fagerholm
Genre
Prosa
Förlag
Albert Bonniers förlag

219 s


”Tänkte du på hans familj?” Det är inte utan att den numera berömda fråga som ställdes till Cissi Wallin i SVT-programmet ”Uppdrag granskning” ekar över Monika Fagerholms nya roman ”Vem dödade bambi?”.

Underförstått: ”Tänkte du på att skammen skulle drabba även hans familj när du berättade vem som (du anser har) våldtagit dig?” För reportern kan väl inte ha menat ”Tänkte du på hans familj när du lät honom våldta dig?”

Just den tolkningen ligger annars nära till hands i ”Vem dödade Bambi?”, som liksom SVT-programmet tillkommit i svallvågorna av metoo.

Finlandssvenska Monika Fagerholm är sedan genombrottet med ”Underbara kvinnor vid vatten” prisbelönt, läst och älskad, till stor del för den stämningsskapande snårighet som finns i hennes berättelser. Det gäller också för den nya romanen, som till en början är en skogsutflykt på knappt synliga stigar. Man vill gärna tro att författaren har en plan, men känslan är att hon vet lika lite som oss läsare vart vi är på väg.

Länge är det till exempel oklart vem boken handlar om och ofta läggs bisatser till varandra som om de vore dragna ur en hatt. Det är förvirrande och krävande, men fyller en funktion. När man väl passerat inledningen är man försatt i en koncentration som gör en hudlös inför den berättelse som efter hand går att urskilja.

Annons
Annons

Klyschorna står som spön i backen och den sociala fernissan är viktigare än allt. 

Vi befinner oss i den lite tjusiga och borgerliga villastaden Kallsjön, ett finskt Djursholm där klyschorna står som spön i backen och den sociala fernissan är viktigare än allt. Här bor Gusten, vars mamma är firad operasångerska och tidigare väninna med Nathans mamma, den enastående framgångsrika näringslivskvinnan Anne-Lise.

Och så är det de fattiga flickorna som kom till stan med en sagolik vänskap och nu avlöst varandra som Gustens flickvänner – bloggaren ”Emmy mitt i livet” och Saga-Lill med så många sorger i bagaget. Därtill har mobboffret Cosmo kommit upp till ytan och som ett orosmoln finns även Nathans före detta och döda flickvän Sascha, vars mamma Ursula var jetsetdrottning i USA.

Alltså sex unga människor, förvånansvärt ofta skildrade med sin mamma som en sorts fotofond till berättelsen. Mamman som gör för lite eller för mycket, men aldrig lagom och vars trygghet är skenbar och som alltid i fiktionen straffas för sin yrkesmässiga framgång. En god och icke-neurotisk näringslivstopp som också är kvinna, är det alltså en omöjlighet?

Visst är det som en matematisk formel: Ju viktigare ytan är desto större blir lögnen.

Vem dödade bambi? (”Who Killed Bambi?”) är en låt av Sex Pistols, som liksom romanen undrar vem som dödade den oskuldsfulla sanningen. I romanen är kärnan i detta den moderna människans sjuka att framställa sitt liv som perfekt – Facebookperfekt, bloggperfekt och tidningsreportageperfekt. Visst är det som en matematisk formel: Ju viktigare ytan är desto större blir lögnen.

Annons
Annons

”Vem dödade bambi?” är också titeln på den film som Cosmo gör om Kallsjöns infekterade sår – den brutala, skräckfilmsartade gängvåldtäkt som pågick i över åtta timmar och som inkluderar frihetsberövande i ett madrasserat rum. Fotobevis finns, men den sociala skammen vill hävda att det allvarligaste brottet inte är gruppvåldtäkten – utan att berätta om den. ”Förfärligt men begripligt och alkoholen hade ju också en del i det hela …” ”… för man vet ju hur ungdomar är, det händer att leken blir hårdhänt och till och med spårar ur.”

Det sägs att de unga männen får sina liv förstörda – lika trovärdigt som förfärligt, liksom det rysliga i att mot bokens slut finna ut vad som blir det konkreta straffet för de pojkar som gemensamt trasat sönder en jämnårig flicka.

Så vem dödade bambi, den oskuldsfulla synen på sant och falskt? Det är förstås Monika Fagerholm, hon som på bara 219 sidor skickligt och hypnotiserande belyser förljugenheten i vårt moderna samhälle, den som inte blivit mindre utan större. Lite snårigt till en början, men där inne i skogen finns en glänta där solen lyser klar och allt blir ytterst tydligt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons