Annons

”Analysen leder till att jag faktiskt sover sämre”

Hur sover jag egentligen? SvD:s Joanna Drevinger sökte svar på frågan i ett professionellt sömnlabb och jämförde läkarens sömnanalys med en av de mest populära apparna. Marknaden svämmar över av appar som säger sig kunna mäta och analysera vår sömn.

Under strecket
Publicerad

Joanna Drevinger försöker somna uppkopplad. ”Jag som, med minsta stresspåslag, kan snurra i vad som känns som timmar innan jag kommer till ro”.

Foto: Staffan LöwstedtBild 1 av 2

Michael Lysdahl, chef för sömnlabbet Aleris, har svårt att se nyttan med de dyrare varianterna av sömnapparna.

Foto: PrivatBild 2 av 2

Joanna Drevinger försöker somna uppkopplad. ”Jag som, med minsta stresspåslag, kan snurra i vad som känns som timmar innan jag kommer till ro”.

Foto: Staffan LöwstedtBild 1 av 1
Joanna Drevinger försöker somna uppkopplad. ”Jag som, med minsta stresspåslag, kan snurra i vad som känns som timmar innan jag kommer till ro”.
Joanna Drevinger försöker somna uppkopplad. ”Jag som, med minsta stresspåslag, kan snurra i vad som känns som timmar innan jag kommer till ro”. Foto: Staffan Löwstedt

Ett armband modell rejäl herrklocka, tuta på fingret, platta fastklistrad med kirurgtejp på bröstet och sladdar mellan de olika enheterna. Och det är tänkt att jag ska sova. Jag som, med minsta stresspåslag, för hög temperatur eller ljud utanför fönstret, kan snurra i vad som känns som timmar innan jag kommer till ro.

Tutan på fingret mäter puls och hur kärlen drar ihop sig, vilket är en stressreaktion. Armbandet är en rörelsedetektor och plattan på bröstet ska tala om huruvida jag snarkar och i vilka positioner jag sover.

De senaste nätterna jag testat en av de mest populära sömnapparna, Sleep cycle. Genom att lyssna in mina rörelseljud har den varje morgon presenterat en kurva som ska motsvara min sömn, den har också givit mig ett procenttal för min sömnkvalitet – ofta 100 procent, även när jag själv upplevt att jag haft en dålig natt. Nu ska appen, som jag laddat ner gratis till min smarta telefon, jämföras med en professionell sömnmätningapparat, som kostar runt 50 000 kronor, och som används för att diagnostisera människor som söker läkarhjälp för sina sömnstörningar.

Annons
Annons

Väntetiden för en riktig sömnutredning i Stockholm är sju månader. Runt 10 500 personer söker sig och blir remitterade,till Aleris Fysiologlabb varje år.

Alla som söker hjälp för upplevd dålig sömn får inte en sjukdomsdiagnos. I princip lika många som har någon form av sömnstörningar får diagnosen trötthet, som i sig inte är en sjukdom. Dessa personer känner sig konstant trötta men inte sömniga. Ofta visar också en sömnutredning att de får tillräckligt många timmar med sömn. Den upplevda tröttheten kan i stället bero på stress, utmattning eller annan sjukdom.

– Ändå får 65 procent av dem som vi undersöker en diagnos som på något sätt kan behandlas, säger Michael Lysdahl.

Utredningen inleds med att patienten, precis som jag, får sova med en mätutrustning. Att mäta sömn under endast en natt kan anses vanskligt men enligt Michael Lysdahl ger det en relativt god bild. Efter mätningen ställs frågor om vanor och stress. Tillsammans med information från patienten och mätningen försöker han sätta en diagnos för att därefter komma med ett förslag på behandling som, om det handlar om vanliga sömnstörningar, ofta är terapi i form av KBT.

Kortsovare, det vill säga de som sover färre än sex timmar timmar per natt, har mindre lättsömn.

Efter vad som känns som ett evighetslångt snurrande i sängen och upplevd rusande puls så somnar jag tydligen till slut med apparaten fäst vid min kropp. Appen bredvid sängen säger klockan 23.30, lite tidigare enligt proffsmätaren. Själv upplever jag att sömnen infaller senare och jag vet att jag tittade på klockan strax före tolv. Att somna inom 20 minuter ses som normalt. Tar det mer än 30 minuter att somna flera gånger i veckan under minst en månads tid, eller om man regelbundet vaknar mitt i natten utan att kunna somna om så kan det vara en anledning att söka hjälp.

Annons
Annons

Enligt Michael Lysdahl är min sömnkvalitet god. Jag har under den analyserade natten legat i sängen åtta timmar, av dessa har jag sovit sju timmar och sex minuter. Hur många timmar vi behöver sova för att må bra är högst individuellt. Den normala rekommendationen är mellan sju och nio timmar per natt men det finns de som klarar sig bra på runt sex timmar. Och ju äldre man är, desto färre timmar behöver man. Det finns dock studier som visar att immunförsvaret sjunker efter en natt med färre än sju timmars sömn, och att det kan behövas åtta timmar för att återhämta sig efter en period av dålig sömn. Men det som är avgörande är hur mycket djupsömn vi får.

Analysen visar att jag har haft drygt 17 procent djupsömn och nästan lika mycket så kallad REM-sömn.

– Det är marginellt för lite djupsömn, och jag hade velat se REM-sömn tidigare på natten, säger Michael Lysdahl.

Djupsömnen är för hjärnans återhämtning. Den som inte får tillräckligt med djupsömn upplever sig inte fullt utsövd. Framförallt stress och oro kan påverka djupsömnen.

Det är under REM-sömnen som vi drömmer. REM står för rapid eye movement (snabba ögonrörelser) och det är då som vi bearbetar det som hänt under dagen. Alkohol splittrar REM-sömnen och ger ett tidigt uppvaknande. Det är därför man kan känna sig trött dagen efter även en liten mängd alkohol.

Den största delen, runt 50 procent, av vår nattsömn består av så kallad lätt sömn, eller ”light sleep”. Enligt Michael Lysdahl är forskarna inte säkra på vilken funktion den lätta sömnen har.

Annons
Annons

Michael Lysdahl, chef för sömnlabbet Aleris, har svårt att se nyttan med de dyrare varianterna av sömnapparna.

Foto: PrivatBild 1 av 1

– Kortsovare, det vill säga de som sover färre än sex timmar timmar per natt, har mindre lättsömn. Hjärnan prioriterar djupsömn, därefter REM-sömn.

Utan att jag minns det har jag vaknat till åtta gånger under natten, vilket ses som fullt normalt. Att somna så snart huvudet läggs på kudden, för att sedan vakna ett par timmar senare kan vara ett tecken på utmattning. Ett vanligt symptom på depression eller ångest är att vakna i den berömda vargtimmen, mellan tre och fem på morgonen, utan att kunna somna om.

Michael Lysdahl, chef för sömnlabbet Aleris, har svårt att se nyttan med de dyrare varianterna av sömnapparna.
Michael Lysdahl, chef för sömnlabbet Aleris, har svårt att se nyttan med de dyrare varianterna av sömnapparna. Foto: Privat

Jag kan själv uppleva att det är lättare att vakna när jag är på väg ur en sömncykel.

Det finns mängder med produkter och program för att mäta sömnen. Vissa appar är gratis men det finns också produkter för flera tusen kronor.

Genom att sova med en smart telefon riktad mot sängen, eller under kudden, mäts rörelserna under natten och dessa kopplas till vakenhet eller sömn. Armband eller smarta klockor kan ännu mer noggrant registrera våra sömnrörelser.

Den som vill ta ett steg till köper en mätare för nästan två tusen kronor med ett band som läggs på madrassen och som sägs mäta andning, puls och rörelser för att sedan gör en sömnanalys. Michael Lysdahl vill inte förkasta de appar för sömnmätning som finns till smarta telefoner:

Annons
Annons

– Att kolla sin sömn med hjälp av en app behöver inte vara fel. Man kan konstatera sina vanor och kanske ändra när man går och lägger sig och går upp på morgonen. Däremot kan man inte förändra sin sömnarkitektur, alltså hur mycket djup- respektive REM-sömn man får.

En funktion hos flera appar är att de har en väckarklocka kopplad till sömnanalysen. Tanken är att den ska gå igång när man är på väg ut ur sin sömncykel och sover lätt. Därmed ska man känner man sig piggare när man vaknar.

– Jag kan själv uppleva att det är lättare att vakna när jag är på väg ur en sömncykel. Men det är den omedelbara känslan. Efter en dusch och frukost är det dock ingen skillnad, säger Michael Lysdahl.

De mer kostsamma produkterna har han svårt att se nyttan med. Även om den mäter andning och rörelser så är det för en lekman svårt att dra några direkta slutsatser.

– De tjänar ju inte direkt till att göra människor mer lugna med sin sömn.

Att vara medveten om vikten av att sova är bra. Men att bli fixerad är sämre. Att hela tiden analysera sin sömn kan vara stressande och leda till att man faktiskt sover sämre.

När mätutrustningen är återlämnad, och alla sömnanalyserande appar avstängda sover jag äntligen riktigt gott.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons