Annons

IATA varnar för stark coronaeffekt i Sverige

Brittiska Flybe har gått i konkurs och strandsatt mängder av passagerare.
Brittiska Flybe har gått i konkurs och strandsatt mängder av passagerare. Foto: Jacob King/TT

Sverige kan drabbas hårdare än många andra länder när coronaviruset får flygandet att minska. Det hävdar IATA i en ny prognos. Mängder av flygbolag har redan varnat för den försämrade utvecklingen och flygbranschens första konkursoffer blev brittiska Flybe.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Alexandre de Juniac.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

IATA räknar med att flygbolagens försäljning minskar med mellan 618 och 1 200 miljarder kronor på grund av krisen. Det visar nya siffror flygbranschens egen organisation, IATA. I bästa fall handlar det bara om en begränsad spridning av viruset. Då leder det till en snabb nedgång i flygandet som sedan lika snabbt vänder upp igen.

Men det kan också bli betydligt värre. Om smittspridningen blir betydande i alla de länder som redan i dag har mer än tio bekräftade fall kommer det att få betydligt större effekt.

Oavsett scenario påverkas flygbranschen mycket mer än väntat av coronavirusets effekter. Något Rafael Schwartzman, Europachef för IATA talar om i en intervju med SvD.

Enligt IATA ingår Sverige i en grupp västeuropeiska länder som relativt sett påverkas mest. För den här gruppen väntas antalet flygresenärer gå ned med 24 procent.

Oavsett om effekterna begränsas till ett fåtal marknader eller får ett bredare genomslag är det en kris.

Det är till och med en något större nedgång än vad man räknar med för en grupp stora asiatiska länder med bland andra Kina, Japan och Sydkorea. Där väntas nedgången hamna på 23 procent. I Nordamerika väntas det i värsta fall bli en nedgång med 10 procent.

Annons
Annons

Alexandre de Juniac.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

IATA-chefen Alexandre de Juniac säger i en kommentar att för flygbranschen är coronakrisen utan motstycke.

– Det här är extraordinära tider. Oavsett om effekterna begränsas till ett fåtal marknader eller får ett bredare genomslag är det en kris, säger Alexandre de Juniac.

Alexandre de Juniac.
Alexandre de Juniac. Foto: Tomas Oneborg

Den krisen har nu också krävt sitt första offer. För det brittiska flygbolaget Flybe gick i konkurs på torsdagen.

Bolaget har länge haft ekonomiska problem och när resandet minskade på grund av coronaoron klarade Flybe inte av att fortsätta längre.

För brittiska resenärer var det en ny påminnelse om hur illa det kan gå för den som ska ut och resa. För hösten 2017 gick även det brittiska charterflygbolaget Monarch i konkurs och strandsatte mängder av passagerare.

Nu verkar i stort sett alla flygbolag ha problem. Både Norwegian och SAS pressades på börsen under torsdagen efter att det norska bolaget varnat för att man måste dra ned på kapaciteten.

SAS har redan tidigare kommit med varningar liksom Finnair och den tyska flygjätten Lufthansa som kraftigt bantar flygkapaciteten. Likadant låter det hos bolag som British Airways, Ryanair och Easyjet som ställer in hundratals flygningar och sparar på olika sätt.

Till det kan man lägga de varningar som nu även kommer från USA. Där har United Airlines, Jetblue Airways och det stora lågkostnadsbolaget Southwest varnat för att försäljningen går sämre än väntat.

Annons
Annons

Den stora frågan nu är hur snabbt flygbolagen kan återhämta sig. Det styrs i grunden av hur det går med spridningen av coronaviruset

IATA pekar i vilket fall på att kriser av den här typen brukar pressa flygbolagen rätt hårt i sex till sju månader. Sedan återgår man till det normala. Förutsatt att grundkrisen inte förvärras.

Den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing har också gått igenom hur flyget tidigare hanterat allvarliga kriser. Där syns för det första hur flygandet stadigt ökat de senaste fem-sex decennierna.

Lite förenklat har flygandet fördubblats vart 15:e år och vi är nu uppe på omkring 5 miljarder flygresor om året globalt. Enligt Boeing förväntas flygresandet dessutom fortsätta öka med omkring 5 procent per år de kommande 20 åren.

Det är kort sagt en stadig uppgång. Men det har också varit några rejäla hack i kurvan med minskat flygresande. De kom till exempel under första oljekrisen på 1970-talet, under Iran-Irak-kriget, terrorattentaten 11 september 2001, Sars-epidemin 2003 och inte minst under finanskrisen 2008.

Trösten för flygbolagen är att återhämtningen efter varje kris varit snabb. När krisen väl gått över tar tillväxten fart igen och långsiktigt har det varit en rätt stadig uppgång. Men IATA-chefen Alexandre de Juniac varnar för att osäkerheten nu är stor.

– Det är oklart hur viruset kommer att utvecklas, säger Alexandre de Juniac.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons