Annons

Janerik Larsson:Ibland svänger det snabbt....

 Chinese fans react during a preseason NBA basketball game between the Brooklyn Nets and Los Angeles Lakers at the Mercedes Benz Arena in Shanghai, China. On Thursday the Chinese government stopped NBA Commissioner Adam Silver and the teams from holding news conferences before or after the Lakers-Nets game. That was part of the Chinese response to the rift that started when Houston Rockets general manager Daryl Morey tweeted support for anti-government protesters in Hong Kong and intensified when Silver defended Morey's right to exercise free speech.
 Chinese fans react during a preseason NBA basketball game between the Brooklyn Nets and Los Angeles Lakers at the Mercedes Benz Arena in Shanghai, China. On Thursday the Chinese government stopped NBA Commissioner Adam Silver and the teams from holding news conferences before or after the Lakers-Nets game. That was part of the Chinese response to the rift that started when Houston Rockets general manager Daryl Morey tweeted support for anti-government protesters in Hong Kong and intensified when Silver defended Morey's right to exercise free speech.

Just nu pågår i USA två diskussioner samtidigt. På ena kanten står de som menar att företag ska vara samhällsomdanare med politisk agenda - dock endast vänsterprogressiv sådan såklart. Å andra sidan står de som menar att företagens viktiga uppgift är effektivitet och avkastning till ägarna.

Under strecket
Publicerad

En god illustration av hur knepigt det kan bli ger konflikten mellan å ena sidan den kinesiska statsledningen / det kinesiska kommunistpartiet och dess maktapparat och å andra sidan National Basketball Association.

Vad hände? Jo först skrev det professionella basketlaget Houston Rockets VD en tweet där han stödde demokratikrafterna i Hong Kong. Han tog snabbt bort denna tweet men skadan hade redan skett. Sedan försökte NBA:s chef ”hantera situationen” genom att å ena sidan inför hemmapubliken i USA försvara tweeten och ställningstagandet men å andra sidan be Kina om ursäkt.

Tre akademiker skriver i Washington Post en läsvärd artikel om hur den bistra verkligheten ser ut.

1. Företag kan inte framgångsrikt gå i spetsen för värderingar som riskerar råka ut för sådana konflikter som NBA vs Kina.

2. Globala varumärken hamnar i särskilt svåra problem: Companies find carefully crafted domestic identities clash against incompatible political and cultural demands from nondemocratic states and customers in foreign markets.

(Varumärken som utvecklats på hemma plan (dvs i USA) upptäcker att de kan krocka med politiska och kulturella krav i odemokratiska stater och i mötet med kunder på utlandsmarknader.)

Annons
Annons

Artikelförfattarnas recept är detta:

Unless businesses act in parallel with governments that also support human rights and democracy, their vague corporate statements about supporting civil liberties and human rights will be exactly as inconsequential as they look at first glance.

(Om inte företag agerar samstämt med sina hemländers regeringar som också stöder mänskliga rättigheter och demokrati så kommer företagens diffusa värdegrundsuttalande att vara lika innehållslösa som de ser ut vid första anblicken.)

Jag är personligen skeptisk till den analysen.

Hur ska ett företag t ex kunna följa president Trumps skiftande politiska ståndpunkter? Ena dagen hat mot Nordkorea, nästa dag omfamna diktatorn...?!

Kanske finns det ingen väg tillbaka för företag som vill nöja sig med att stå upp endast för vad de gör, för de produkter eller tjänster de säljer och därefter överlåter till kunderna att avgöra de politiska frågorna?

Föreställningen om företag som världsfrälsare i en tid då många demokratiers politiska ledningar lider brist på folklig trovärdighet är enligt mitt synsätt ingen framgångsväg - inte ens för skyddet av mänskliga rättigheter och demokrati.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons