Annons

Ikea befarar bakslag efter SVT-satir om Kina

365 000 kinesiska hotellgäster ligger i vågskålen när Kina hotar Sverige med turistbojkott. Samtidigt befarar Ikea och andra svenska företag försämrade handelsrelationer efter SVT:s satirinslag om bråket.

– SVT har gjort ett självmål utan dess like, säger Mats Harborn på Europeiska handelskammaren i Kina.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Kinas ambassadör i Sverige Gui Congyou har krävt ursäkter av svenska staten. Ikea oroar sig för den kinesiska marknaden.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman och Yvonne Åsell Bild 1 av 1

Kinas ambassadör i Sverige Gui Congyou har krävt ursäkter av svenska staten. Ikea oroar sig för den kinesiska marknaden.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman och Yvonne Åsell Bild 1 av 1
Kinas ambassadör i Sverige Gui Congyou har krävt ursäkter av svenska staten. Ikea oroar sig för den kinesiska marknaden.
Kinas ambassadör i Sverige Gui Congyou har krävt ursäkter av svenska staten. Ikea oroar sig för den kinesiska marknaden. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman och Yvonne Åsell

Tre kinesiska turister som under högljudda protester körs bort från ett Stockholmshotell av svenska poliser. Arga protester från kinesiska ambassaden och ett satirinslag i SVT.

Mer behövdes inte för att utlösa ett diplomatiskt gräl mellan Kina och Sverige.

Grälet berör inte bara politiker och diplomater. Det kan också slå mot det svenska handelsutbytet med Kina.

I ett kinesiskt inslag, som uppmärksammats i Aktuellt (drygt 30 min in i sändningen) sjungs det om att ”(...) men vi är inte lacka, från en massa köp kan vi ju backa, EF det är en bra idé, Ericsson, Tetra Pak och Ikea, alla svenska märken kan vi nu nobba och aldrig dra till Sverige igen”.

Ett av företagen som oroar sig är just Ikea.

– Kina är en viktig marknad för oss. Både i avseendet att vi har många varuhus där, men också för att vi har en del tillverkning i Kina. Vi är medvetna om vad som har hänt och vi följer händelsen noga, säger Felix Östman, presskontakt på IKEA Sverige.

Annons
Annons

Att SVT gjorde ett satirinslag om hotellbråket förvärrade en redan dålig situation, anser Mats Harborn som är ordförande på Europeiska handelskammaren i Kina.

– Det spär på en redan spänd relation mellan Sverige och Kina, säger han.

Men diplomatgrälet befaras också slå mot turistbranschen i Sverige. Framförallt mot hotellnäringen, eftersom det var på ett vandrarhem i centrala Stockholm allt började.

– Kinesiska turister är en viktig kundgrupp eftersom det är en växande grupp av gäster. Det som hände inträffade inte på något av våra hotell och det är för tidigt att säga om det som hänt påverkat andra i branschen ännu, säger Kenneth Hultgren, som är pressansvarig på kedjan Nordic Choice Hotels.

Trots att 6 700 kilometer skiljer Beijing från Stockholm har tillströmningen av kinesiska turister som besöker Sverige ökat stadigt de senaste åren.

Sedan 2012 har antalet övernattande kinesiska besökare i Sverige stigit med 123 procent. Totalt registrerades 365 000 hotellnätter där besökarna kom från Kina under 2017.

Som jämförelse stod Sveriges största utlandsmarknad Norge för cirka tre miljoner övernattningar samma år.

Sveriges officiella turistbyrå Visit Sweden, som samägs av Näringsdepartementet och turistbranschen, har utsett Kina till ett av sina nio fokusområden.

Förra året satsade Visit Sweden drygt elva miljoner kronor på att marknadsföra Sverige som turistland i Kina.

– Vi har marknadsfört destinationen Sverige i Kina sedan 2011. Totalt investerade staten och besöksnäringen 227 miljoner kronor i Visit Sweden förra året, varav knappt 5 procent omsätts i Kina, säger Bitte Olsson presstalesperson på Visit Sweden.

Går det att se någon effekt av det diplomatiska grälet?

– Hur dialogen mellan Kina och Sverige kommer påverka turismen är alldeles för tidigt att säga. Frågan har fått stor uppmärksamhet i Kina men hur de som planerar att resa till Sverige påverkas vet vi inte ännu, säger Olsson.

Hotellnäringen i storstäderna har stora förhoppningar på utlandsresenärer från Kina och Indien, eftersom det är några av de snabbast växande kundgrupperna.

Så sent som några veckor före diplomatbråket om de bortkörda hotellgästerna var det fortfarande kinesiska besökare som Stockholms stad hoppades mest på inför framtiden.

– Hotellen behöver bli bättre på till exempel kinesisk frukost, sa Olle Zetterberg, dåvarande vd för Stockholm Business Regions, till SvD den 24 augusti.

Efter reklamen visas:
Så byggde Ingvar Kamprad ett imperium
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons