Annons

Tuffa utmaningen för Ikea: ”Svårt”

Torbjörn Lööf, koncernchef för Inter Ikea Group.
Torbjörn Lööf, koncernchef för Inter Ikea Group. Foto: Tomas Oneborg

Ikea säljer för miljardsummor varje år, försäljningen ökar och expansionen når nya länder. Samtidigt har företaget ambition om att bli helt klimatpositiva till 2030. Hur går det ihop?

Under strecket
Publicerad

Jonas Carlehed, hållbarhetschef för Ikea Sverige, tillsammans med Lena Herder, chef för Ikea Sverige.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

”Vi kan inte sluta sälja och ta fram nya produkter”, säger Jonas Carlehed.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 2

Överfulla parkeringar, köttbulletallrikar och shoppingvagnar lastade med platta paket. Under verksamhetsåret 2019 sålde Ikea globalt för över 40 miljarder euro, och öppnade 12 nya varuhus världen över. Samtidigt har företaget ambitiösa hållbarhetsmål om att minska sin klimatpåverkan.

Torbjörn Lööf, koncernchef på Inter Ikea Group, kallar försäljningen på 40 miljarder euro ”en viktig milstolpe”.

Hur kan det vara hållbart att sälja mer? Behöver vi inte konsumera mindre?

– Jag tror inte att lösningen är att sluta konsumera. Utmaningen är att skapa en hållbar konsumtion och tillväxt, säger han.

Behovet av att minska konsumtionen varierar dessutom mellan länder och världsdelar, menar han. På vissa platser behövs det kanske inte alls.

– Det finns ställen där vårt konsumtionsbeteende behöver ändras, det är jag övertygad om. Men det finns också många ställen där man precis står i början. Tre miljarder människor tar steget ur fattigdom, ska börja bygga ett hem och vill då ha en säng och ett köksbord.

På frågan om det verkligen går att få till en grön tillväxt är Torbjörn Lööf tvärsäker.

Annons
Annons

Jonas Carlehed, hållbarhetschef för Ikea Sverige, tillsammans med Lena Herder, chef för Ikea Sverige.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

– Absolut! Vad man menar med grön är en definitionsfråga, men det går att ha en tillväxt som är hållbar.

Han berättar att Ikea redan har investerat i förnybar el till varuhusen, men säger att hållbarhet mest handlar om vilka material produkterna görs på.

– 60 procent av vårt sortiment är redan gjort av förnyelsebart material, 10 procent av återvunnet material. Det är två indikatorer på att vi kommit en bra bit på vägen, säger han.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef för Ikea Sverige, tillsammans med Lena Herder, chef för Ikea Sverige.
Jonas Carlehed, hållbarhetschef för Ikea Sverige, tillsammans med Lena Herder, chef för Ikea Sverige. Foto: Tomas Oneborg

Det man är på väg mot är de hållbarhetsmål som lanserades 2012. Bland annat ska Ikea minska klimatavtrycket med 70 procent per produkt till 2030, ta bort alla engångsartiklar i plast innan årsskiftet och ha utsläppsfria hemleveranser senast 2025. Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige, säger att han är ”övertygad om att det är vägen framåt”.

– Samtidigt så inser vi självklart att vi är en del av konsumtionssamhället, och en del av alla de stora utmaningarna vi står inför, säger han.

Ett annat mål är att arbeta mot en cirkulär ekonomi, där det ska bli lättare att både köpa och sälja Ikeaprodukter även i andrahand. Lena Herder, chef för Ikea Sverige, säger att många glömmer att produkterna har ett andrahandsvärde.

– Vi ser på andrahandsmarknaden att Ikeas produkter är jättehögt rankade. Säljer du ditt skrivbord på Blocket så fortsätter ju den produkten att leva.

Annons
Annons

”Vi kan inte sluta sälja och ta fram nya produkter”, säger Jonas Carlehed.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

I några varuhus finns redan möjligheten att sälja sina gamla möbler till Ikea, som sedan säljer vidare dem i andrahand. Jonas Carlehed berättar att planen är att rulla ut det i fler varuhus i framtiden.

– Det nya är att verkligen utveckla det förlängda produktlivet. Hur kan vi hitta affärsmodeller som gör att det är bra för kunden, planeten och den ekonomiska hållbarheten?

”Vi kan inte sluta sälja och ta fram nya produkter”, säger Jonas Carlehed.
”Vi kan inte sluta sälja och ta fram nya produkter”, säger Jonas Carlehed. Foto: Tomas Oneborg

Har ni produkter som är helt hållbara?

– Nej, det tror jag inte någon har i dag. Däremot har vi ambitionen till 2030 att alla våra produkter ska vara tillverkade för ett cirkulärt liv. Produkterna ska vara reparerbara och gjorda på återvunna material, säger Jonas Carlehed.

Samtidigt är ju ert mål att sälja mer, medan många är överens om att vi behöver konsumera mindre.

– Det är en utmaning vi är medvetna om. Vi kan inte sluta sälja och ta fram nya produkter, men det måste ske inom planetens gränser. Vi vill gå ifrån uppfattningen att vi bidrar till masskonsumtion, det är ingenting vi vill stå för.

Ikeas stora mål är att bli helt klimatpositiva år 2030. Koncernchefen Torbjörn Lööf säger att de ” till en stor del” vet vad som kommer krävas för att nå målet, men några pusselbitar saknas fortfarande.

– Det är så det fungerar när man tar ett stort beslut. Vi får nya insikter varje dag.

Kommer det att gå?

– Vi är på god väg, men det är inte lätt och vi är ödmjuka inför det. Men vi har bestämt oss för att lyckas och jobbar tillsammans med andra företag och internationella organisationer för att klara det, säger Torbjörn Lööf.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons