Annons

Ilska mot höjt bensinpris: ”För dyrt redan nu”

Regeringen har kommit överens med C och L om att höja skatten på bränsle.
Regeringen har kommit överens med C och L om att höja skatten på bränsle. Foto: Yvonne Åsell

Bränsleskatt – det enda rätta eller bestraffning av lågavlönade? Åsikterna går isär kring nyheten om den dyrare bensinen.

– De som blir offer för det här är såna som jag, säger Skövdebon Marcus Christiansen.

Under strecket
Publicerad

Marcus Christiansen är kritisk till den höjda bensinskatten.

Foto: Privat Bild 1 av 2

”Det måste svida mer att ta bilen”, säger Anna Björklund.

Foto: Privat Bild 2 av 2

Marcus Christiansen är kritisk till den höjda bensinskatten.

Foto: Privat Bild 1 av 1

Marcus Christiansen bor i centrala Skövde, men är beroende av sin bil för att ta sig till jobbet utanför stadskärnan. Den höjda bränsleskatten, där effekten blir att bensin blir 15 öre dyrare per liter och diesel 10,25 öre dyrare per liter, kommer att slå hårt mot honom menar han.

Marcus Christiansen är kritisk till den höjda bensinskatten.
Marcus Christiansen är kritisk till den höjda bensinskatten. Foto: Privat

Redan nu är bränslet, vid sidan om boendekostnad och pensionssparande, en av hans största utgiftsposter.

– Det är alldeles för dyrt redan nu. Varför ska privatpersonerna betala för att rädda miljön när inte företagen gör det? De som blir offer för det här är sådana som jag, lågavlönade personer som behöver ta sig till och från jobbet, säger han.

Kan du förstå miljöskälen till att höja skatten?

– Vi kommer inte att tanka mindre. Det är inte så att vi nöjeskör, utan den diesel och bensin som brinner upp i dag kommer att brinna upp oavsett. Skillnaden är att det kommer kosta oss mer, säger Marcus Christiansen.

Anna Björklund från Sollentuna är av motsatt åsikt: höjd bensinskatt är enbart positivt.

– Jag är miljöforskare och är helt övertygad om att vi måste fasa ut fossila bränslen. Det är inte ens en fråga för mig, säger hon.

Annons
Annons

”Det måste svida mer att ta bilen”, säger Anna Björklund.

Foto: Privat Bild 1 av 1
”Det måste svida mer att ta bilen”, säger Anna Björklund.
”Det måste svida mer att ta bilen”, säger Anna Björklund. Foto: Privat

Själv kör hon elbil. Anna Björklund tror inte att folk kommer sluta köra bensinbilar frivilligt, utan att det behövs styrmedel och incitament för att få dem att sluta.

– Jag förstår att det finns områden i Sverige där man är beroende av bil. Men även när man bor där det finns bra alternativ är det nog vanligt att ta bilen fast det inte behövs. För att få det valet att tippa över till buss eller cykel måste det nog svida lite mer att ta bilen, säger hon.

Hon säger att elbilar fortfarande ”dras med en aura av lyxprodukt”, men menar att det inte är så självklart om man tar hänsyn till både inköpspris och driftkostnader.

– Jag tror inte att folk kommer att sluta köra bil, men det är inte nödvändigtvis bensinbilar vi måste köra, säger hon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons