Annons

Ingmar Bergman trodde utnämningen var ett skämt

Som regissör var Ingmar Bergman något av en koreograf. I veckan visar SVT en ny dansfilm inspirerad av den tanken. SvD:s Anna Ångström tipsar även om Bergmanrelaterad lyssning, läsning och teater.

Under strecket
Publicerad

Nathalie Nordquist och Jenny Nilson i dansfilmen ”Ingmar Bergman genom koreografens öga”.

Foto: Hammars Drama Productions ABBild 1 av 1

1 / 6

Ingmar Bergman genom koreografens öga

Nathalie Nordquist och Jenny Nilson i dansfilmen ”Ingmar Bergman genom koreografens öga”.
Nathalie Nordquist och Jenny Nilson i dansfilmen ”Ingmar Bergman genom koreografens öga”. Foto: Hammars Drama Productions AB

Fyra manliga koreografer, Alexander Ekman, Pär Isberg, Pontus Lidberg och Joakim Stephenson, reser till Ingmar Bergmans hem på Fårö för att få inspiration till varsitt dansstycke som fritt relaterar till Bergmans sinne för rörelse, relationer och känslor. Föreställningen, med solister från Kungliga Baletten, hade urpremiär i somras och filmades. Nu visas ”Ingmar Bergman genom koreografens öga”, där dansens svärta och humor varvas med filmklipp från Bergmans hem och ljudet av hans röst.

SVT 2 den 10 december kl 20.00.

Annons
Annons

Ingmar Bergman.

Foto: Bertil Ericson / Pressens bildBild 1 av 1

2 / 6

Ingmar Bergman – liv och verk

Ingmar Bergman.
Ingmar Bergman. Foto: Bertil Ericson / Pressens bild

”När jag fick budet trodde jag först att det var ett skämt.” Så beskriver Ingmar Bergman sin reaktion på frågan om han ville blir Dramatenchef 1963 i en intervju med Claes Hoogland året därpå. Samtalet är levande, de talar om chefskapets roller, om repertoar och konstnärliga idéer. Den som vill höra Bergmans röst och tankar kan gå in på radions arkiv. Lyssningen ger även perspektiv i relation till de ”misslyckade” inspelningar som Bergmans dotter Linn Ullmann skildrar i sin lysande roman ”De oroliga”.

SR, P1 ”Avgörande ögonblick”.

Annons
Annons

Linn Ullmann.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 1

3 / 6

De oroliga

Linn Ullmann.
Linn Ullmann. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Linn Ullmanns bok om hur det är att växa upp med en mamma som heter Liv Ullmann och en pappa som heter Ingmar Bergman – föräldrar som var och en är upptagna med sitt – är alldeles lysande. Språket fångar barnets känslovärld med den vuxna författarens klarsynta blick. Man känner både skräcken för att bli lämnad och ömheten mot dessa vuxna vars känslor hon tvingas ta hänsyn till. Det är vackert och gripande, ett rikt stycke reflektion som även handlar om åldrandet och minnet.

Annons
Annons

Ur ”Fanny och Alexander” på Dramaten.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

4 / 6

Fanny och Alexander

Ur ”Fanny och Alexander” på Dramaten.
Ur ”Fanny och Alexander” på Dramaten. Foto: Sören Vilks

Det är nästan fem år sedan Stefan Larssons iscensättning av ”Fanny och Alexander” hade premiär på Dramatens stora scen. Nu kommer den igen med några nya rollbesättningar. Det som slår en är hur väl berättelsen, känd och kär från film och tv, passar på teatern. För det här är teater om teater, en snurrande mikrovärld av framsidor och baksidor, verklighet och drömmar sedd med barnets klara blick och fantasi.

Nypremiär på Dramaten den 3 december.

Annons
Annons

Ur ”Den goda viljan” på Dramaten.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

5 / 6

Den goda viljan

Ur ”Den goda viljan” på Dramaten.
Ur ”Den goda viljan” på Dramaten. Foto: Sören Vilks

Dramatens chef Eirik Stubø sätter upp Ingmar Bergmans roman ”Den goda viljan” och låter musiken få en framträdande roll. Det är en uppsättning som stannar kvar i medvetandet, inte radikal, bara lågfrekvent och högkvalitativ scenkonst som rör sig i ett tidlöst då och nu, skriver Ylva Lagercrantz Spindler som njuter av skådespelarnas starka scennärvaro.

Dramaten t o m 7 februari.

Annons
Annons

Jonas Karlsson och Livia Millhagen i ”Scener ur ett äktenskap”.

Foto: DramatenBild 1 av 1

6 / 6

Scener ur ett äktenskap

Jonas Karlsson och Livia Millhagen i ”Scener ur ett äktenskap”.
Jonas Karlsson och Livia Millhagen i ”Scener ur ett äktenskap”. Foto: Dramaten

Publiken tycks inte kunna få nog av denna klassiska äktenskapskris. När Ingmar Bergmans tv-serie sändes 1973 satt många klistrade framför rutan och följde hur det på ytan lyckliga äktenskapet mellan Johan (Erland Josephson) och Marianne (Liv Ullmann) krackelerade och sanningar ersatte lögner.

Stefan Larssons uppsättning på Dramaten hade premiär 2009 och blev omedelbart en publiksuccé. I Livia Millhagens och Jonas Karlssons gestaltning av bråk och försoningar finns en fräschör. Bergman och hans samtida uttolkare har lyssnat fram en intelligent komedi om roller och mönster: en kvinna som måste bryta sig ur sin underordning och en man som måste sluta vara så självupptagen.

Nypremiär på Maximteatern 3 mars 2017.

Scener ur ett äktenskapsvd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons