Annons

Barbara Strozzi 400 årInte en dag för tidigt att fira Strozzi furstligt

Catalina Langborns barockviolin leder dansen på Barbara Strozzis födelsedag.
Catalina Langborns barockviolin leder dansen på Barbara Strozzis födelsedag. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Operabyrån gestaltar 400-årsjubilerande Barbara Strozzis musik med temperament och färg. Sofia Nyblom går på försenat men furstligt födelsedagskalas.

Under strecket
Publicerad

Anna Kjellsdotters kostymer placerar firandet i ett venetianskt palats. På bilden: Jonas Nordberg, Anna Zander, Marangiola Martello, Christina Larsson Malmberg, Mime Yamahiro Brinkmann, Catalina Langborn och Emelie Wahlman.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin Bild 1 av 1

Barbara Strozzi 400 år

Genre
Konsert
Medverkande
Christina Larsson Malmberg, Anna Zander, Catalina Langborn, Jonas Nordberg, Mime Yamahiro Brinkmann, Marangiola Martello
Var
Konserthuset
Koreografi
dans: Emelie Wahlman

Kostym: Anna Kjellsdotter

”Kanske jag får namnet Den nya Sapfo” heter det i ”Sonetto proemio dell’opera”, Barbara Strozzis tonsättning av fadern Giulios dikt för två röster och basso continuo som i text och musik skildrar ett jordiskt paradis av musik, skratt och harmoni. Om det finns någon sorts himmelsk rättvisa så dröjer det för kvinnliga konstnärer oftast flera hundra år innan den skipas. Det gäller även renässanskompositören Barbara Strozzi, vars 400:e födelsedag firades i Grünewaldsalen häromkvällen av Operabyrån. Det blev ett furstligt födelsedagsfirande värt att vänta på (om än inte i flera sekler), vackert som en barockmålning av Tizian, operamässigt expressivt och flödande av musikalisk lust och finess.

Anna Kjellsdotters historietrogna kostymer förhöjer stämningen och gör om Grünewaldsalen till venetiansk palatssal.

Operabyrån gestaltar Strozzis dramatiska temperament och känslostarka, ekvilibristiska musik i en dansant tolkning av renässansens ”intermedii” – de halvkonsertanta, teatralt gestaltade föreställningar som föregick operakonsten – som känns både modern, humoristisk och tidsenlig. Och som de musicerar! Anna Zanders och Christina Larsson Malmbergs röster porlar som bäckar i Strozzis sensuella duokantater, Jonas Nordberg på teorb (långhalsad luta) är tillbakadraget poetisk i sorgeariorna, Mime Yamahiro Brinkmann excellerar i Domenico Gabriellis cellosonat, och dansaren Emelie Wahlman sätter hela den den festklädda ensemblen i gungning i Antonio Bertals ciaconna med Catalina Langborns barockviolin som svingande nav. Anna Kjellsdotters historietrogna kostymer förhöjer stämningen och gör om Grünewaldsalen till venetiansk palatssal.

Annons
Annons

Anna Kjellsdotters kostymer placerar firandet i ett venetianskt palats. På bilden: Jonas Nordberg, Anna Zander, Marangiola Martello, Christina Larsson Malmberg, Mime Yamahiro Brinkmann, Catalina Langborn och Emelie Wahlman.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin Bild 1 av 1
Anna Kjellsdotters kostymer placerar firandet i ett venetianskt palats. På bilden: Jonas Nordberg, Anna Zander, Marangiola Martello, Christina Larsson Malmberg, Mime Yamahiro Brinkmann, Catalina Langborn och Emelie Wahlman.
Anna Kjellsdotters kostymer placerar firandet i ett venetianskt palats. På bilden: Jonas Nordberg, Anna Zander, Marangiola Martello, Christina Larsson Malmberg, Mime Yamahiro Brinkmann, Catalina Langborn och Emelie Wahlman. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Operabyrån fick så sent som 2018 utmärkelsen Guldkvasten för sitt arbete med att lyfta fram kvinnliga barocktonsättare. Med Barbara Strozzi har man kommit fram till en av barockens mest produktiva röster, dessutom en av musikhistoriens första kvinnor som komponerade under egen signatur. Den venetianska kompositören, lutenisten och sångerskan studerade för Francesco Cavalli, skrev åtta volymer av kantater, arior och solomadrigaler, och befäste sin position i Venedigs musikliv genom att arrangera salonger inom Accademia degli Unisoni som hennes pappa, librettisten Giulio Strozzi, grundat.

De raffinerade recitativen och den dramatiska nerven i hennes musik skvallrar om att Strozzi verkade under samma epok som operakonsten sprider sig som en löpeld mellan Venedigs nyinvigda operahus. Hade hon haft manligt kön och tillåtits ta klivet ut i offentligheten skulle hon utan tvekan ha blivit en av sin tids stora musikdramatiska signaturer.

Men jag vill inte låta begränsningarna skugga hennes gärning, utan istället utropa: Grattis på födelsedagen, Barbara!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons