Annons

Doktor FaustusInte lätt att vara Faustus i dagens överflöd

Pelle Grytt och Andrea Edwards bland pappdockorna i  ”Doktor Faustus”.
Pelle Grytt och Andrea Edwards bland pappdockorna i ”Doktor Faustus”. Foto: Nadim Elazzeh

Fausts lidande är alla rika västerlänningars lidande i Erik Holmströms version av Faustmyten: allt finns att tillgå, men vad är egentligen värt något? Hur tusan ska han välja bland djävulens erbjudanden? Komiken blir till tragik på dockteaterscenen.

Under strecket
Publicerad

”Doktor Faustus” med Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt.

Foto: Nadim Elazzeh Bild 1 av 1

Doktor Faustus

Genre
Teater
Regi
text: Erik Holmström
Medverkande
Andrea Edwards, Pelle Grytt, Malin Morgan
Var
Folkteatern Göteborg
Text
Christopher Marlowe, fritt efter

Scenografi, dockor: Maja Kall. Konstruktion: Alexander Wiig. Ljus: Ludde Falk. Ljud: Emelie Odelberg

Faust, den superlärde mannen som gör en deal med djävulen, förekommer i en stor mängd berättelser och dramer. Goethe, som skrev den mest kända Faustpjäsen på 1800-talet, såg flera versioner som dockteater när han var barn.

Nu har regissören och dramatikern Erik Holmström plockat upp Faust på nytt, allra mest med utgångspunkt i Shakespearekollegan Christopher Marlowes 1500-talsdrama ”Doktor Faustus” och gjort dockteater av honom. Allt går igen!

Tidens gång är ett centralt tema hos Marlowe, där Faustus får 24 osårbara år i utbyte mot sin själ. Haken är alltså att han är i djävulens våld, även om hantlangaren Mefistofeles uppträder som Faustus lydige tjänare.

På Folkteaterns lilla scen finns nu en barockartad dockteaterscen, där scenarbetare hivar kulisser upp och ner i ett sinnrikt system. Skådespelarna syns i helfigur och samspelar med sina platta dockor, som kan röra ögonen och käkarna, vilket ger fiffiga dramatiska effekter. Röka kan de också, med hjälp av sina skådespelare.

Andrea Edwards spelar/hanterar Faustus och Pelle Grytt gör Mefistofeles. Malin Morgan sköter många roller, och dockorna liknar alltid sina spelare.

Annons
Annons

”Doktor Faustus” med Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt.

Foto: Nadim Elazzeh Bild 1 av 1

Istället handlar det om människans och konstens plats i det kapitalistiska samhället, där allt kan köpas och säljas.

Handlingen är förflyttad till 1980-talets Göteborg, men jag (som stockholmare) uppfattar inga särskilda lokalreferenser. Istället handlar det om människans och konstens plats i det kapitalistiska samhället, där allt kan köpas och säljas, där allt tillskrivs ett värde på marknaden. Vilket värde har då en människas själ? Var finns den över huvud taget? Vad ska den vara bra för, och vad kan den bytas mot? Frågorna ställs men får förstås inga entydiga svar.

Uppsättningen satsar mycket på metaeffekter – ja vi är på teatern! – och skämt, en del lika tramsiga som det Faustus använder sina krafter till hos Marlowe: förvandla hästar till höbalar och sätta horn på äkta män. Men här växer skämten och blir allt bättre, samtidigt som tragiken paradoxalt nog fördjupas.

”Doktor Faustus” med Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt.
”Doktor Faustus” med Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt. Foto: Nadim Elazzeh

För vad ska Faustus egentligen önska sig när precis allt är möjligt? Och vilken av alla kvinnor ska han välja när tillgången är oändlig? En av dem verkar plågsamt underårig. Nu blir det ändå Gretchen, som är viktig hos Goethe, men inte finns hos Marlowe.

Faustus utvecklar som världens kändaste och mest framgångsrika människa, en blandning av Michael Jackson och Silvio Berlusconi, alla sina narcissistiska drag till max.

Ett problem för Faustus är att han vet att allt han får kommer till honom genom bluff och tvång och djävulsmakt, och han som jagar efter det autentiska! Verkliga känslor, riktiga vänner. Och att bli sommarpratare, förstås.

Faustus utvecklar som världens kändaste och mest framgångsrika människa, en blandning av Michael Jackson och Silvio Berlusconi, alla sina narcissistiska drag till max. En faktiskt rörande scen utspelar sig då han okänsligt klagar på sin brist på en riktig vän, samtidigt som en gråtande Mefistofeles blir alltmer kränkt.

Föreställningen artar sig vartefter till en riktig önskedröm, samtidigt som Faustus får det allt svårare med sig själv och världen. Och medan tiden flyger iväg hos Marlowe, masar den sig här fram i outhärdlig snigelfart. Hur ska Faustus stå ut alla 24 år innan han äntligen får sitt helvetesstraff?

Som så ofta på teatern fortsätter föreställningen en stund bortom sin idealiska slutpunkt. Älsklingarna får leva. Döda några av dem, så blir det himmelskt bra!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons