Annons
Recension

RövareRövare blir intelligent saga i tiden

Emma Mehonic och Hannes Meidal i Rövarna.
Emma Mehonic och Hannes Meidal i Rövarna. Foto: EMILY LAYE
Under strecket
Publicerad

Rövare

Genre
Teater

Unga dramaten, Elverket.

Det var en gång en Karl, en ung man med en väldigt rik far. Han gick på privatskola men fick smak för att göra uppror och blev snart en ledartyp. Efter att ha bränt läroböcker blev gänget relegerat. Gruppen sticker till en lägenhet och börjar råna folk för att överleva. Man drömmer om total frihet.

Karl var kanske egentligen rätt trött på alltihop men brodern Frans fick pappan att vända sig mot honom och göra honom arvlös. Och så stod Karl där bland sina desperata kamrater. Plötsligt utpekad som terrorist fast han nog bara var en bortskämd låtsasrebell som velat pröva gränser och makt.

Friedrich Schiller skrev pjäsen Rövarbandet 1782, ett rop på frihet och jämlikhet som gick över hela Europa och till sist kom att leda till franska revolutionen. Schiller kom att lämna sin stormiga ungdom. Upprorsmakaren intog sin rättmätiga ställning och revolten kom att handla mer om estetik än moral.

Unga Dramaten spelar nu en kortversion av Rövare som inkluderar det sätt på vilket Schiller lägger ner revolten. Den Karl som här står på en Yves Klein-blå scen är en cyniker av värsta sort som till sist blir ett offer för sina handlingar mer än sina ständigt olika åsikter. Iscensättningen fångar skickligt ett evigt postpubertalt uppror mot föräldrar, myndigheter och politisk oförmåga.

Annons
Annons

Hannes Meidal och Jens Ohlin har radikalt skrivit om berättelsen och Magnus Lindman har översatt till en svensk igenkännbar verklighet som också innehåller referenser till godhetsapostlar som Robin Hood och Harry Potter. Pjäsen blir dock mer och mer en kommentar om RAF, Rote Armé Fraktion. När blir idealism något annat, när blir god vilja Kambodja?

Karl von Moor spelas av Danilo Bejarano som var han besatt av en shakespearesk ondska, av Rickard III:s sort. På samma sätt som där kan publiken njuta av, skratta åt och till sist förfäras över känslokylan och draget av beräkning. Karl leker men verkligheten tar över. Bejaranos dryga säkerhet och det sätt på vilket han med valpiga ögon charmar världen är underbart.

Hannes Meidal gör Frans, brodern som saknar utstrålning och därför bara uppfattas som avundsjuk och elak. Ingen kommer att slakta några kalvar när han kommer hem – Schiller skriver ju med bibliska konnotationer en saga om faktiskt broderskap.

Hela ensemblen balanserar suveränt skickligt på en tunn tråd mellan saga och verklighet, parodi och allvar. Uppsättningen tar på allvar all den idealism som tonåringar alltid varit del av – men ifrågasätter den också. Var tar berättigad ilska över sakernas tillstånd slut och var börjar den egna karriären?

Rövare är en intelligent komprimerad saga om moral och konsekvenser, perfekt anpassad till vår tid. Igenkännbar för alla, också ironin. Karl blir en Hamlet och den makt han tillskansar sig blir en härva av våld. Han som bara vill ha kul...

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons