Annons

Intressant nyhet i VW:s nya snåla sportkombi

De yttre, synliga förändringarna är diskreta. Däremot har Volkswagen Passat blivit mer digital och fått en utökad standardutrustning.
De yttre, synliga förändringarna är diskreta. Däremot har Volkswagen Passat blivit mer digital och fått en utökad standardutrustning. Foto: Pontus Lundahl/TT

Mer digital och delvis självkörande tack vare en rad nya smarta assistanssystem. Den uppdaterade Volkswagen Passat med dieselmotor har ett riktigt bra pris och är en självklar favorit bland tjänstebilsförarna. Men för den kortväxte föraren finns det några irritationsmoment.

Under strecket
Publicerad

Ratten är numera beröringskänslig för att bilens dator ska kunna hålla koll på att föraren är alert. Framför ratten skymtar den nya Active Info Display, och framför växelspaken finns ett fack för trådlös laddning av mobiltelefonen.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 7

Här syns de nya IQ Light, ledstrålkastarna som ska bidra till ökad säkerhet.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 7

Nya Volkswagen Passat är bekväm under långa färder, har ett bra bottendrag och en kraft som ger bekymmersfria omkörningar.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 7
Bild 4 av 7

Bagageutrymmet kan packas med allt från 650 till 1 769 liter gods.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 7
Foto: Volvo Bild 6 av 7
Foto: Kia Bild 7 av 7

Det är lätt att förstå varför Volkswagens Passat-kombi med dieseldrift och 190 hästar under huven är en av tjänstebilsförarnas favoriter. Den är ytterst bekväm under långa färder, har ett bra bottendrag och en kraft som ger bekymmersfria omkörningar.

Dessutom är den riktigt snål – bränslemätaren rör sig väldigt långsamt nedåt och jag lyckas inte göra av med ens en halv tank på färden mellan Volkswagens huvudkontor i Södertälje och sommarstugan utanför Halmstad i Halland. Snittförbrukningen lever faktiskt upp till fabrikantens uppgifter på 6,5 liter per 100 kilometer.

Den bil jag kör är den som Volkswagen fortsatt tror kommer att vara en storsäljare – sportkombin på 190 hästar med dieseldrift. Trots ”dieselgate” förefaller Volkswagens kunder – speciellt tjänstebilsförarna förstås – vara trogna sitt märke och sin favoritmodell.

Så vad är nytt? Ja, det är en uppdatering av den åttonde generationens Passat det handlar om. Den har blivit mer digital och fått en utökad standardutrustning. Passat är nu uppkopplad på alla upptänkliga sätt via Volkswagens onlinesystem We Connect. Det innebär bland annat att man kan använda röststyrning och app-teknik för att till exempel ta fram musikströmningstjänster eller styra parkeringsvärmaren.

Annons
Annons

Ratten är numera beröringskänslig för att bilens dator ska kunna hålla koll på att föraren är alert. Framför ratten skymtar den nya Active Info Display, och framför växelspaken finns ett fack för trådlös laddning av mobiltelefonen.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1
Ratten är numera beröringskänslig för att bilens dator ska kunna hålla koll på att föraren är alert. Framför ratten skymtar den nya Active Info Display, och framför växelspaken finns ett fack för trådlös laddning av mobiltelefonen.
Ratten är numera beröringskänslig för att bilens dator ska kunna hålla koll på att föraren är alert. Framför ratten skymtar den nya Active Info Display, och framför växelspaken finns ett fack för trådlös laddning av mobiltelefonen. Foto: Pontus Lundahl/TT

Den digitala instrumenteringen Active Info Display framför ratten har med navigationen på skärmen – vilket är tacksamt. Skärmen sitter dock lite lätt nedåt- och inåtlutad, vilket passar om man är en långbent förare som vill ha sätet så sänkt som möjligt – men är mindre bra för en kortväxt person.

När jag, som bara mäter 1,65 meter över marken, hissat upp förarstolen för att jag ska kunna se vägen ordentligt så skymmer rattstången delvis instrumenteringen. Hmm – alla tjänstebilsförare är inte 1,90 långa, kära Volkswagen. Nåväl, även baksätet är som gjort för långa personer, det är riktigt ordentligt med plats för benen och sätena är väldigt bekväma.

Något som är riktigt bra är det fack för trådlös laddning som finns framför växelspaken. Synd bara att jag fortfarande har en iPhone 7, som inte är förberedd för den här sortens induktiva laddning. Det är i alla fall möjligt att ansluta en Apple-telefon med Carplay via bluetooth i stället för att fibbla med sladden. För Androidtelefonägare fungerar detta inte, men å andra sidan kan de använda telefonen för att låsa upp och starta bilen – inte så dumt det heller.

Bagageutrymmet i Passaten är ett av de största på marknaden, och för den som ska hjälpa tonåringen att flytta hemifrån kommer det inte att krävas många vändor.

Annons
Annons

Här syns de nya IQ Light, ledstrålkastarna som ska bidra till ökad säkerhet.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1
Här syns de nya IQ Light, ledstrålkastarna som ska bidra till ökad säkerhet.
Här syns de nya IQ Light, ledstrålkastarna som ska bidra till ökad säkerhet. Foto: Pontus Lundahl/TT

I standardutrustningen ingår nu förutom den digitala uppkopplingen till exempel LED-strålkastare, säkerhetssystemet fotgängarigenkänning, filhållningsassistent, kö-varnare och partikelfilter till alla motorer. En riktigt intressant nyhet är Emergency Assist som innebär att bilen kan ta över och bromsa ner till stillastående om föraren plötsligt skulle bli sjuk och inte längre kan reagera eller styra. Det här ingår i en hel armada av assistanssystem som går under namnet IQ Drive och bäddar för självkörning.

Passat blir den första Volkswagen-modell som delvis kan köra sig själv mellan hastigheterna 0 och 210 kilometer i timmen. Den adaptiva – självanpassande – farthållaren reagerar på fartgränser, kurvor, rondeller och korsningar och håller en hastighet som passar för sådana ”hinder”.

Exteriört är förändringarna ytterst diskreta. Passaten har fått en del nya linjer i grill och stötfångare fram, och därbak är ljusen en aning redesignade. Modellnamnet Passat tronar nu mitt på bakluckan, i stället för den tidigare mer anonyma placeringen vid sidan.

Under min långkörning märker bilens dator vid flera tillfällen att jag börjar bli trött och en ruta i displayen som manar mig att ta en kaffepaus dyker upp åtföljt av ett plingande ljud. Ratten är beröringskänslig och bilens datorsystem kollar bland annat av om man är pigg eller inte.

Annons
Annons

Nya Volkswagen Passat är bekväm under långa färder, har ett bra bottendrag och en kraft som ger bekymmersfria omkörningar.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

Nackdelar med Passaten som vi provkör? Det är ju en diesel som har rätt höga utsläpp och därmed klassas som en ”malus”-bil, enligt bonus-malussystemet som infördes förra året.

Nya Volkswagen Passat är bekväm under långa färder, har ett bra bottendrag och en kraft som ger bekymmersfria omkörningar.
Nya Volkswagen Passat är bekväm under långa färder, har ett bra bottendrag och en kraft som ger bekymmersfria omkörningar. Foto: Pontus Lundahl/TT

För dig som överväger att byta till ny tjänstebil är det bra att känna till att det väntar en ny höjning av skatten och förmånsvärdet vid årsskiftet. Det beror på att regeringen beslutat att EU:s nya testmetod för bilar, WLTP, ska införas i bonus-malussystemet från den 1 januari 2020.

WLTP mäter förbrukning och utsläpp på ett sätt som bättre avspeglar verklig körning – vilket i praktiken innebär att en bilmodells utsläppsvärde kan ligga 20–25 procent högre än det gjorde enligt den tidigare testmetoden NEDC. Efter årsskiftet innebär det att såväl fordonsskatt som förmånsvärde kan justeras uppåt rätt rejält för nya bensin- och dieselbilar.

Diesel-Passatens mer klimatvänliga syskon GTE – alltså laddhybriden – är nog något som många är nyfikna på. Den beräknas enligt mätsystemet WLTP ha en elektrisk räckvidd på 5, 5 mil och platsar med sina 32 gram CO2-utsläpp i klimatbonusklassen. Volkswagen har redan fått in tusentals förhandsbeställningar, och de som beställt ska enligt Volkswagen få ut sin bil efter årsskiftet. Vi kommer att provköra laddhybriden senare i höst.

Annons
Annons
Bild 1 av 4

Bagageutrymmet kan packas med allt från 650 till 1 769 liter gods.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 4
Foto: Volvo Bild 3 av 4
Foto: Kia Bild 4 av 4
Bagageutrymmet kan packas med allt från 650 till 1 769 liter gods.
Bagageutrymmet kan packas med allt från 650 till 1 769 liter gods. Foto: Pontus Lundahl/TT

Motor/växellåda

Betyg: 5 av 6

Den sjustegade automatlådan sköter sig mjukt och fint mellan växlingarna, och det är ordentlig kraft med 190 hästar och 400 Newtonmeter i vridmoment.

Ekonomi

Betyg: 5 av 6

Ett bra pris för en bil med god bekvämlighet, fin motor och ett rejält bagageutrymme på 650– 1 769 liter.

Miljö

Betyg: 3 av 6

Dieseln släpper ut 170 gram koldioxid per kilometer – ur miljösynpunkt är det förstås inte alls bra. För den som är en miljövän är det bättre att slå till på laddhybriden, även om den är betydligt dyrare.

Köregenskaper

Betyg: 5 av 6

Trevlig och lätt att köra på motorväg, och på mindre förlåtande underlag sköter den sig också bra tack vare fyrhjulsdriften.

Säkerhet

Betyg: 5 av 6

Mycket god säkerhet inbyggd i det nya nästan allomfattande IQ Drive-systemet.

Helhet

Betyg: 4 av 6

En bra bil till ett habilt pris för både tjänstebilsföraren och familjen – bagageutrymmet är närmast oändligt i packkapacitet. MEN, med dieselmotor och utsläpp kan både klimatångest och suckar över skattepålagor bli en bister verklighet.

Två rivaler

Foto: Volvo

Volvo V60 D4

360 000 kr. 190 hk. CO2-utsläpp: 189 g/km.

Bagageutrymmet på 529 liter är mindre än Passatens men kvaliteten i interiören och körglädjen är å andra sidan snäppet bättre.

Foto: Kia

Kia Optima Sportswagon 1,6 CRDi

329 900 kr. 136 hk. CO2-utsläpp: 142 g/km.

Färre hästkrafter och mindre bagageutrymme, men man får ändå mycket bil för pengarna.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons