Annons

”Jag åker tåg för klimatet – men börjar bli för mycket”

Agneta Westlund drabbades av växelfelet på måndagen då hon åkte från Hässleholm till Stockholm.
Agneta Westlund drabbades av växelfelet på måndagen då hon åkte från Hässleholm till Stockholm. Foto: Veronica Johansson

Ett växelfel mellan Södertälje och Flemingsberg ställde till det för många tågresenärer på måndagen.

– Jag tänker på miljön och åker tåg, men för det mesta är det något krångel, säger Mona Bergman från Uddevalla.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: Veronica Johansson Bild 1 av 1

Växelfelet upptäcktes mitt i natten.

– Det rör sig om en spricka i en växeldel vid Malmsjö, mellan Flemingsberg och Södertälje. Det kräver svetsarbete. Prognosen är att felet ska vara åtgärdat till klockan 06 på tisdagen, säger Eva Rehnström, informatör på Trafikverket.

Ett spår stängdes av och trafiken leddes även om till pendeltågsspår.

– Inga tåg står stilla och vi försöker hålla ner förseningarna, säger Eva Rehnström, pressinformatör på Trafikverket.

Felet påverkade tåg på södra och västra stambanan på sträckorna: Stockholm–Nyköping/Norrköping Malmö/Köpenhamn; Stockholm –Skövde/Göteborg, Stockholm-Hallsberg/Karlstad/Oslo och Stockholm-Eskilstuna/Arboga/Örebro.

Det är nästan alltid något problem. Man förbluffas av alla fel.

På väg till sin syster i Mehedeby i Norduppland blev Mona Bergman sinkad av växelfelet. 25 minuters försening från Uddevalla till Stockholm ledde till att hon missade sitt anslutande tåg i Uppsala.

Efter att ha startat tidigt med en bussresa från Uddevalla till Herrljunga gjorde hon sig beredd på en lång dags färd.

– Det är sorgligt. Jag åker ofta de åtta milen till Göteborg. Det är nästan alltid något problem. Man förbluffas av alla fel. Är det för varmt går inte tågen, är det för kallt går inte tågen och är det regn så rasar banvallen och då går heller inte tågen, säger hon uppgivet.

Annons
Annons
Foto: Veronica Johansson Bild 1 av 1
Foto: Veronica Johansson

En strid ström av resenärer passerar oss på plattformen. Flera är jäktade och talar i mobiltelefon.

– Det är jättemånga som åker tåg. Jag åker tåg för klimatets skull. Som de säger att man ska göra. Men nu börjar det blir för mycket. Enda trösten är att man inte står här med trötta småbarn, säger Mona Bergman.

Agneta Westlund kränger av sig sin tunga ryggsäck. Hon har just återvänt till huvudstaden efter att ha besökt sin pojkvän i Hässleholm.

– Man är inte längre förvånad över alla förseningar. Det har nästan blivit tvärtom, att man är överraskad om det kommer in på tid. Det händer att jag tar bilen istället. Men det är över 50 mil och jobbigt att köra själv, säger hon.

En lokförare på väg till sitt arbetspass stannar till. Han vill inte medverka med namn, men säger att grundproblemet är uteblivet underhåll under många år.

–När folk fick det bättre och började ta bilen istället gick tågen ändå, utan att man brydde sig om infrastrukturen. Och så pratar politikerna om höghastighetståg. Det är befängt. Vadå, det skulle kosta 100-tals miljarder och man skulle kanske tjäna en halvtimma. Fixa det som finns istället, säger han.

Får du många klagomål?

– Inte så värst. Svenskarna är tålmodiga. Tänk dig Frankrike, då hade det varit traktorer på spåren nu. Men då hade det hänt något också, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons