Annons

”Jag är ett stort Tesla-fan – men är jättebesviken”

Proppen gick. Bilen slutade att ladda. När Lasse Larssons Tesla plötsligt gick sönder, kunde han inte ana hur många månader av mardröm som skulle följa. Och hur ansvarsfrågan kring laddare av elbilar är långtifrån glasklar.

Under strecket
Publicerad

Lasse Larsson.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 5

Den blå laddsladden är ett slags universalsladd som ska man kunna koppla in i publika laddare. Den kallas även Typ 2-sladd i folkmun.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 5

Lasse Larsson har varit ett Tesla-fan länge, men den här gången blev han besviken.

Foto: Tomas Oneborg Bild 3 av 5

Den svarta Teslaladdaren kan man koppla in på vilket eluttag som helst som antingen är enfas eller trefas. 

Foto: Tomas Oneborg Bild 4 av 5

Utdrag ur ”Tesla Model S ägarhandbok 2018.32 Augusti 2018”.

Bild 5 av 5

Lasse Larsson.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Lasse Larsson.
Lasse Larsson. Foto: Tomas Oneborg

Det här hade kunnat vara historien om hur ett ödesdigert misstag kostade Teslaföraren Lasse Larsson stora belopp. Om hur han sovit dåligt och hamnat i limbo.

Men det kom att bli historien om hur allt från bilföretag till försäkringsbolag är vilsna när det gäller laddskador på elbilar. Och agerar först när Svenska Dagbladet ringer.

Vi tar det från början.

Sommarvärmen låg som en matta över Sverige. Kalendern visade juli 2018.

Teslaentusiasten Lasse Larsson var hemma hos vännen Björn Hoffman på Vendelsö utanför Stockholm. Han passade på att ladda sin Tesla från 2017 i vännens godkända laddbox.

– Jag laddade min Model S i hans laddbox som heter Wallbox Pulsar. Då fungerade allt som det skulle.

Men när hans vän därefter laddade sin egen Tesla Model S i samma laddbox slogs den andra fasen i husets proppskåp ut. Förenklat uttryckt: det gick en propp i huset.

Annons
Annons

Den blå laddsladden är ett slags universalsladd som ska man kunna koppla in i publika laddare. Den kallas även Typ 2-sladd i folkmun.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

– Det var jättekonstigt. Vi förstod inte vad som hänt, säger Lasse Larsson.

Inte heller när de åter försökte ladda Lasse Larssons Tesla fungerade det.

Och även när Lasse Larsson åkt hem med sin Tesla och försökt ladda sin bil i den egna laddboxen från Tesla var det omöjligt.

Dagen efter lämnades båda bilarna in till Teslas anläggning i Upplands Väsby. Då upptäcktes det att den så kallade ombordladdaren på Lasse Larssons bil var trasig.

Det skulle kosta runt 23 000 kronor.

Det var då mardrömmen inleddes.

Den blå laddsladden är ett slags universalsladd som ska man kunna koppla in i publika laddare. Den kallas även Typ 2-sladd i folkmun.
Den blå laddsladden är ett slags universalsladd som ska man kunna koppla in i publika laddare. Den kallas även Typ 2-sladd i folkmun. Foto: Tomas Oneborg

När SvD träffar Lasse Larsson ligger februarisnön över Stockholm. Det har gått över ett halvår sedan incidenten med proppen.

– Jag är ett stort Tesla-fan men är jättebesviken på hanteringen, säger Lasse Larsson.

Han bär fortfarande sin svarta jacka med texten ”Tesla owner”, men är ledsen och sårad. Han är en hängiven Teslaköpare som kör mellan 3 500 och 4 000 mil om året – nu i sin andra Tesla Model S.

På Tesla sade man att det går inte på garantin eftersom det laddboxen i fråga var en tredjepartsanslutning.

Han berättar om alla turerna.

– På Tesla sade man att det går inte på garantin eftersom laddboxen i fråga var en tredjepartsanslutning. De hävdade att de inte hade något ansvar.

Allt kokar ner till en sak: många aktörer är inblandade när elbilar laddas. Men vem bär ansvaret när något går på tok?

Annons
Annons

Hans vän Björn Hoffmans försäkringsbolag betalade omedelbart reparationen som ett försäkringsärende. Men på Lasse Larssons försäkringsbolag Trygg-Hansa var det kalla handen. Där sade skaderegleraren i stället att det rörde sig om ett garantiåtagande för Tesla.

Lasse Larson hamnade i ett läge där ingen ville betala skadan. Han levde också i tron att laddboxen var felfri.

Därefter har ärendet varit öppet i ett halvår. Men när SvD nu ringer Trygg-Hansa ändrar de sig.

Vi har nu fått ett förtydligande från Tesla att det inte rör sig om ett fabrikationsfel på bilens interna laddare.

Stefan Brala är specialist på motorförsäkring på Trygg-Hansa.

– Anledningen till den första bedömningen var att det enligt underlagen från bilverkstaden var ett internt fel på bilens laddare. Eftersom försäkringen inte gäller för skada som ska ersättas av garantin hänvisade vi därför först till tillverkaren.

Men nu har ni ändrat er – varför det?

– Vi har nu fått ett förtydligande från Tesla att det inte rör sig om ett fabrikationsfel på bilens interna laddare utan att det är den externa laddstationen som orsakat felet på bilen. Och eftersom felet inte omfattas av garantin gäller försäkringen.

Om en elbil går sönder av att laddas i en laddbox – är det biltillverkaren, laddboxtillverkaren eller försäkringsbolaget som ska stå för detta?

– Om en skada eller ett fel omfattas av försäkringen kan försäkringstagaren utnyttja sin försäkring som gäller med självrisk. Det är sedan upp till försäkringstagaren själv att återkräva kostnaden för självrisken av tredje part.

Annons
Annons

Lasse Larsson har varit ett Tesla-fan länge, men den här gången blev han besviken.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

I detta fall kan det alltså vara Tesla – eller laddboxtillverkaren.

Lasse Larsson har varit ett Tesla-fan länge, men den här gången blev han besviken.
Lasse Larsson har varit ett Tesla-fan länge, men den här gången blev han besviken. Foto: Tomas Oneborg

För hos importören av laddboxen, bolaget Eways, anser tekniske chefen Lars Eliasson att Teslan inte borde ha gått sönder trots att laddboxen hade ett fel. Han skickade den aktuella laddboxen till tillverkaren i Spanien, där man såg att det var fel på den.

Men han anser alltså ändå att Teslan inte borde ha gått sönder.

– Det konstaterades förvisso att laddstationen var trasig, däremot vet man inte vad som orsakade att den gick sönder, det kan ha berott på bilens ombordladdare.

Hur då?

– Laddstationens relä var trasigt och skickade ut ström oavsett om någon bil laddade eller inte. Ett sådant fel kan uppstå och flera andra biltillverkare har skydd i sina bilar mot just det felet, men det har uppenbarligen inte Tesla.

Vem bör stå för kostnaden?

– Jag har svårt att svara på det, men felet på Teslas ombordladdare hade inte uppstått om de hade haft en inbyggd säkerhetsfunktion, säger Lars Eliasson på importören Eways.

Ärendet stannar inte där.

På Trygg-Hansa säger nu Stefan Brala att de kan komma att kräva Eways på ersättning.

– Trygg-Hansa har möjlighet att återkräva kostnaderna från den som ansvarar för laddboxen om det är visat att laddboxen orsakat skadan på bilen, säger han.

Kommer ni att driva ärendet mot laddboxtillverkaren?

Annons
Annons

Den svarta Teslaladdaren kan man koppla in på vilket eluttag som helst som antingen är enfas eller trefas. 

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

– Det är för tidigt att säga.

Vad händer för elbilsägaren om ord står mot ord mellan biltillverkare och laddboxtillverkare?

– Det ska inte ha någon inverkan på kundernas försäkringsersättning, säger Stefan Brala på Trygg-Hansa.

Den svarta Teslaladdaren kan man koppla in på vilket eluttag som helst som antingen är enfas eller trefas. 
Den svarta Teslaladdaren kan man koppla in på vilket eluttag som helst som antingen är enfas eller trefas.  Foto: Tomas Oneborg

På Tesla sade man alltså nej till att stå för kostnaderna. Teslas kommunikationschef för Sverige, Danmark och Finland – Maria Lantz – väljer att inte kommentera denna artikel.

Det står i Teslas instruktionsmanual att man kan ladda bilen på allmänna laddstationer.

Lasse Larsson sover bättre på nätterna nu när han fått ersättning. Men förtroendet för Tesla har fått sig en törn.

Han återkommer till hur han blev bemött på Tesla som inte ville ersätta honom.

– Det står i Teslas instruktionsmanual att man kan ladda bilen på allmänna laddstationer, säger han och fortsätter:

– Men när jag pratade med Tesla i Upplands Väsby sade de nej till att ersätta med hänvisningen till en passus på sidan 169 i instruktionsmanualen.

Innebörden i den passusen var att garantin bara gäller om man laddar Teslabilar i Teslas egna laddare.

”Varning: Installation av icke-godkända delar och tillbehör eller utförande av ickegodkända modifieringar kan påverka prestanda hos Model S och säkerheten för personerna i bilen. Inga skador som uppstår på grund av användning eller montering av icke-godkända delar, eller av att icke-godkända modifieringar utförs, täcks av garantin.”

Annons
Annons

Utdrag ur ”Tesla Model S ägarhandbok 2018.32 Augusti 2018”.

Bild 1 av 1
Utdrag ur ”Tesla Model S ägarhandbok 2018.32 Augusti 2018”.
Utdrag ur ”Tesla Model S ägarhandbok 2018.32 Augusti 2018”.

– Men att ladda bilen kan ju inte bedömas som att installera något i bilen, säger Lasse Larsson och fortsätter:

– Dessutom var Tesla noga med att påpeka när jag köpte min första bil att det går hur bra som helst att ladda på alla laddstationer som följer standarden som kallas Mode 3, Typ 2.

Är du mer försiktig innan du laddar i dag?

– I början var jag det, men ärligt talat kan jag inte vara det. Om jag bara ska ladda i Teslaladdare fungerar det inte. Jag kör mycket i inlandet och måste ladda i andra stationer.

Hur ser du på att saker hände först när du talat med SvD?

– Det är jättedåligt. Det ska inte behövas att man måste gå till media för en sak där det borde vara självklart mellan parterna vem som är ansvarig. Det här kan hämma elbilsutvecklingen och det är otroligt synd.

Trots allt som har hänt menar Lasse Larsson att han stödjer Tesla och inte kan tänka sig annat än att köra elbil.

– Jag har en mycket positiv upplevelse av Tesla. De gör alltid det lilla extra. Men här är jag besviken. Jag tycker det känns självklart att garantin ska gälla även på tredjepartsladdare. Som konsument hamnar man i ett ofantligt underläge.

Skadan skedde i juli. Då hade Lasse Larsson egen firma där bilen var hans tjänstebil. I dag är bilen tjänstebil på hans nya jobb.

Efter reklamen visas:
Tesla mot Jaguar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons