X
Annons
X
Krönika

Anders Rydell: Jag får en varning: en del elever har ”mycket extrema åsikter”

Jag ska berätta om hur nazisterna plundrade konst under Tredje riket. Jag befinner mig på en gymnasieskola i en av Sveriges mest välmående kommuner. Innan jag går upp på scen får jag en varning: det finns elever i publiken med "mycket extrema" åsikter.

Nazistklotter saneras på en skola. (Obs. Inte skolan som nämns i texten).
Nazistklotter saneras på en skola. (Obs. Inte skolan som nämns i texten). Foto: Lars Pehrson

Strax innan jag går upp på scen får jag en varning av arrangören. Det finns elever i publiken med ”mycket extrema” åsikter, som arrangören uttrycker det. Jag ska vara beredd på att något kanske kan hända.

Känslan som förmedlas är att det kan spåra ur. Varningen gör mig lite ställd. Jag ska prata om hur nazisterna plundrade konst och bibliotek under Tredje riket – ett ämne som sällan provocerar någon förutom möjligtvis museichefer.

Vilken är denna hotfulla miljö? Ett särskilt "utsatt område" i en av storstädernas förorter? En hårt drabbad bruksort i en bortglömd ände av Sverige? Jag står i en aula på en gymnasieskola i en av Sveriges mest välmående kommuner – Kungsbacka.

Annons
X

Lärare stämplas som "vänsterliberaler" och undervisningen som vänstervriden – fake news.

Här tjänar människor mest i Västsverige. Enligt statistik från LO har Kungsbacka lägst andel fattiga i hela landet. Det syns, gymnasielever kör epatraktorer som ser ut som exklusiva sportbilar. I de finare områdena kostar villorna tio miljoner – ofta betydligt mer. En bekant berättar att problemet här är "omvänd integration".

På skolan fick Sverigedemokraterna i det skolval som nyligen hölls nästan 34 procent. Det sammantagna resultatet på kommunens gymnasieskolor blev 25,9 procent. Jag får höra att en konspirationsteori har spridits på skolan. Elever har krävt att rösterna i skolvalet kontrollräknas eftersom det fanns misstanke om att lärarna i hemlighet plockade bort röster som lagts på SD.

Båt vid tropisk ö
Vidgade vyer med SvD accent

Speciellt utvalda resor med nya upplevelser, mer kunskap och andra perspektiv.

Det finns lärare som har mått dåligt efter valet – de tycker de har misslyckats med att nå fram till eleverna. Lärare stämplas som "vänsterliberaler" och undervisningen som vänstervriden – fake news.

Jag får en känsla av att det finns en rädsla. Lärare som skräms av sina egna elever.

När jag står på scenen och talar om Tredje rikets odlande av myten om en judisk världskonspiration slår en mycket obehaglig tanke mig – är jag tydlig nog? Framgår det att detta är en konspiration – eller tänker de att det är fullt rimligt att en hemlig judisk elit styr världen?

Jag är medveten om att min fråga är fördomsfull.

Plötsligt frångår jag de invanda orden, den tragglade dramaturgin. Jag vill att de ska förstå. Börjar berätta om hur tiotusentals människor, barn, ungdomar och gamla, fördes till sandgropar utanför Vilnius hösten 1941. Hur de mördades och täcktes av ett lager sand. Hur marken sedan började svälla, röra sig av den ruttnande massan. Hur svart blod sipprade ur sanden. Och om de fångar som senare tvingades gräva upp kropparna och bränna dem.

Till slut tittar även de upp, killarna med keps, som suttit nedsänkta i mobilerna. När jag till slut undrar om det finns några frågor – är det helt tyst. Efteråt kommer arrangören fram, uppenbart lättad: "Vad skönt, ingenting hände." Några av de mest "extrema" lämnade tyst aulan under föreläsningen.

"Går de bygg eller fordon?" frågar jag.

Jag är medveten om att min fråga är fördomsfull. Men jag gick själv ett yrkestekniskt program på gymnasiet. Jag minns åsikterna som var vanliga på ellinjen i slutet av 1990-talet, till tonerna av Ultima Thule.

"Nej", säger arrangören. "De går ekonomi. De ska vidare till Handels."

När jag lämnar skolan gnager en fråga i mig – är detta morgondagens Sverige? Jag bär med mig rädslan hem.

Annons
X
Annons
X

Nazistklotter saneras på en skola. (Obs. Inte skolan som nämns i texten).

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X