Annons

Jaguar I-Pace årets bil 2019 – efter stort drama

GENÈVE. En hisnande nervös final där Jaguar I-Pace först fick lika många poäng som sportbilen Alpine A110 men sedan kunde koras till vinnare. Men trots att många elbilar lanserats under året kom bara en till final.

Under strecket
Publicerad

Jaguar I-Pace vann mot sportbilen Alpine A110.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 3
Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 3
Foto: Malin Hoelstad / SvD Bild 3 av 3
Efter reklamen visas:
Jaguar I-Pace årets bil 2019

Ett stort mörklagt rum. 500 journalister och tämligen många bildirektörer stående i hörnen.

Nervösa.

Alla tittar mot den belysta scenen.

Där: 7 bilar vända mot oss i publiken. Men bara en är elbil. Få vet att det snart ska uppstå samma elektriska stämning i rummet som när Ingemar Stenmark åkte storslalom runt 1980.

Bilarna är finalisterna i Årets bil i Europa, en tävling som funnits sedan 1964. Förutom den enda elbilen Jaguar I-Pace är det en salig blandning av väldigt konventionella bilar: Den högbyggda Citroën C5 Aircross, Golfklassarna Ford Focus, Kia Ceed och Mercedes A-klass samt Peugeots stora sedanmodell 508. Dessutom är Renaults sportbilsmärke Alpine representerat genom lilla Alpine A110.

Som på Eurovisionsschlagern på tv gick man från scenen igenom poängräkningen land för land i Europa. Ytterlighetsbilarna Jaguar I-Pace och Alpine A110 fick full pott av flera olika länder. Men det var jämnt in på målsnöret – sista landet var Storbritannien.

När rösterna där var räknade hördes ett djupt sus gå genom publikhavet.

Annons
Annons

Jaguar I-Pace vann mot sportbilen Alpine A110.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 3
Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 3
Foto: Malin Hoelstad / SvD Bild 3 av 3

Jaguar I-Pace och Alpine A110 fick exakt samma poäng: 250.

En viss osäkerhet utbröt på scenen. Sedan räknade man en sväng till, nu vilken av bilarna respektive land hade som favorit. Även detta blev rafflande jämnt. Först efter att sista landet Storbritannien utsett sina favoriter var vinnaren klar.

Jaguar I-Pace.

På tredje plats kom Kia Ceed strax efter med 247 poäng.

1/2

Jaguar I-Pace vann mot sportbilen Alpine A110.

Foto: Malin Hoelstad
2/2
Foto: Malin Hoelstad

Men det var alltså på håret att Årets bil i Europa blev en liten och tämligen udda sportbil, samtidigt som elbilar håller på att revolutionera branschen och där ett flertal lanserats under året där kunderna visat stort intresse.

Frågan är varför bara en kom till final.

Audi E-Tron uteblev på grund av sen lasering och alla jurymedlemmar hann inte köra den. Samma gällde omsusade Tesla Model 3. Två av de mest sålda nya elbilarna under året, Kia Niro EV och Hyundai Kona Electric, ses enligt reglerna i tävlingen som varianter av redan existerande modeller som lanserats redan under tidigare år.

Nya generationen av elbilen Nissan Leaf kom inte till final trots att juryn hade tid att köra den.

– Jag tycker att Nissan slarvade bort finalplatsen för Leaf för att de valde att inte lansera den mot juryn. De deltog exempelvis inte i det stora test vi har i Danmark varje år, säger svenske jurymedlemmen Tommy Wahlström, redaktionschef på Vi bilägare och fortsätter att prata om vinnaren, elbilen Jaguar I-Pace.

– Det är intressant att den kan konkurrera på lika villkor med fossila konkurrenter, trots att den haft en del kvalitetsproblem.

Själv röstade han på Citroën C5 Aircross.

– Den är bekväm och kommer som laddhybrid och kan köras på HVO, säger han.

Förra året vann Volvo XC40 men nu kom inte Volvo S/V60 ens till final.

Året innan vann Peugeot 3008 och 2017 vann Opel Astra.

Foto: Malin Hoelstad / SvD

Årets Bil i Europa har utsetts sedan 1964. Juryn består av 60 motorjournalister, där 56 är män och fyra är kvinnor från 23 europeiska länder. Inga sponsorer är bundna till någon biltillverkare. Ett drygt 30 tal bilar fanns med i den ursprungliga bedömningen.

Från Sverige deltar Vi Bilägares Tommy Wahlström tillsammans med Expressens Jan-Erik Berggren och Dagens Industris Carl-Johan Lejland.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons