Annons

Jay Z vill sälja Tidal – efter bara ett halvår

Spotify-utmanaren Tidal är till salu, rapporterar nyhetssajten Breakit. Efter bara ett halvår är rapstjärnan Jay Z på väg att dra sig ur musiktjänsternas krig.

Under strecket
Publicerad

Senast i förra veckan firade Jay Z att Tidal hade nått över 1 miljon prenumeranter. Nu är han enligt Breakits källor på väg att sälja musiktjänsten.

Foto: Mark Von Holden/AP Bild 1 av 1

Senast i förra veckan firade Jay Z att Tidal hade nått över 1 miljon prenumeranter. Nu är han enligt Breakits källor på väg att sälja musiktjänsten.

Foto: Mark Von Holden/AP Bild 1 av 1
Senast i förra veckan firade Jay Z att Tidal hade nått över 1 miljon prenumeranter. Nu är han enligt Breakits källor på väg att sälja musiktjänsten.
Senast i förra veckan firade Jay Z att Tidal hade nått över 1 miljon prenumeranter. Nu är han enligt Breakits källor på väg att sälja musiktjänsten. Foto: Mark Von Holden/AP

När hiphopikonen Jay Z i slutet av mars aviserade att han tillsammans med världsstjärnor som Madonna, Kanye West och Beyoncé skulle återlansera musiktjänsten Tidal blev det en världsnyhet.

Tidal sågs då som en tuff utmanare till bland annat svenska Spotify.

Men tillväxten har aldrig riktigt tagit fart och när Jay Z för någon vecka sedan bjöd in till en fest för att fira att Tidal sprängt miljonvallen mätt i antal prenumeranter sågs det inte som någon större framgång.

I praktiken innebär det att Tidal bara lyckats få 500 000 nya användare det senaste halvåret, trots den massiva uppmärksamheten.

Strax innan återlanseringen av Tidal köpte Jay Z det svenska börsbolaget Aspiro för 464 miljoner kronor. Aspiro drev musiktjänsterna Wimp och Tidal med sammanlagt en halv miljon användare. När Jay Z tog över slog han ihop musiktjänsterna och lät den befintliga prenumerantstocken bli grunden i det nya Tidals användarskara.

Annons
Annons

Redan innan Jay Z tog över verksamheten gjorde den stora förluster. Förra året blev omsättningen 303 miljoner kronor och förlusten 84 miljoner kronor. Några siffror för 2015 har inte offentliggjorts men ingenting tyder på att förlusterna har minskat.

Enligt Breakits källor har Jay Z nu tröttnat på att själv finansiera verksamheten och letar därför aktivt efter en ny ägare. Representanter för Tidal ska ha kontaktat flera potentiella budgivare men det är oklart om några regelrätta förhandlingar har inletts.

– Tidal går inte bra och förlorar pengar. Jay Z har inte lyckats få fart på verksamheten, säger en av Breakits uppgiftslämnare.

I kontakterna med eventuella köpare av Tidal har Jay Z:s representanter indikerat att han vill ha tillbaka minst lika mycket pengar som han själv har investerat i bolaget.

– Det känns inte realistiskt med tanke på hur bolaget utvecklats de senaste månaderna, säger Breakits källa.

Konkurrensen på marknaden för strömmad musik har hårdnat betydligt sedan Tidals nyrelease i mars. Utöver Apples beramade lansering av Apple Music har Google bakat in en musiktjänst i den nya betaltjänsten Youtube Red.

Dessutom är franska Deezer på väg att ta in motsvarande 2,8 miljarder kronor i riskkapital i samband med en börsnotering - en krigskassa som bolaget ska använda till att ta upp kampen med Spotify.

För ett par veckor sedan spekulerades det i att Jay Z ville sälja Tidal till den koreanska elektronikjätten Samsung, efter att han blivit fångad på bild utanför bolagets kontor i Silicon Valley. Det var dock just en spekulation och Samsung-uppgifterna bekräftas inte av Breakits källor.

Räntepressaren Consector får in Aggregate Media som investerarebreakit.seNy studie bekräftar: Glöm idén - allt handlar om entreprenörenbreakit.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons