Annons

Sofia Lilly Jönsson:Jesus är van vid att hånas – men inte av kristna

I söndags hölls en högtidsmässa i Uppsala domkyrka med anledning av reformationens 500-årsminne. Såväl den katolske kardinalen Anders Arborelius som ärkebiskop Antje Jackelén deltog. På Svenska kyrkans twitterkonto publicerades samma helg skämt om Jesus och tacos.
I söndags hölls en högtidsmässa i Uppsala domkyrka med anledning av reformationens 500-årsminne. Såväl den katolske kardinalen Anders Arborelius som ärkebiskop Antje Jackelén deltog. På Svenska kyrkans twitterkonto publicerades samma helg skämt om Jesus och tacos. Foto: Anders Wiklund/TT, Brent Hofacker/IBL

Den 31 oktober är det 500 år sedan Martin Luther offentliggjorde sina teser och därmed satte igång reformationen. När Svenska kyrkan – med hela 62 anställda inom kommunikationsområdet – ska sprida ordet resulterar det dock i ett haveri.

Under strecket
Publicerad

En videografik reflekteras i en målning av den döde Martin Luther. Från en utställning i Eisenach i Tyskland.

Foto: Jens Meyer/TT Bild 1 av 1

Fredagen före en baluns som föregåtts av ytterst känsliga förhandlingar mellan Katolska kyrkan och Svenska kyrkan lägger den senares officiella twitterkonto ut en bild av Jesus med lystet fladdrande fingrar och texten: ”När det ÄNTLIGEN är #tacofredag”.

I Svenska kyrkan har den katolska fredagsfastan visserligen krympt till en långfredag och inte heller då föreskrivs fasta, men de flesta vet att det är något särskilt med den dagen. Ändå försöker inte så få av oss följa åtminstone en ansats av kristen veckorytm året om. Vi skulle uppskatta hjälp av vår kyrka, men i stället får vi pubertala memes (skämtbilder) och mobbarens slappaste försvar kastat i ansiktet: den som inte skrattar har ingen humor.

Jesus är van vid att hånas på fredagar, men hånet brukade inte komma från de kristna.

”Vi betraktas som anathema av hela kristenheten – räcker inte det? Måste ni fortsätta förnedra era medlemmar och Kristus?”, skriver någon till Svenska kyrkans twittrare och jag känner exakt så.

Räcker det inte nu?

Annons
Annons

I Högalid församling för några år sedan inledde man sabbaten med flowing dance med tibetanska trummor för 120 kronor gången. Jag skrattar fortfarande när jag tänker på det. Men det var ingen enstaka dikeskörning.

Twitterkontot för Svenska kyrkan, med 12 600 följare, är en pågående trafikolycka. Nästan varje fredag twittras sekulära välsignelser om #TGIF (tack Gud att det är fredag) och fredagsfika. Vad kan man göra? Jag har sagt till några gånger när det blir fel. Som att man blandar samman förkortningen för psaltarpsalmer (Ps) och psalmerna i psalmboken (Sv Ps), och att söndagen och inte måndagen före är början på veckan i kyrkoåret. Det som heter ”veckans texter” i gudstjänsten kallar Svenska kyrkans twittrare för ”veckans bibelord”.

Många möter Svenska kyrkan nästan bara i medierna. De ser bara reklamkampanjerna och tweetsen. De bör få veta att folk ute i församlingarna inte står bakom det här. Att präster frågar: vad ska vi ta oss till, när nationell nivå motarbetar det vi gör?

En man twittrar om tacoshaveriet: ”Kan ni tänka er representanter för katolska eller ortodoxa kyrkan någonsin tweeta något sådant? Vad har SvK tappat egentligen?”

Självrespekten?

Varför är specifik kompetens viktigt när det gäller marknadsföring, men inte när det gäller praktisk teologi?

Men det kan också uttryckas med ett annat ord: kompetens. I annonsen till ny enhetschef för kommunikation i Svenska kyrkan efterfrågas hos de sökande relevant utbildning på högskolenivå, minst fem års erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete och erfarenhet från budget- och personalansvar.

Annons
Annons

Först i slutet av den långa annonsen skriver Svenska kyrkan att ”vi ser gärna” att den sökande har erfarenhet och förståelse för Svenska kyrkans ”verksamhet och organisation” och att den blivande chefen ”delar Svenska kyrkans värderingar”.

Inga krav på fem års erfarenhet där inte.

Varför är specifik kompetens viktigt när det gäller marknadsföring, men inte när det gäller praktisk teologi?

Jag har en lista över alla anställda på Svenska kyrkans nationella kansli. Den är från 2016. På Enheten för kommunikation och support jobbade 15 personer. På Enheten för digital kommunikation och produktionsledning jobbade 15 till. På Enheten för kommunikationsutveckling fanns 5 personer. På Enheten för press och sociala medier jobbade 9. På Enheten för uppdragskommunikation jobbade 13 personer. På Kommunikationsavdelningen i övrigt fanns 5 personer i olika roller. Tillsammans gör det 62 personer inom området kommunikation.

Hur mycket pengar lägger Svenska kyrkan på pr? Och vem garanterar den svenskkyrkliga förankringen?

Listan är tydlig, men det är svårt att förstå vad alla dessa anställda gör. Som Parkinsons lag har visat löper den byråkrati som lämnats utan granskning amok. Till enheterna på kansliet kommer externa upphandlingar av medieanalyser, opinionsundersökningar och reklamkampanjer. Hur mycket pengar lägger Svenska kyrkan på pr? Och vem garanterar den svenskkyrkliga förankringen?

Det är ett digert gräv för någon finans- eller medietidning, men nog svårt för dem att tolka teologiskt – och förutom riksnivån gör ju också stift och församlingar större satsningar på reklam.

Annons
Annons

En videografik reflekteras i en målning av den döde Martin Luther. Från en utställning i Eisenach i Tyskland.

Foto: Jens Meyer/TT Bild 1 av 1

Förmodligen finns ingen enda tjänsteman inom kyrkan som kan ta ett grepp om det här. De är för många.

En videografik reflekteras i en målning av den döde Martin Luther. Från en utställning i Eisenach i Tyskland.
En videografik reflekteras i en målning av den döde Martin Luther. Från en utställning i Eisenach i Tyskland. Foto: Jens Meyer/TT

Jag föreslår därför att biskoparna nästa gång de ses tar en titt på kommunikationen. Enligt Kyrkoordningen kap 57 §2 har de ett gemensamt tillsynsansvar och eftersom kyrkokansliets twittrare agerar i alla deras stift bör biskopsmötet vara den rätta nivån. Biskoparna har också ett ekumeniskt ansvar för hur Svenska kyrkan i kraft av sin storlek framställer kristendomen i medier.

De 14 kan surfa in på Church of Englands twitterkonto för ett exempel på vuxet tonläge.

Eller stanna på hemmaplan för det finaste lilla twitterkontot med kyrkliga förtecken, från församlingen Södra Vi och Djursdala i Vimmerby kommun. För sina 278 följare berättar församlingen om varje dopbarn. Birger döptes i dag i Djursdala kyrka. I dag döptes Joline. Harry blev döpt i dag i Gullringens församlingshem. Vi får veta att konfirmanderna trär sina frälsarkransar, att det klipps och rensas på kyrkogården, och att onsdagens sopplunch lagades av Sonia Karlsson.

Jag gissar att @svenskakyrkan tror att de är riktigt lutherska i sina försök att tilltala massorna, men det är som så mycket annat fel.

Salig är den som vinner sin själ, men förlorar hela världen. Södra Vi och Djursdalas stillsamma twittrande ger mer än tusentals retweets av dumheter.

Evangeliet är nämligen en stark brygd. Det behövs bara en droppe vid rätt tillfälle. Det fattade Martin Luther. Han tog strid för människors rätt till ett rent och klart evangelium och skulle ha avskytt att någon i hans namn – evangelisk-luthersk står det i svensk lag! – grumlade sikten. Jag gissar att @svenskakyrkan tror att de är riktigt lutherska i sina försök att tilltala massorna, men det är som så mycket annat fel.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons