Annons

JihadistenJihadisten obehagligt aktuell om islamsk radikalism

Magdi Saleh och Misagh Sharifian i ”Jihadisten”.
Magdi Saleh och Misagh Sharifian i ”Jihadisten”. Foto: Ola Kjelbye

Samma dag som terrordådet utanför parlamentet i London äger rum har en pjäs om varför en ung man blir jihadist premiär. En rak och vass debattext som många bör ta del av, skriver Lars Ring.

Under strecket
Publicerad

Jihadisten

Genre
Teater
Regi
Johan Gry
Medverkande
Magdi Saleh, Hanne Mathisen Haga, Misagh Sharifian
Var
Göteborgs stadsteater, Lilla scenen
Text
Johan Gry, Wahid Setihesh, Joel Nordström

Scenrum: Linda Spåman, Johan Gry Kostym: Astrid Abrahamsson

En man, som aldrig sett det land han vill strida för, bestämmer sig för att slåss för en organisation har aldrig varit förbunden med. Han är en man som aldrig känt sig hemma, som dragit sig fram som småkriminell, som aldrig kunnat bli den som familjen haft förhoppningar på. Nu är han villig att begå ett dåd som ska bevisa att han duger, att han är en man med mod och att han har en mening.

Det är en märklig slump att ”Jihadisten” har premiär på Göteborgs stadsteater samtidigt som en man begår självmord genom att meja ner oskyldiga turister och döda en vakt utanför parlamentet i Westminster. Den drygt timslånga pjäsen beskriver Ilias, som är en spegelbild av den man som just begått Londonmorden. Alienerad, identitetslös – utan utbildning och framtid. Märkt av en bakgrund som har blivit ett utanförskap. En, möjligen labil, man som skapar konspirationsteorier och längtar efter sammanhang.

Johan Gry, Wahid Setihesh och Joel Nordström har efter research satt ihop en pjäs om vilka faktorer som spelar in när unga män reser för att döda för IS. Det är ofta pojkar som blivit födda på svenska BB men som på olika sätt halkat ur systemet och vars familjer har stora krav på dem. Ilias slutar skolan, börjar begå småbrott och blir dömd, vilket innebär att han inte kan få jobb. Hans familj vill gifta bort honom med en kusin. Flickvännen, också muslim, vill att han ska plugga och bli något – bygga ett Svenssonliv, som han säger sig förakta. Han tror att alla är emot honom, har ingen egen vision om vem han ska vara.

Annons
Annons

Så blir Ilias radikaliserad, han behöver en regelsamling – en manual som gör att han slipper tänka och välja.

Så blir Ilias radikaliserad, han behöver en regelsamling – en manual som gör att han slipper tänka och välja. Han återupprättar sin manlighet och status inom den slutna gruppen. 300 svenska män har rest till Syrien, enligt programbladet. 120 är kvar, 40 har dött. Ingen tar hand om dem som återvänder.

”Jihadistenspelas på Lilla scenen, en repetitionssal under jord. Den visar att alla religioner har en rad olika ansikten, den talar om hur tiden med sin allmänna rot- och rastlöshet gör att många unga människor söker sig till extrema åsikter. Framgången för högernationalism är exempel på samma sak.

Med enkla medel visar det korta stycket hur en rad olika anledningar får Ilias att bli radikaliserad. Magdi Saleh spelar fram hans vånda, men också det faktum att han aldrig väljer, bara flyr. Ensemblen kastar sig skickligt mellan en rad olika roller. ”Jihadisten” är en rak, vass debattpjäs som många bör ta del av.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons