Annons

Häxorna i EastwickJöbacks kulturman är satanisk som fan själv

Kayo Shekoni, Peter Jöback, Vanna Rosenberg och Linda Olsson.
Kayo Shekoni, Peter Jöback, Vanna Rosenberg och Linda Olsson. Foto: Mats Bäcker

Peter Jöback får tillfälle att briljera i den svenska uppsättningen av ”Häxorna i Eastwick”. Musiken är lite anonym men det hela är effektivt och oerhört proffsigt framfört.

Under strecket
Publicerad

Linda Olsson, Kayo Shekoni och Vanna Rosenberg i ”Häxorna i Eastwick”.

Foto: Mats BäckerBild 1 av 2

Peter Jöback briljerar som Darryl van Horne.

Foto: Mats BäckerBild 2 av 2

Linda Olsson, Kayo Shekoni och Vanna Rosenberg i ”Häxorna i Eastwick”.

Foto: Mats BäckerBild 1 av 1

Häxorna i Eastwick

Genre
Musikal
Regi
Rachel Kavanaugh
Medverkande
Peter Jöback, Kayo Shekoni, Vanna Rosenberg, Linda Olsson, Sussie Eriksson, Hanna Ulvan, Martin Redhe Nord m fl.
Var
Cirkus
Text
John Dempsey
Koreografi
Andrew Wright

Musik: Dana P Rowe. Scenografi: Colin Richmond. Musikalisk ledning: Julian Bigg

”Se på fan!”, ropar invånarna i Eastwick när Darryl Van Horne gör entré med en knall. 

”Det är precis vad ni gör”, svarar Darryl Van Horne med ett snett leende, och inleder genast sin charmoffensiv mot kvinnorna i den bigotta småstaden.

Vid uruppsättningen i London år 2000 spelade Peter Jöback rollen som den blyge unge Michael, och nu får han tillfälle att briljera i huvudrollens mer åtsittande och förföriska kostym som fan själv. Han är djävulusiskt skicklig.

Jöback står också som medproducent till denna Cameron Mackintosh-produktion, som hårt mallad ska se likadan ut över hela världen. Den har fått snygg försvenskning av Edward af Sillén som både varit assisterande regissör och översatt tillsammans med Daniel Réhn.

Musikalen bygger på en film, som bygger på en roman av John Updike, alla med samma namn. Tre frustrerade kvinnor i en amerikansk småstad upptäcker att de har magiska krafter och använder dem mot skenhelighet och hyckleri. 

Linda Olsson, Kayo Shekoni och Vanna Rosenberg i ”Häxorna i Eastwick”.
Linda Olsson, Kayo Shekoni och Vanna Rosenberg i ”Häxorna i Eastwick”. Foto: Mats Bäcker
Annons
Annons

Peter Jöback briljerar som Darryl van Horne.

Foto: Mats BäckerBild 1 av 1

Tre kvinnor, det är en arketypisk kombination, välkänd från operavärlden. Men dessa tre damer blir inte frigjorda förrän Jöbacks mefistofeliska kulturman förför dem: Kayo Shekonis förhoppningsfulla skulptris, Vanna Rosenbergs rödhåriga bokmal och Linda Olssons kärlekslängtande musikfröken.

Roligast är Linda Olssons duett på cello med den fiolspelande Darryl Van Horne i en vällustig danse macabre. I övrigt rör det sig om ganska anonym musikalmusik, med lite tango och några flotta dansnummer i poppig 60-talsstil. Men det är sceniskt effektivt och oerhört proffsigt framfört av en stor orkester under Julian Bigg. Här sparas varken på dansare eller musiker.

Peter Jöback briljerar som  Darryl van Horne.
Peter Jöback briljerar som Darryl van Horne. Foto: Mats Bäcker

Musikalen tar fasta på romanens grundkonflikt där individen ställs mot gruppen, men den moraliska problematiken kring hur kvinnorna förstår sin egen ondska och hämndlystnad blir mindre tydlig. Varför det behövs en man för att frigöra dem får inte heller någon djupare genomlysning. Men de tre häxorna trotsar ändå det schematiska och ger liv och personlighet åt sina roller. Och flygkraft!

Sussie Eriksson spelar med bravur moraltanten Felicia Gabriel, som står i spetsen för den lokala föreningen Bevara Eastwick Eastwickskt. Ganska bakåtsträvande – men å andra sidan är hon en tidig miljökämpe i sitt engagemang för utrotningshotade hägrar. Och blir själv häxornas offer i en grotesk och obehaglig mordscen. 

Och i Peter Jöbacks gamla roll som den förvirrade unge Michael noterar vi nästa artistgeneration: den lysande Martin Redhe Nord. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons