Annons

Öhman och Waltz bemöter kritiken

Sasha Waltz och Johannes Öhman blir konstnärliga ledare för Staatsballett Berlin 2019 med uppdrag att förnya repertoaren.
Sasha Waltz och Johannes Öhman blir konstnärliga ledare för Staatsballett Berlin 2019 med uppdrag att förnya repertoaren. Foto:  Andre Rival

”Vi är öppna för en konstruktiv dialog.” Det säger Kungliga Operans balettchef Johannes Öhman som tillsammans med koreografen Sasha Waltz ska tillträda som konstnärlig chef för Staatsballett Berlin från sommaren 2019. Ett inte helt okontroversiellt val som har orsakat protester från dansarna.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Kungliga Baletten repeterar ”Körper” av Sasha Waltz som hade premiär i februari 2016.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

Artikeln är uppdaterad.

Staatsballett Berlin är ett av Tysklands största danskompanier med närmare 90 dansare och svarar för dansen på Staatsoper, Deutsche Oper och Komische Oper. Nuvarande konstnärlige ledaren spanjoren Nacho Duato slutar 2019 och ska alltså ersättas av två olika personer med olika inriktning. Senaten i Berlin har uttryckt en önskan om att Staatsballett ska ha en mer progressiv repertoar.

Sasha Waltz är ett av samtidsdansens stora namn. Johannes Öhman inledde sitt samarbete med henne då han var chef för Göteborgsoperans danskompani som satte upp hennes ”Nobody” 2012. I vintras hade Kungliga Baletten i Stockholm dessutom hyllad premiär på ”Körper” i samma trilogi om kroppen.

Johannes Öhman kommenterar det kommande uppdraget så här:

– Det ska bli kul med Berlin även om vi just nu befinner oss i en kamp.

Tidigare sade han också, om att dela ledarskapet:

– Det ska bli skönt, tycker vi, eftersom Sasha Waltz och jag delar värderingar. Vi hade inte tagit jobbet med bara en på toppen. Det är ett nytt grepp i dansvärlden med dubbelt ledarskap.

Annons
Annons

Kungliga Baletten repeterar ”Körper” av Sasha Waltz som hade premiär i februari 2016.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

Repertoaren i Berlin kommer att vara till hälften klassiska baletter, till hälften neoklassiskt och samtida. Varje år görs tio dansproduktioner som spelas i drygt 100 föreställningar.

Artikeln fortsätter efter bilden.

Kungliga Baletten repeterar ”Körper” av Sasha Waltz som hade premiär i februari 2016.
Kungliga Baletten repeterar ”Körper” av Sasha Waltz som hade premiär i februari 2016. Foto: Lars Pehrson

Efter att nyheten tillkännagivits har dock inte bara hyllningar hörts. Över 5 000 namnunderskrifter har samlats in i protest mot utnämningarna – eller snarare mot Sasha Waltz. Ekot av detta har nått ända till New York Times som rapporterar att även utnämningen 2014 av den nuvarande balettchefen, den spanske, samtida koreografen Nacho Duato, orsakade debatt. Staatsballett Berlin har en stark klassisk tradition. Kritikerna menar att Sasha Waltz redan har sitt eget kompani och att utnämningen av henne skulle kunna jämföras med att ”utse en tennistränare till fotbollscoach”.

Johannes Öhman och Sasha Waltz skulle på tisdagen – den 20 september – ha haft ett möte med dansarna för att förklara sin vision. På måndagen fick de reda på att mötet ställts in.

I ett gemensamt uttalande, ställt till dansarna, betonar Johannes Öhman och Sasha Waltz att de är öppna för en konstruktiv dialog och att de har i uppdrag av Berlins folkvalda styre att föra Staatsballett in i framtiden för att det ska bli ”ett av Europas ledande repertoarkompanier”. Tanken är att behålla hälften av den klassiska repertoaren, men också ha neoklassiska och samtida verk. Sasha Waltz ska under de fem år som ledarskapet varar presentera ett eget verk per säsong, medan hennes eget kompani Sasha Waltz & Guests förblir helt fristående.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons