Annons

ProcessenJosef K vilse i musikaliskt fenomenal Kafkakväll

”Processen”, baserad på Franz Kafkas roman, dansas av Kungliga Baletten i koreografi av Jiří Bubeníček. På bilden Arsen Mehrabyan i rollen som Josef K.
”Processen”, baserad på Franz Kafkas roman, dansas av Kungliga Baletten i koreografi av Jiří Bubeníček. På bilden Arsen Mehrabyan i rollen som Josef K. Foto: Sören Vilks

Kampen för det fria ordet och mot antisemitismen är angelägna teman i ”Processen”. Men trots goda intentioner blir de tjeckiska upphovsmännens tolkning av Kafkas roman och liv rörig. Det visuella och musikaliska lyfter dock danskvällen, tycker Gunilla Jensen.

Under strecket
Publicerad

”Processen”, baserad på Franz Kafkas roman, dansas av Kungliga Baletten i koreografi av Jiří Bubeníček. På bilden Arsen Mehrabyan i rollen som Josef K.

Foto: Sören VilksBild 1 av 3

”Processen” med Hampus Gauffin, Samuele Ninci, Julien Keulen, Arsen Mehrabyan (liggande), Jonatan Davidsson, Hiroaki Ishida och Otmar Klemann.

Foto: Sören VilksBild 2 av 3

Daria Ivanova i en av kvinnorollerna.

Foto: Sören VilksBild 3 av 3

Processen

Genre
Dans
Medverkande
Kungliga Baletten, skrikkören Mieskuoro Huutajat, Kungliga Hovkapellet
Var
Kungliga Operan
Koreografi
Jiří Bubeníček

Musik: Alfred Schnittke, Arvo Pärt, Wim Henderickx, judiska folksånger m m. Scenografi: Otto Bubeníček. Ljus: Jaka Simenc. Kostym & mask: Nadina Cojocaru. Dirigent: Koen Kessels

I vårsäsongens sista dagar klipper Kungliga Balettens chef Nicolas Le Riche till med ännu en urpremiär – en helaftonsbalett för stor ensemble. Här knusslas sannerligen inte med pengar och resurser. Från Tjeckien har han hämtat bröderna Jiří och Otto Bubeníček hemmahörande i Prag och med karriärer i bland annat Tyskland. Fina dansare som nu ägnar sig åt koreografi respektive scenografi. Underlaget för denna balett i två akter är landsmannen Franz Kafkas världsberömda roman ”Processen”, utgiven postumt 1925, året efter författarens bortgång i lungsot.

Handlingen i baletten hämtar inte bara stoff från romanen utan också ur Kafkas eget liv och flikar in helt nya händelser och figurer som koreografen diktat till. Allt utspelar sig i ett obegriplig samhälle där förtryck och skoningslös byråkrati råder. Huvudpersonen, Josef K, häktas utan att få veta varför. En parodisk och förvirrande rättegång startar. Individen är rättslös i ett brutalt system. Josef K arbetar på en bank, bland andra kontorsslavar, med meningslösa rutiner. Känslan att hans öde är beseglat är stark. Men den snåriga intrigen gör det svårt att orientera sig i myllret av figurer.

Annons
Annons

”Processen”, baserad på Franz Kafkas roman, dansas av Kungliga Baletten i koreografi av Jiří Bubeníček. På bilden Arsen Mehrabyan i rollen som Josef K.

Foto: Sören VilksBild 1 av 2

”Processen” med Hampus Gauffin, Samuele Ninci, Julien Keulen, Arsen Mehrabyan (liggande), Jonatan Davidsson, Hiroaki Ishida och Otmar Klemann.

Foto: Sören VilksBild 2 av 2
”Processen”, baserad på Franz Kafkas roman, dansas av Kungliga Baletten i koreografi av Jiří Bubeníček. På bilden Arsen Mehrabyan i rollen som Josef K.
”Processen”, baserad på Franz Kafkas roman, dansas av Kungliga Baletten i koreografi av Jiří Bubeníček. På bilden Arsen Mehrabyan i rollen som Josef K. Foto: Sören Vilks

Josef K har förbryllande nog en ”tvilling” i Franz K. De möter kvinnor som de kopulerar med – i krystade krumsprång, utan lust eller lidelse. Arsen Mehrabyan ger sin Josef en gripande innerlighet och Jonathan Davidsson utför en ojämn kamp för det fria ordet i ett kaos av dokument och manusark.

Jiří Bubeníček kan inte motstå frestelsen att skruva scenerna några varv extra, i sin strävan att tillföra något eget. Det är underhållande, framför allt musikaliskt, det finns mycket att titta på i flödet av rörelser. Men det blir mer än lovligt rörigt även när man har läst på i programmet. Scenografin tar fasta på det visuella, trycket uppifrån.

Absurd dystopi med många nyanser av grått och mycket symbolik i expressionismens tecken. Ljus silar sparsamt in i rummen, ett gult lager av koldamm tränger in i minsta skrymsle. Lockande filmiskt; som i Orson Welles filmatisering från 1960-talet.

”Processen” med Hampus Gauffin, Samuele Ninci, Julien Keulen, Arsen Mehrabyan (liggande), Jonatan Davidsson, Hiroaki Ishida och Otmar Klemann.
”Processen” med Hampus Gauffin, Samuele Ninci, Julien Keulen, Arsen Mehrabyan (liggande), Jonatan Davidsson, Hiroaki Ishida och Otmar Klemann. Foto: Sören Vilks

I andra akten tar tragedin överhanden och förloppet är inte lika varierat. Men musiken är oavbrutet fenomenal. Dirigenten Koen Kessels odlar den medryckande klezmermusiken till pärlor och Hovkapellet trollar fram vemod och smärta i den rika klangväven från kompositörer som Schnittke och Arvo Pärt. Den finska skrikkören fogar in sig helt i den genomarbetade ljudbilden. Högst njutbart.

Annons
Annons

Daria Ivanova i en av kvinnorollerna.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

I den stora ensemblen glimmar kvinnliga dansare till som mer eller mindre lättfotade sexobjekt: Desislava Stoeva, Daria Ivanova, Minji Nahm och Madeline Woo för att nämna några, med besynnerliga krumsprång i en lukrativ bordellkarusell.

Daria Ivanova i en av kvinnorollerna.
Daria Ivanova i en av kvinnorollerna. Foto: Sören Vilks

Ingen relationsdramatik förekommer, individen kan inte profilera sig i denna värld. Hotbilden har övergått i handgriplig misshandel och undergången är oundviklig. Josef och Franz smälter samman till en enda person – fast Josef dör, mördas ömkligen, medan Franz får förverkliga sina författardrömmar.

Synd att kreatörerna inte riktigt förmår lyfta sitt högst angelägna tema – kampen för det fria ordet och kampen mot den växande antisemitismen. Ett oerhört angeläget budskap, också i vår tid.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons