Annons

Video: Så kom guldbron på plats vid Slussen

Guldbron som anlände till Slussen i onsdags har nu dragits in på sin plats. Se hur det gick till i videon här – i snabbspolning.

Under strecket
SvD
Uppdaterad
Publicerad
Efter reklamen visas:
Guldbron har sjösatts

Stålbron som ska förbinda Södermalm och Gamla Stan har tillverkats i Kina av CRSBG (China Railway Shanhaiguan Bridge Group). Den nya Slussenbron är 140 meter lång med en bredd på 45 meter och en vikt på 3 400 ton.

Efter att ha lossats från fartyget drogs bron in på plats med hjälp av bogserbåtar. De sista 70 metrarna användes vajerspel för att uppnå bättre kontroll.

Stora spakblock och spakvinschar drog bron på plats. Därefter användes mekaniska och hydrauliska verktyg för att passa in bron till sitt slutliga planläge.

Bron vars höjd varierar från en meter på Gamla stan-sidan till sju meter vid Stadsgården ladespå plats direkt, så när som på någon decimeter. Därefter sänks pontonerna genom att de fylls med vatten i olika etapper, först vid det ena brofästet och sedan vid det andra, för att få bron att landa exakt rätt på de olika stödpunkterna. Finjusteringar kan pågå i veckor.

Slussens nya bro är tänkt att öppna för trafik den 24 augusti 2020. Då kan del två av arbetet påbörjas – att riva den västra bron och ersätta den med vattennära promenadstråk.

Källa: Skanska

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons