X
Annons
X
Recension

Höst Kafkaartat att förnya pass i brexiteran

Jobbet som timanställd universitetslärare är osäkert, och när hon ska förnya sitt pass är byråkratin kafkaartad. Ali Smiths brexitroman "Höst" handlar om konsthistorikern Elisabeth som är obekväm i samtiden – och flyr den i sina samtal med en döende 101-åring.

Brexit ligger som en våt filt över tillvaron i Ali Smiths roman ”Höst”. Foto: Frank Augstein/AP
Läs mer om Vinterns böcker 2018–2019

Höst

Författare
Genre
Prosa
Förlag
Atlas

Övers: Amanda Svensson 234 s.

"Höst" är den första delen i en planerad romankvartett av den skotska författaren Ali Smith. Dess andra del "Winter" gavs ut på engelska förra året, och "Spring" publiceras nästa år.

I "Höst" gestaltar Ali Smith tiden som en subjektiv kategori. Den objektiva tiden finns där i form av aktuella händelser, som förnekelse eller utsuddande av minnen och som ett diffust hot mot huvudpersonen, den 32-åriga konsthistorikern Elisabeth Demand.

Det är tydligt att Elisabeth inte finner sig till rätta i samtiden, eller i den tid vi uppfattar som romanens nutid. Det är hösten 2016, och brexit ligger som en våt filt över det samhälleliga livet. Smith fångar fint de tvetydiga känslorna när människorna sörjer över att de förlorat något, eller firar att de vunnit något, när orättfärdighet bryts mot rättfärdighet:

Annons
X

"Över hela landet fräste det som hänt omkring av sig självt, som om en spänningsförande elledning slitits loss från sin stolpe i en storm och piskade i luften ovan träden, taken, trafiken."

När hon ska förnya sitt pass förnedras Elisabeth av byråkratiska krav som antar kafkaartade dimensioner.

”Höst” är den första i Ali Smiths planerade romankvartet. Del två, ”Winter”, gavs ut på engelska förra året. Foto: Bokförlaget Atlas

Hon flyr tiden genom att besöka en vän hon känt sedan sin barndom, en äldre man som hennes mamma inte ville att hon skulle bli vän med och som nu ligger för döden vid 101 års ålder.

Det är en på många sätt gåtfull vänskap, som vecklas ut för läsaren genom återblickar och minnen, där Elisabeth söker en annan upplevelse än den förnedring och osäkerhet hon lever i, både på en politisk och personlig nivå. Brexit utgör den ena polen, Elisabeths osäkerhet som timanställd universitetslärare i en tid av radikala nedskärningar den andra.

Medan Elisabeth befolkas av minnen lever den gamla mannen, Daniel Gluck, i en pågående nu-upplevelse. Kanske ser han döden, kanske hallucinerar han. När vi först går in i hans inre anar vi en ritualisering i de tvångsvisa rimmen i hans upplevelse (Amanda Svensson återskapar dem fint i sin översättning), men de får så småningom en annan förklaring.

Genom Dennis berättelser får den unga Elisabeth höra talas om en kvinnlig konstnär som förtegs och förnekades.

I sin gestaltning av vad som möjligen är en dödsupplevelse visar Ali Smith samma behärskning som Krishna Sobti gör i sin mästerliga beskrivning av döendet i "Lyssna min dotter". Sedan blir det vackert växelspel mellan minnena och nuet, mellan Elisabeth och Dennis. Genom Dennis berättelser får den unga Elisabeth höra talas om en kvinnlig konstnär som förtegs och förnekades. Hon får även höra historien om den skandalomsusade modellen Christine Keeler genom ett kollage som den kvinnliga konstnären baserade på ett fotografi. Men vem var målaren? Och hade Dennis verkligen tillbringat en natt med Bob Dylan i hennes hem? Vart tog målningarna vägen? Och hur såg hans egna förflutna ut?

Vi ser skeenden från andra världskriget, och anar en centraleuropeisk bakgrund och ett bortförande. Genom Elisabeths minnen och Dennis upplevelse i nuet blir tiden konkret, ett rum där upplevelsen formas. Det är ofta obestämt, men vi får också gradvisa förtydliganden av vad som skedde, till exempel när Elisabeth av en slump finner en utställningskatalog där hon känner igen de verk som Dennis har återskapat i hennes medvetande genom sina berättelser.

Elisabeth forskar vidare, hon finner namnet Pauline Boty och historien om den första brittiska, kvinnliga popkonstnären, som dog ung och suddades ut ur konsthistorien. Och visst härbärgerade Pauline Boty Dylan under hans och The Bands omtumlande turné 1966.

Genom de successivt återgiva minnena ger Ali Smith en fin bild av hur Elisabeths medvetande formas: i samspel med Dennis, i opposition mot mamman och oförstående handledare som inte förstår värdet i en avhandling om Pauline Boty. I brytningen mellan fiktion och fakticitet intensifierar Ali Smith känslan av det reella, av hur våra medvetanden formas av erfarenheter, berättelser och mer eller mindre förvridna minnen. Det är mästerligt genomfört.

Annons
X
Annons
X

Brexit ligger som en våt filt över tillvaron i Ali Smiths roman ”Höst”.

Foto: Frank Augstein/AP Bild 1 av 2

”Höst” är den första i Ali Smiths planerade romankvartet. Del två, ”Winter”, gavs ut på engelska förra året.

Foto: Bokförlaget Atlas Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X