Annons

Kalla krigets småbilar slår ut amerikanska vrålåk

Gamla pastellfärgade dollargrin som Chevrolet Bel Air och Cadillac Eldorado har länge varit en vanlig syn på Kuba. Men ekonomiskt sinnade kubaner har nu istället börjat rusta upp små polska fyrhjulingar från kalla krigets dagar.

Under strecket
Publicerad

Ramses Fernandez fixar med sin Fiat Polski 12p i Havanna.

Foto: Ramon Espinosa/APBild 1 av 4

Många av de gamla amerikanska bilarna är i dåligt skick. Handelsembargot med USA har gjort att kubanerna fått hitta på kreativa lösningar för att laga de gamla bilarna.

Foto: Ramon Espinosa/APBild 2 av 4

Ricardo Reidy tvättar en av de gamla sovjetiska bilarna i närheten av Biran, där Fidel och hans bror Raul föddes.

Foto: Ramon Espinosa/APBild 3 av 4

Raul Seoane poserar med sin Fiat Polski 126p i ett garage i Kubas huvudstad Havanna. Bilen är tillverkad 1986 och Raul betalade runt 2 000 dollar för den.

Foto: Ramon Espinosa/APBild 4 av 4

Ramses Fernandez fixar med sin Fiat Polski 12p i Havanna.

Foto: Ramon Espinosa/APBild 1 av 2

Många av de gamla amerikanska bilarna är i dåligt skick. Handelsembargot med USA har gjort att kubanerna fått hitta på kreativa lösningar för att laga de gamla bilarna.

Foto: Ramon Espinosa/APBild 2 av 2
Ramses Fernandez fixar med sin Fiat Polski 12p i Havanna.
Ramses Fernandez fixar med sin Fiat Polski 12p i Havanna. Foto: Ramon Espinosa/AP

Den är inte mycket större än ett vanligt kylskåp, har ungefär samma benutrymme som ett ekonomisäte på ett lågprisflyg och bara några hästkrafter mer än en åkgräsklippare.

Men Ramses Fernandez älskar sin lilla tvåcylindriga Polski Fiat 126p. När nyhetsbyrån AP:s reporter träffar honom i huvudstaden Havanna visar Fernandez stolt upp sin klenod. Den polsktillverkade Fiaten köptes in för surt förvärvade sparpengar när hans numera tio månader gamle son föddes.

– Den är som ett andra barn för mig, det är vad min fru säger i alla fall, säger Ramses Fernandez med ett stort leende.

Många av de gamla amerikanska bilarna är i dåligt skick. Handelsembargot med USA har gjort att kubanerna fått hitta på kreativa lösningar för att laga de gamla bilarna.
Många av de gamla amerikanska bilarna är i dåligt skick. Handelsembargot med USA har gjort att kubanerna fått hitta på kreativa lösningar för att laga de gamla bilarna. Foto: Ramon Espinosa/AP
Annons
Annons

1965 tecknade den polska staten och den italienske biltillverkaren Fiat ett licensavtal som gjorde att Polen kunde starta fabrikstillverkning av Polski Fiat – den första modellen var 125p. 1972 kom Fiat 126p, en bil som erbjuder ett modest antal hästkrafter, närmare bestämt 24 stycken. Bilmodellen föll snabbt i glömska efter murens fall 1989, men flera decennier senare har den alltså fått en revival på Kuba.

Det beror bland annat på att krisen i Venezuela har lett till en fallande oljeimport till ön, och drastiska ransoneringar av bränsle. Bensinpriserna på Kuba är bland de högsta i världen, och det blir allt svårare för kubanerna att fortsätta använda de törstiga amerikanska dollargrinen från 50-talet som annars är en vanlig syn på gatorna i Havanna.

Det handelsembargo mot Kuba som USA införde 1962 har gjort kubanerna både härdade och påhittiga genom åren. Det är bland annat tack vare hemgjorda reservdelar och egensinniga ersättningar för bromsvätska – till exempel en blandning av schampo och vegetabilisk olja – som 50-talsbilarna överlevt så länge.

Utlänningar tar bilder som om de aldrig sett något liknande innan. För att vara en ekonomisk bil, har Polski Fiat verkligen verkligen slagit an

De självlärda mekanikerna på Kuba ser förstås till att hotta upp de små polsktillverkade bilarna med starkare motorer och bättre fjädring – en del får till och med det senaste högtalarsystemet och skinnklädsel.

– 2016 har blivit Polski Fiat 126p:s år, säger Hendy Coba, ordförande för Bilens vänner, den officiella bilägarklubben i Havanna.

Annons
Annons

Ricardo Reidy tvättar en av de gamla sovjetiska bilarna i närheten av Biran, där Fidel och hans bror Raul föddes.

Foto: Ramon Espinosa/APBild 1 av 2

Raul Seoane poserar med sin Fiat Polski 126p i ett garage i Kubas huvudstad Havanna. Bilen är tillverkad 1986 och Raul betalade runt 2 000 dollar för den.

Foto: Ramon Espinosa/APBild 2 av 2

Det finns ungefär 10 000 Polski Fiat 126p registrerade på Kuba. En del är avställda, men många tuffar runt på vägarna bredvid betydligt större amerikanska vrålåk och rasslande Lador och Moskovitchar – de senare importerade under den tid Sovjetunionen fortfarande fanns.

Ricardo Reidy tvättar en av de gamla sovjetiska bilarna i närheten av Biran, där Fidel och hans bror Raul föddes.
Ricardo Reidy tvättar en av de gamla sovjetiska bilarna i närheten av Biran, där Fidel och hans bror Raul föddes. Foto: Ramon Espinosa/AP

Ramses Fernandez, som själv är bilmekaniker, köpte sin Fiat för 5 000 dollar. Han har utrustat den med nya bromsskivor, nya däck och en vattenkyld motor som ger dubbelt så många hästkrafter som originalet.

– Folk älskar min bil, alla säger att den är så vacker, säger han och lägger till att han ändå är lite förvånad över att så många turister vill bli fotograferade med bilen i bakgrunden:

– Utlänningar tar bilder som om de aldrig sett något liknande innan. För att vara en ekonomisk bil, har Polski Fiat verkligen verkligen slagit an, säger Rames Fernandez nöjt.

Raul Seoane poserar med sin Fiat Polski 126p i ett garage i Kubas huvudstad Havanna. Bilen är tillverkad 1986 och Raul betalade runt 2 000 dollar för den.
Raul Seoane poserar med sin Fiat Polski 126p i ett garage i Kubas huvudstad Havanna. Bilen är tillverkad 1986 och Raul betalade runt 2 000 dollar för den. Foto: Ramon Espinosa/AP
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons