Annons
Aktieanalys

Daniel Svensson:Kambi är värt ett litet bett

Kambi är en spelleverantör med stor potential som bara väntar på att realiseras. Värderingen är hög och nästa stora kundgenombrott kan dröja. Men aktien är ändå intressant.

Under strecket
Publicerad

Stort publikintresse för exempelvis fotbolls-EM innebär mycket vadslagning där motparten inte sällan har odds som levereras in av underleverantören Kambi.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 1

Stort publikintresse för exempelvis fotbolls-EM innebär mycket vadslagning där motparten inte sällan har odds som levereras in av underleverantören Kambi.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 1
Stort publikintresse för exempelvis fotbolls-EM innebär mycket vadslagning där motparten inte sällan har odds som levereras in av underleverantören Kambi.
Stort publikintresse för exempelvis fotbolls-EM innebär mycket vadslagning där motparten inte sällan har odds som levereras in av underleverantören Kambi. Foto: Anders Wiklund/TT

Fotbolls-EM går in i sin slutfas och det betyder högtryck för bolaget som ligger bakom oddsen hos Unibet, Leovegas och ett dussin andra spelbolag, nämligen Kambi.

Som många andra aktier inom nätspelssektorn har Kambi pressats under senare tid – från sin topp på 158 kronor i majtill dagens 120 kronor. Inte utan orsak. Både Betssons vinstvarning och Brexit har rest nya frågetecken ovanpå all osäkerhet om framtida beskattning med mera.

Men vi anser ändå att Kambi är en aktie att hålla koll på och kanske även köpa redan nu.

Det är två saker som är extra intressant med bolaget. För det första verkar Kambi på en tillväxtmarknad. Omsättningen inom sportbetting ökar 12-13 procent per år i Europa de kommande åren, om vi får tro branschexperterna. Det låter helt rimligt mot bakgrund av det ökande utbudet spel som nu är extremt lättillgängliga via mobilen.

Annons
Annons

Kambi växer dessutom mer än marknaden – tack vare att deras kunder är lite extra på hugget. Unibet är den stora kunden, med mer än 50 procent av Kambis intäkter, och de tar tydligt marknadsandelar och köper upp mindre konkurrenter. En annan storkund är brittiska 888. De storsatsar på Italien och Spanien. Även nytillkomna kunder som Leovegas och Mr Green är expansiva bolag.

Den andra fina egenskapen med Kambi är bolagets skalbara affärsmodell. Företaget tillhandahåller en komplett oddstjänst till sina kunder – själva oddsen, riskhantering och ett användargränssnitt för kunderna att lägga sina spel. I gengäld får Kambi en viss procent på operatörernas vinst. Kostnaden för att producera odds på 300 000 events inom 65 olika sporter varje år, som Kambi gör, är inte försumbar men den är relativt oberoende av hur många kunder som spelar. Det innebär att väldigt stor del av intäktstillväxten kan bli till vinst.

Ett exempel på detta är årets nya kunder. Inför EM valde tre kasinobolag att komplettera sitt erbjudande med sportspel genom Kambi, nämligen brittiska Rank och svenska Leovegas samt Mr Green. Hur mycket intäkter de genererar får vi se men poängen här är att Kambi inte behövde anställa någon ny personal alls eller göra några speciella investeringar för koppla på dessa tre kunder på tjänsten. Vinstbidraget från de intäkter de ger blir därför stort.

Lägger vi ihop dessa bägge ting – en skalbar affärsmodell på växande marknad – så finns förutsättningarna för snabba vinstökningar.

Ser vi tillbaka på 2015 så växte intäkterna med 32 procent – och rörelseresultatet med över 300 procent.

Annons
Annons

Ser vi framåt på de kommande tre åren så anser Börsplus att det är realistiskt att vinsten ökar flera gånger till och når knappt 200 Mkr 2018 (se tabell nedan).

SvD Börsplus förväntningar
20152016E2017E2018E
Omsättning443598730854
- Tillväxt32,1%35,0%22,0%17,0%
Rörelseresultat69126197230
- Rörelsemarginal15,5%21,0%27,0%27,0%
Resultat efter skatt58105167196
Vinst per aktie1,943,505,606,60
Utdelning per aktie0,000,002,003,00
P/E62,034,321,418,2
EV/EBIT49,126,817,114,6
EV/Sales7,65,64,63,9

Antaganden bakom detta är att Kambi fortsätter att växa något mer än marknaden och får utväxling på sin affärsmodell med följd att marginalerna ökar från dagens 17 till 27 procent. Vinstförmågan ligger då kring 6,50 kronor per aktie 2018.

Vad är ett rimligt p/e-tal för ett tillväxtbolag av Kambis kaliber? Det finns bra jämförelseobjekt i form av Netent och Evolution Gaming som har samma affärsmodell som Kambi men verkar inom kasinonischen. Tabellen nedan visar hur dessa bolag väntas utveckla sig från fjolårets siffror till vad som väntas för 2018 (prognoser från IQ Financial och Börsplus).

Från 2015 (utfall) ….till 2018 (prognos)
NetentEvolutionKambiNetentEvolutionKambi
1132705447Intäkter, Mkr20001455855
33%55%32%Tillväxt (jfr fg år)17%17%14%
40219869Rörelseresultat, Mkr764484235
36%28%15%Rörelsemarginal38%33%27%
1,65,32,1Vinst per aktie , kr2,912,46,5
81,85254120Dagskurs81,85254120
52,548,457,1P/e-tal28,020,518,5

Kambi bör värderas med viss rabatt mot kasinobolagen med tanke på bolagets storkundsberoende. Mer än en multipel på 20 gånger vinsten känns svårt att ge bolaget och p/e 20 innebär en avkastningspotential på cirka 10 procent när kursen är 120 kronor. Det kan tyckas väl klent för ett köpråd.

I den kalkylen ingår dock inga intäkter från eventuella nya kunder under perioden. Här ligger den riktigt stora potentialen i Kambi – om en större etablerad speloperatör skulle köra sportbok via Kambi så kan vinstnivån öka mycket starkt. Man bör i och för sig även nämna möjligheten av den omvända utvecklingen, alltså att kunder lämnar Kambi. Skulle till exempel 888 göra det kommer vinstförmågan minska kraftigt givet att kostnadsbilden är relativt fast.

Hur mycket av den här potentialen som Kambi kan förverkliga återstår att se. Hittills har det gått rätt trögt. Ingen riktigt stor operatör har valt att gå över från att producera en sportbok i egen regi till en ”outsourcad” lösning. Kambis kundbas består mest av kasinooperatörer som kompletterat med en sportprodukt de inte haft sedan tidigare.

Annons
Annons

Sakta går ändå branschen i rätt riktning för Kambi. Konkurrensen ökar bland operatörerna vilket i sin tur ökar incitamenten för att kapa kostnader – särskilt för operatörer just under det absoluta toppskiktet storleksmässigt. Då kan ”sportbok as a service” vara ett intressant alternativ. Omregleringar är en annan trigger för att vinna nya kunder och av särskilt intresse är statligt ägda spelbolag som formulerar en ny strategi på en avreglerad marknad.

Just nu är det mest intressanta om några av Hollands etablerade spelbolag nappar på en outsourcad sportbok inför den väntade omregleringen där. Då bör Kambi vara med på tåget. Ett litet minus inför det racet är att vi ser att deras konkurrent SB Tech tog en statlig kund i Tjeckien i början av 2016 och att konkurrenten NYX redan har närvaro inom närliggande produkter hos aktörer som De Lotto.

Vi får se hur det går. De tre affärer som Kambi tagit inför EM tyder ändå på god konkurrenskraft. Att Unibet i alla fall fram till och med årets första kvartal plockat marknadsandelar inom sport är ett tecken på samma sak.

Känslan är att ”optionsvärdet” på att Kambi bärgar nya kunder är relativt lågt just nu. Kanske är det delvis befogat då riktigt heta kunder borde satsat på att ha en produkt ute till EM. Därför är det osannolikt att Kambi kommer till skott med något nytt namn redan under hösten. Men att hösten blir lugn behöver inte vara en avgörande nackdel för en långsiktig ägare av aktien.

Vi väljer att starta bevakningen med ett köpråd.

Läs fördjupad analys

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons