Annons

IdomeneoOrkestern ger järnet i Mozarts fadersuppror

Luciano Botelho och Paul Nilon i ”Idomeneo”.
Luciano Botelho och Paul Nilon i ”Idomeneo”. Foto: Mats Bäcker
Under strecket
Publicerad

Idomeneo

Genre
Opera
Regi
Graham Vick
Medverkande
Paul Nilon, Luciano Botelho, Ida Falk Winland, Ingela Brimberg, Ingemar Anderson, Tomas Lind m fl. Göteborgsoperans kör, orkester och dansare.
Var
Göteborgsoperan
Text
Giambattista Varesco
Koreografi
Ron Howell

Musik: Wolfgang Amadeus Mozart. Dirigent: Laurence Cummings. Scenografi, kostym: Paul Brown.

Längst ut på kajkanten tronar Göteborgsoperan, utsatt för Västerhavets väder och vind – en idealisk plats att spela ”Idomeneo”. I denna Mozarts genombrottsopera är havet ständigt närvarande. Vågor rullar och stormar drar. En plaskvåt höjdpunkt blir här när Paul Nilons Idomeneo översköljs av vatten, samtidigt som han sjunger en av verkets viktigaste arior.

För musikens flöde svarar dirigenten Lawrence Cummings, som också spelar hammarklaver. Denne brittiske expert på äldre musik har tidigare gjort ett par barockoperor i Göteborg och tar nu steget in i Mozarts värld. Sällan har Göteborgsoperans orkester låtit så bra. Kristallklart framträder allt vad partituret gömmer av livlighet och djup. Särskilt glänser blåsarna med naturhorn och naturtrumpeter.

Regissören Graham Vick, även han britt, gjorde i Göteborg senast ”Lady Macbeth från Mtsensk”, en uppsättning som följdes av en rätt hetsig debatt om operasexism. ”Idomeneo” är mer städad, även om här finns lite för många av de vanligaste trenderna inom vår tids operaregi – typ kamouflageklädda soldater med k-pist. Men det är ingen tvekan om att Vick strävar efter att göra opera som är angelägen i dag.

Annons
Annons

Fast förutsättningarna i ”Idomeneo” är inte de lättaste. Den har många drag av den gamla barockoperan men närmar sig det modernt psykologiska som Mozart skulle fullända i senare verk. Idomeneo, kung av Kreta, råkar ut för en storm efter segern i trojanska kriget. För att blidka havsguden Neptunus lovar han att som tack för räddningen döda den första han möter, vilket blir Idamante, hans egen son. Ska han verkligen offra honom?

Det spännande dramat laddas av djuppsykologi; kampen mellan far och son slutar genom ett gudomligt ingripande som leder till försoning. Dessutom finns ett kärleksdrama. Två prinsessor slåss om prins Idamante: Ilia, som till slut avgår med segern, och Elektra, som arg och ratad dras ned i underjorden.

”Idomeneo” hade premiär några dagar efter Mozarts 25-årsdag och speglar tonsättarens förhållande till hans egen dominerande far – frigörelse och generationsskifte. Slutet påminner starkt om ”Trollflöjten”, som utmynnar i att ett manligt och kvinnligt styre förenas. När Idomeneo överlåter makten till sonen Idamante får denne regera tillsammans med sin blivande hustru Ilia.

Alla styckets huvudpersoner har svårt att nå varandra, och det åskådliggörs grafiskt genom att de cirklar runt varandra på avstånd. När två människor till slut verkligen kommer nära varandra blir det desto mer effektfullt, som i kärleksduetten mellan Ilia och Idamante och i avslutningens långa, ömsinta scen mellan far och son.

Paul Nilon som Idomeneo och Luciano Botelho som Idamante är enastående uttolkare av Mozarts laddade fadersuppror. Regin låter styckets två kvinnoroller hamna en aning i skymundan. Ida Falk Winlands Ilia är en rätt blyg kungadotter med säkra koloraturer. Ingela Brimberg späckar Elektras tacksamma roll med effektfull vrede och gör högdramatisk sorti.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons