Annons

Kampen om sjunkna skatten – värd 42 miljarder

Strax utanför Colombias karibiska kust vilar det mytomspunna spanska galeonskeppet San José på havsbotten. Ombord på vraket finns guld värt upp till 42 miljarder kronor. Skeppet hittades så sent som 2015 och dess värdefulla last har lett till ett gräl mellan Spanien och Colombia.

Under strecket
Publicerad

Samuel Scotts målning av ett sjöslag mellan britter och spanjorer i Karibien.

Foto: Samuel Scott / Wikimedia CommonsBild 1 av 2

Spanska gulddubloner av samma typ som troligen finns ombord på San José.

Foto: Wikimedia CommonsBild 2 av 2

Samuel Scotts målning av ett sjöslag mellan britter och spanjorer i Karibien.

Foto: Samuel Scott / Wikimedia CommonsBild 1 av 1
Samuel Scotts målning av ett sjöslag mellan britter och spanjorer i Karibien.
Samuel Scotts målning av ett sjöslag mellan britter och spanjorer i Karibien. Foto: Samuel Scott / Wikimedia Commons

– Vi har hittat galeonen San José!, basunerade Colombias president Juan Manuel Santos ut på Twitter i december 2015.

Det var ingen liten upptäckt. Skeppet sänktes av brittiska krigsfartyg den 17 juni 1708 och har sedan dess varit föremål för rykten och historier på barer i världens hamnstäder. I hundratals år hade människor letat efter vraket innan det slutligen upptäcktes av en av den colombianska flottans ubåtar.

San José byggdes i Spanien 1698 och var ett av den spanska handelsflottans mest kända fartyg. Det 39 meter långa fartyget var bestyckat med 64 kanoner och hade som primär uppgift att transportera ädelmetaller till det spanska kungadömet. San José hade en besättning på hela 570 sjömän.

De spanska galeonerna var särskilt kända för sitt stora lastutrymme. De skeppade guld, silver och ädelstenar som stulits från ursprungsbefolkningen i den ”nya världen” – Amerika – till den iberiska halvön.

Annons
Annons

San Josés sista resa började i Panama en aprildag 1708. Fartygets kapten hade all anledning att vara bekymrad inför seglatsen. Karibiens många pirater visste mer än väl att de spanska fraktfartygen ofta var fulla av dyrbarheter. San José bar också på en last som nästintill saknande motstycke.

Ombord på fartyget fanns hundratusentals guldmynt från Venezuela och Colombia, silver från Peru och dessutom en väldigt stor mängd dyrbara ädelstenar.

Enligt navigationsplanen skulle San José stanna till i Cartagena de Indias och sedan bege sig till Havanna, Kuba, innan den långa seglatsen hem till Spanien.

Men historien tog en dramatiskt vändning. Några sjömil utanför Cartagena upptäckte en vaktpost ombord på San José segel vid horisonten. Skeppen, som visade sig vara brittiska, närmade sig San José med hög hastighet. En kraftig eldväxling mellan kombattanterna utbröt. Britterna hade fem tungt beväpnade skepp till sitt förfogande, medan den spanska konvojen bestod av 14 handelsskepp och tre galeoner.

Under striden träffade en förlupen kanonkula från ett brittiskt fartyg San Josés krutdurk, varefter skeppet fick kraftig slagsida. Inom några minuter hade San José försvunnit under ytan. Endast elva av de dryga 570 besättningsmännen överlevde.

Colombianska experter menar att lasten på det förlista fartyget är värd upp till 4,6 miljarder euro, ungefär 42 miljarder kronor.

Annons
Annons

Spanska gulddubloner av samma typ som troligen finns ombord på San José.

Foto: Wikimedia CommonsBild 1 av 1

Ända sedan 1980-talet har ambitiösa undervattensäventyrare påstått sig ha hittat San José, men det dröjde alltså till vintern 2015 innan fartyget hittades på riktigt. Den colombianska flottan visste att det fanns en detalj som särskilde San José från de tusentals andra skepp som förlist i Karibiens vatten. San Josés kanoner är nämligen gjutna i brons med ingraverade delfiner, och är det enda skeppet i världen som har kanoner med detta särdrag.

Colombia meddelade 2016 att den exakta förlisningsplatsen är en statshemlighet. Detta bland annat för att hindra vrakplundrare från att använda miniubåtar för att stjäla guldet ombord på fartyget.

Här hade historien kunnat sluta. Men det visade sig att spanjorerna var mer än lite intresserade av sitt mytomspunna fartyg.

Spaniens utrikesminister, José García-Margallo, säger att den spanska staten äger rätten till fartyget. Han varnar också för att Spanien är berett att ta upp frågan i FN om det blir nödvändigt.

– Den här typen av fartyg tillhörde staten, på grund av krig, det var inte en privatbåt, säger José García-Margallo.

Spanska gulddubloner av samma typ som troligen finns ombord på San José.
Spanska gulddubloner av samma typ som troligen finns ombord på San José. Foto: Wikimedia Commons

Den spanske maritimjuristen Jaime Rodrigo de Larrucea menar att äganderätten till fartyget och dess last är en komplicerad fråga. Colombias lagstiftning säger att skepp funna på colombianskt territorialvatten tillhör staten.

Annons
Annons

Det finns dock samtida undantag som möjligtvis skulle kunna leda till ett prejudikat. USA:s rättsväsende har vid ett åtminstone ett tillfälle fastslagit att sjunkna krigsskepp tillhör den egna nationen. Ett exempel gäller frigatten Mercedes, som 2007 hittades söder om Portugal av det amerikanska företaget Odyssey Marine Exploration.

Företagets undervattensfarkost länsade Mercedes på 17 ton guld- och silvermynt och förde dem till USA i hemlighet. När den spanska staten fick reda på detta stämde Spanien det amerikanska företaget – och fick rätt. Domstolen menade att skeppet var spanskt och att det och lasten därmed tillhör Spanien, oavsett faktumet att Odyssey Marine Exploration hittade vraket.

Om Spanien går från ord till handling när det gäller San José kommer frågan förmodligen att avgöras av FN:s internationella tribunal.

Enligt Colombias kulturministerium kan det finnas upp till 1 200 skeppsvrak från den koloniala eran på colombianskt territorialvatten.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons