X
Annons
X

Kan antioxidanter förbättra vår prestation?

5 december. Många tar tillskott av C-vitamin och andra antioxidanter med förhoppning om förbättrad prestation. Fungerar det? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Uppskattningsvis 1–3 procent av allt syre vi omsätter ger upphov till så kallade fria radikaler. Radikalerna är reaktionsbenägna och kan leda till oxidationsskador i kroppen på samma sätt som en bil kan få rostskador, eller som det delade äpplet blir brunt om det får ligga framme i luften. Skadeverkningar bidrar till kroppens naturliga åldrande. Okontrollerad produktion av fria radikaler kan vara en del i mekanismen vid sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdom och Alzheimers.

Eftersom att vi inte kan sluta andas går det inte att helt undvika fria radikaler. Däremot kan vi undvika viss yttre påverkan som accelererar radikalproduktionen, exempelvis rökning och solstrålning.

Det går också att motverka skadeverkningarna. Antioxidanter kan till viss del skydda oss mot de fria radikalerna genom att träda in och oxideras i vävnadens ställe. På så vis förhindras syreskador i vävnaden. Det är det som händer när du stryker citronsaft på äpplets snittyta och förhindrar brunfärgning. Citronsaften innehåller C-vitamin som är en bra antioxidant.

Slutsats:

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Bild 1 av 1

Del 1 av 1

Nja, antioxidanter kan verka kontraproduktivt

När vi tränar eller på annat sätt anstränger oss fysiskt omsätter vi mer syre och därför bildas fler fria radikaler. Kroppen känner av den här förändringen och svarar med att växla upp sitt antioxidativa försvar, som bland annat består av kroppsegna antioxidanter. Genom maten kan vi även tillföra viktiga antioxidanter som vitamin C och E, betakaroten, selen och zink. Kost som är rik på antioxidanter, exempelvis frukt och grönsaker, har en positiv effekt på såväl hälsa som prestationsförmåga. Både körsbär och blåbär har visat sig dämpa muskelskador och främja återhämtning.

En bra balans mellan fria radikaler och antioxidanter är bäst. "No pain – no gain", som det brukar heta.

Ett väldigt högt intag av antioxidanter genom tillskott har också visat sig kunna ha en liten positiv påverkan på den muskelskadeprocess vi känner som träningsvärk. Effekten är dock så liten att den knappast blir kliniskt relevant, och fria radikaler är inte enbart av ondo. Tvärtom tycks de processer som den ökade radikalproduktionen sätter igång i kroppen var en viktig del av träningssvaret. Därför kan det bli rent kontraproduktivt att i prestationshöjande syfte tillföra stora mängder antioxidanter i form av tillskott.

Allt är en fråga om dos och koncentration. En bra balans mellan fria radikaler och antioxidanter är bäst. "No pain – no gain", som det brukar heta.

Näringsfysiologens mytkalender den 6 december 07.00:
Är broccoli en bra källa till järn?

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X