Annons

Tomas Augustsson:Kan bli platt fall för tågen, Johansson

Det är tunga dagar för de som vill ha höghastighetståg i Sverige. Först tvärvänder Moderaterna för andra gången på drygt två år. Sedan lovar visserligen regeringen att bygga höghastighetsbanor. Fast bara om pengarna räcker till.

Under strecket
Publicerad

Finns det substans i infrastrukturminister Anna Johanssons tåglöften, frågar sig SvD:s Tomas Augustsson.

Foto: Marcus Ericsson/TTBild 1 av 1

Finns det substans i infrastrukturminister Anna Johanssons tåglöften, frågar sig SvD:s Tomas Augustsson.

Foto: Marcus Ericsson/TTBild 1 av 1
Finns det substans i infrastrukturminister Anna Johanssons tåglöften, frågar sig SvD:s Tomas Augustsson.
Finns det substans i infrastrukturminister Anna Johanssons tåglöften, frågar sig SvD:s Tomas Augustsson. Foto: Marcus Ericsson/TT

Torsdagen började inte bra för alla som hoppas att även Sverige ska skaffa sig höghastighetståg. I en debattartikel slog Moderaterna fast att de säger nej till de nya tågen, framför allt med hänvisning till de höga kostnaderna.

På den punkten är det nog många som kan hålla med dem. Banorna räknas gå på enorma 230 miljarder kronor. Då tillkommer ändå en rad delar och det kan dra iväg mot 500 miljarder kronor innan allt är betalt.

Moderaterna har vänt igen. Två totala tvärvändningar på drygt två år

Att Moderaterna skulle säga nej var kanske inte helt förvånande. De har länge oroat sig för kostnaderna och när Moderaterna ledde regeringen dömde dåvarande finansministern Anders Borg ut höghastighetståg som "science fiction tåg" och beskrev en sådan satsning som "robust olönsam".

Annons
Annons

Men sommaren 2014 vände det. När Alliansregeringen saknade andra idéer att föra fram i valrörelsen slog man till med höghastighetstågen. Då sågs tågen plötsligt som en riktig framtidssatsning och kostnaderna var inga som helst problem.

Och nu har Moderaterna som sagt vänt igen. Två totala tvärvändningar på drygt två år.

De rödgröna, med stöd av Vänsterpartiet, håller däremot fortfarande fast vid att de vill ha höghastighetståg. Det stod klart när regeringen presenterade infrastrukturpropositionen på torsdagen.

Dessutom är prioriteringen solklar. De pengar som finns ska framför allt gå till att få ordning på den nuvarande järnvägen som är hårt sliten

Frågan är bara hur det ska gå till och vad det finns för substans i deras löften. För infrastrukturminister Anna Johansson (S) gör också klart att bygget av de nya höghastighetsbanorna bara får ske i den takt ekonomin tillåter.

Banorna ska dessutom betalas via statsbudgeten på vanligt sätt och inte med några nya finansieringslösningar vid sidan av. Det är heller inte aktuellt att höja några skatter för att klara bygget.

Dessutom är prioriteringen solklar. De pengar som finns ska framför allt gå till att få ordning på den nuvarande järnvägen som är hårt sliten.

Då kan man fundera på hur mycket som egentligen blir kvar till höghastighetsbanorna. Uppenbarligen inte så mycket för det tidigare målet att höghastighetstågen ska börja gå runt 2035 gäller inte längre.

Infrastrukturminister Anna Johansson säger nu bara att banorna ska byggas ut efterhand. Det ställer i så fall till nya problem eftersom hela projektet bygger på att höghastighetstågen så snabbt som möjligt ska börja gå mellan de tre storstäderna.

Bygger man i etapper blir det i praktiken ett bygge för snabba regionaltåg med andra ekonomiska förutsättningar.

Platt fall för höghastighetstågen? Kanske.

Man kan också se det som att Anna Johansson bara skjutit upp hela satsningen i hopp om en bred politisk förankring. Men den finns det inte mycket av nu när Moderaterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna blankt säger nej medan Centern och Kristdemokraterna inte bestämt sig än men tvekar inför de höga kostnaderna.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons