Annons

Sara L Bränström:Kan e-handeln rädda köpcentrumen?

Ingång till Mall of Scandinavia i Solna.
Ingång till Mall of Scandinavia i Solna. Foto: Henrik Holmberg/TT

Butiksdöden öppnar möjligheten för e-handlarna att flytta in på Mall of Scandinavia. Men är tillfälliga pop-up-butiker tillräckligt för att rädda köpcentrumen?

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Ett pressmeddelande landar i inkorgen. Jättegallerian Mall of Scandinavia meddelar upphetsat att 600 personer har bildat kö inför öppningen av NA-KD:s tillfälliga butik.

Vi skriver juli 2019 och det krävs tydligen att en e-handlare öppnar butik för att köerna ska ringla långa i det fysiska köpcentrumet.

Bara ytterligare en vecka senare meddelar samma köpcentrumgigant att en annan e-handlare öppnar en annan pop-up butik. Det är bloggerskan Kenza Zouitens modevarumärke Ivyrevel som under en månads tid ska finnas på plats i en knappt 470 kvadratmeter stor lokal.

Den som ännu inte har fått syn på, eller inte riktigt vill se, den massiva förändring som handeln genomgår kan öppna ögonen nu.

Det finns såklart en annan sida av pop up-butikerna, vilket inte nämns ett ord om i pressmeddelandena. Bakgrunden till att den 2500 kvadratmeter stora butiken, som NA-KD hyr tillfälligt, var ledig, är att inredningsbutiken Room och Habitat har stängt sin verksamhet i Mall of Scandinavia. Butiken var för stor, sa man och klappade igen.

Stora butiksytor i tjusiga centrum kostar givetvis stora pengar och då krävs det bra fart i försäljningen för att det ska gå ihop. Och för många butikskedjor lyser den där farten med sin frånvaro. Butiker stänger och butiksnät bantas.

Annons
Annons

H&M som tidigare meddelat att butiksbeståndet ska bli mindre på mogna marknader bekräftade nyligen stängning av en handfull butiker i svenska köpcentrum. Utvecklingen hänger givetvis samman med digitaliseringen, att försäljningstillväxten numer sker online och inte i butik.

Traditionella butikskedjor som H&M och Lindex förlitar sig inte heller enbart på sina egna försäljningskanaler i det nya digitala landskapet, utan även på externa plattformar. Lindex, som säljer både på Nelly och Asos, tar nu steget till Boozt. H&M i sin tur använder externa kanaler i Asien.

Vi kan inte acceptera att hyrorna höjs medan kundströmmarna minskar.

Kundströmmarna i landets gallerior krymper. Redan i fjol kom en rapport från HUI Research som visade att all handel i köpcentrumen förutom mat, minskade för första gången sedan 1980-talet.

Minskade kundströmmar används numera som ett slagträ i debatten om hyresnivåer, vilken har seglat upp som en av vårens hetaste. Både etablerade butiksskedjor och e-handelsvarumärken som suktar efter billiga pop up-ytor har öppet börjat ifrågasätta hyrorna som fastighetsägarna till köpcentrumen tar ut.

”Vi kan inte acceptera att hyrorna höjs medan kundströmmarna minskar.”, dundrade Kicks vd Freddy Sobin i samband med att butikskedjan meddelade sin stängning av butiken i Mood-gallerian.

En kamp mellan fastighetsägare och butiksägare som förr hanterades bakom stängda dörrar har kommit fram i ljuset.

Man får förmoda att centrumledningen på Mall of Scandinavia hoppas upprepa köbildningen till den senaste e-handelspopupen. Kundströmmar är ju som sagt hårdvaluta för en centrumägare, och en nyckel för att kunna ta betalt av sina hyresgäster.

Men den stora frågan är om e-handlarna som öppnar tillfälliga butiker egentligen kommer att rädda köpcentrumen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons