Annons

Kan morötter ge huden en ton av solbränna?

11 december. Stämmer det att morötter kan påverka människors hudton? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Många brun-utan-sol-tabletter innehåller betakaroten. Men effekten går också att uppnå genom att äta helt vanliga morötter.

När solen lyser med sin frånvaro större delen av dygnet kan det vara lockande att ta till andra sätt att framkalla sommarfräschör. Ett knep som påstås fungera är att äta morötter för att se solbränd ut.

Som vi redan avhandlat i Näringsfysiologens mytkalender är morötter fullproppade med betakaroten, som i kroppen kan omvandlas till vitamin A. Morötter, nypon och paprika får alla sin gul-röda färg från just betakaroten. Även höstlöven färgas av samma ämne när det gröna klorofyllet bryts ned som en förberedelse för vintervila. Det finns också karoten i grönkål och spenat.

A-vitamin, och dess förstadium betakaroten, tillhör de fettlösliga vitaminerna vilket innebär att överskottet lagras i vårt underhudsfett. Beroende på hur ens naturliga pigment ser ut kan det ge upphov till en gul-orange, ”solbränd”-ton.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Det är anledningen att många brun-utan-sol-tabletter innehåller betakaroten. Men effekten går också att uppnå genom att äta helt vanliga morötter.

Slutsats:

Ja, morötter kan ha brun utan sol-effekt

Ja, huden och även ögonvitorna kan ta färg av betakaroten. Exakt hur många morötter om dagen du behöver äta för att se resultat är svårt att svara på, förmodligen är det relaterat till såväl kroppsstorlek som pigment och underhudsfett. Liksom till morotens storlek, eventuella tillagning och vad den intas tillsammans med. Det är inte ovanligt att brun-utan-sol-tillskott innehåller alltifrån 6 till 50 milligram betakaroten per dygnsdos; en morot ger ungefär 6 milligram.

Tänk på att kroppen har lättare att tillgodogöra sig betakaroten om du tillagar moroten. Och eftersom att betakaroten är fettlösligt bör du även äta något fett samtidigt.

Betakaroten behöver man vanligtvis inte vara rädd för att överdosera, till skillnad från vitamin A. Men svensk forskning har visat en koppling mellan betakaroten, i stora doser som enbart är möjliga att uppnå genom tillskott, och cancer hos rökare. Det finns inget stöd för att personer som inte röker skulle skadas av betakaroten. Som vanligt är det ”dosen som gör giftet”.

 

Näringsfysiologens mytkalender den 12 december 07.00:
Kan bikarbonat motverka mjölksyra?

 

Missat tidigare ”luckor”? Alla finns på samlingssidan och här är de tre första:

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons