Annons

Kan rödbetsjuice förbättra vår uthållighet?

2 december. Varför bälgar vissa uthållighetsidrottare i sig rödbetsjuice? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Publicerad
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Du har säkert sett dem, cyklisterna och löparna som tar en rödbetsshot före start.

Men kan rödbeta, något så enkelt och naturligt i kontrast till alla pulver och piller, verkligen höja vår prestation?

Svaret på den frågan har att göra med nitrat. Nitrat finns i de flesta grönsaker, men i synnerhet i rödbetor, spenat, ruccola och broccoli .

Nitrat kan i sin tur omvandlas till nitrit när det kommer i kontakt med bakterier i munnen. I muskler som arbetar, och därmed har begränsad tillgång på syre, omvandlas nitritet till kväveoxid.

För uthållighetsidrottare är det ingen dum idé att dricka rödbetsjuice runt tre timmar innan startskottet går.

Kväveoxid påverkar blodkärlens elasticitet och förbättrar syretillförseln till muskulaturen. En fascinerande upptäckt är att nitrat också tycks minska syrekostnaden för att genomföra ett arbete.

Syreupptagningsförmågan är ofta en avgörande faktor vid högintensiv träning, och rödbetsjuice kan alltså hjälpa oss att hushålla med syret så att vi orkar jobba längre, eller med högre intensitet.

Slutsats:

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Bild 1 av 1

Del 1 av 1

Ja, rödbetsjuice kan få oss att orka mer

Svaret är alltså ja, rödbetsjuice kan förbättra vår prestation. Effekterna ses vid intag av en halv liter rödbetsjuice eller motsvarande mängd i form av hela rödbetor eller juicekoncentrat.

För uthållighetsidrottare är det ingen dum idé att dricka rödbetsjuice runt tre timmar innan startskottet går, men uppladdningen kan med fördel påbörjas redan några dagar före loppet. Effekterna är tydligare för motionärer än för elitidrottare och någon mirakelkur är det knappast tal om – allt ifrån marginell till 3 procents förbättring har dokumenterats.

Å andra sidan riskerar du heller inga biverkningar av juicen. Du behöver inte vara orolig om urinen rödfärgas, det är helt ofarligt.

Näringsfysiologens mytkalender den 3 december 07.00:
Bränner träning före frukost mer fett?

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons