Annons

Kan världens rikaste hjälpa Nasa nå nya målet?

2028 planerar Nasa att astronauter ska landa på månen för första gången sedan 1972. Det ska lyckas genom samarbete med privata företag som Elon Musks SpaceX och Jeff Bezos Blue Origin.

Under strecket
Publicerad

Planen är att människor ska landa på månen under 2028, 59 år efter den första månlandningen. Kan Jeff Bezos hjälpa till med det?

Foto: Cliff Owen/AP och Neil Armstrong/NasaBild 1 av 1

1 / 6

Planen är att människor ska landa på månen under 2028, 59 år efter den första månlandningen. Kan Jeff Bezos hjälpa till med det?
Planen är att människor ska landa på månen under 2028, 59 år efter den första månlandningen. Kan Jeff Bezos hjälpa till med det? Foto: Cliff Owen/AP och Neil Armstrong/Nasa

Det här blir inte som förra gången. Det sa Nasachefen Jim Bridenstines när han för första gången pratade offentligt om planerna.

– Den här gången ska vi till månen för att stanna. Vi ska inte lämna några fotavtryck och en flagga och sedan åka hem, utan vi ska dit och stanna, säger han till techsajten Geekwire.

Senast människor gick på månen var december 1972, alltså mer än 56 år sedan. Planen är att denna gång genomföra de komplexa och dyra resorna med hjälp av både internationella samarbetspartners och företag.

Nasa arbetar redan med både den ryska motsvarigheten Roskosmos och de privata företagen Boeing och SpaceX för att leverera utrustning och personal till den internationella rymdstationen ISS.

Annons
Annons

Donald Trump har tydliga mål med rymdpolitiken.

Foto: Evan Vucci/APBild 1 av 1

2 / 6

Varför ska de till månen?

Donald Trump har tydliga mål med rymdpolitiken.
Donald Trump har tydliga mål med rymdpolitiken. Foto: Evan Vucci/AP

Nasa har tidigare fått i uppdrag av president Donald Trump att lära sig mer om att leva bortom vår planet. I december 2018 skrev Trump under dokumentet ”Space Policy Directive 1” som pekar ut ett tydligt mål – att på ett varaktigt sätt återvända till månen.

”Människor förbereder sig på att lämna jordens omloppsbana för första gången sedan 1972 – till månen, till Mars, och vidare. Det är mandatet vi fått av president Donald Trump och kongressen. Det här är en spännande tid att leda det amerikanska rymdprogrammet”, skriver Jim Bridenstine.

Annons
Annons

Privata företag har redan anlitats av Nasa för att leverera utrustning till den Internationella rymdstationen ISS.

Foto: Nasa/TT/ScanpixBild 1 av 1

3 / 6

Hur ska det gå till?

Privata företag har redan anlitats av Nasa för att leverera utrustning till den Internationella rymdstationen ISS.
Privata företag har redan anlitats av Nasa för att leverera utrustning till den Internationella rymdstationen ISS. Foto: Nasa/TT/Scanpix

Nyckeln är ”porten” (”The Gateway”), en rymdstation som kommer att ligga i omloppsbana runt månen. Planen är att den, genom att möjliggöra en mellanlandning, ska göra det enkelt och säkert för astronauter och obemannade farkoster att ta sig ner till månens yta och hem till jorden igen.

”Att den är återanvändbar många gånger öppnar också för flera kommersiella möjligheter”, skriver Nasa.

På längre sikt kommer en rymdstation i omloppsbana runt månen att kunna användas för längre resor, exempelvis till Mars. Det rapporter den australiensiska nyhetssajten news.com.au.

Annons
Annons

Om mindre än tio år ska fyra astronauter landa på månen, enligt Nasas planer.

Foto: Neil Armstrong/NasaBild 1 av 1

4 / 6

Vad är tidsplanen?

Om mindre än tio år ska fyra astronauter landa på månen, enligt Nasas planer.
Om mindre än tio år ska fyra astronauter landa på månen, enligt Nasas planer. Foto: Neil Armstrong/Nasa

Under februari och mars kommer företag skicka in sina ansökningar för att delta i samarbetet med Nasa. Under året har myndigheten budgeterat för att använda mellan 278 miljoner och 370 miljoner svenska kronor till att genomföra de första testerna tillsammans med företagen.

2020–2022

Planen är att porten kommer att byggas i omloppsbana runt månen, och vara klar under ”det tidiga 2020-talet”.

2024

Det första uppdraget ner till månens yta ska ske under 2024. En obemannad farkost ska då skickas till månen för att testa att alla system fungerar. Planen är att den ska skickas ner utan att åka tillbaka upp igen.

2026

Först två år senare är planen att det andra uppdraget ska genomföras. En obemannad farkost ska skickas från porten till månens yta och sedan komma tillbaka upp. Den här farkosten ska sedan gå att återanvända.

2028

Ett år innan sextioårsfirandet av den första månlandningen är tanken att människan ska tillbaka till månen. Fyra astronauter ska resa från jorden till porten i en orion-farkost. Snart efter det ska flera farkoster leverera utrustning och bränsle till porten. Sedan ska astronauterna ta en ny farkost ner till månen, och tillbaka.

Annons
Annons

Elon Musk är grundare och vd för Tesla.

Foto: Chris Carlson/APBild 1 av 2

Jeff Bezos är mest känd för att ha grundat Amazon

Foto: Cliff Owen/APBild 2 av 2

5 / 6

Ska Musk och Bezos med till månen?

Elon Musk är grundare och vd för Tesla.
Elon Musk är grundare och vd för Tesla. Foto: Chris Carlson/AP

Samtidigt har flera av världens mest kända entreprenörer har gett sig in i rymdbranschen. De två som sticker ut mest är världens rikaste man, Jeff Bezos med företaget Blue Origin och Elon Musk med sitt Spacex.

Geekwire rapporterar att Nasas planer ser ut att stämma bra överens med den teknik som Blue Origin utvecklar. Chefer på företaget har sagt att de kan vara redo att ge sig ut i rymden 2023 – vilket stämmer ganska bra överens med Nasas tidsplan.

Jeff Bezos är mest känd för att ha grundat Amazon
Jeff Bezos är mest känd för att ha grundat Amazon Foto: Cliff Owen/AP

Å andra sidan satsar Spacex på att bygga rymdfarkoster som ska kunna åka direkt från jorden till månen – eller till och med till Mars. Nasas plan med en rymdstation i omloppbana runt månen som mellanlandning passar alltså Elon Musks företag sämre. Men det betyder inte att de är ute ur leken.

Det finns så klart fler aktörer i rymdvärlden. Från vapentillverkaren Lockheed Martin och flygjätten Boeing till startups som Astrobotic och Moon Express.

Flera företag kan väljas ut för tester i ett första steg, och då få upp till 84 miljoner kronor i ersättning. Sedan ska en eller två aktörer väljas ut för fler tester och demonstrationer innan bygget av porten sätter igång.

Annons
Annons

Kinas motsvarighet till Nasa förtkortas CNSA (China National Space Administration).

Foto: Kin Cheung /TTBild 1 av 1

6 / 6

Är fler än Nasa på väg upp mot månen?

Kinas motsvarighet till Nasa förtkortas CNSA (China National Space Administration).
Kinas motsvarighet till Nasa förtkortas CNSA (China National Space Administration). Foto: Kin Cheung /TT

I slutet av 2018 landade en sond på en av månens minst kända delar, i Aitken-dalen på månens sydpol. Det var första gången mänskligheten lyckats landa en farkost på månens baksida. Men det var inte USA utan Kina som stod bakom sonden.

Ombord på sonden lyckades man dessutom få ett bomullsfrö att gro, vilket då var första gången man lyckas odla något på månen.

Indien arbetar också med att skicka en sond till månen. Ett första försök skulle genomföras under 2018 men fick skjutas upp. Dessutom håller Israel på att utveckla en farkost som ska landa på månen under 2019. Det återstår att se vilket av länderna som blir det fjärde att landa en farkost på månen, efter USA, Ryssland och Kina.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons