X
Annons
X

Kändisar ska hjälpa Huawei att knäcka Apple

Kan Stenmark och Sjöström knäcka Apples dominans på den svenska mobilmarknaden?

Det hoppas i vart fall kinesiska Huawei som nu skruvar upp sina mål för den tuffa svenska marknaden.

Simmerskan Sarah Sjöström används av Huawei för att marknadsföra deras produkter.
Simmerskan Sarah Sjöström används av Huawei för att marknadsföra deras produkter. Foto: Christine Olsson/TT / TT NYHETSBYRÅN

Sverige är världens tuffaste marknad om du inte är Apple. Det konstaterar Tony Rong, marknadschef för Centraleuropa och Norden hos den kinesiska telekomjätten Huawei. Globalt säljer Huawei numera fler mobiler än Apple (låt vara till ett lägre värde eftersom Huawei till skillnad från Apple också säljer lågprismobiler).

I exempelvis Polen och Finland har man en marknadsandel på över 30 procent.

Svenskarna har en kärleksaffär med Apple, vars Iphone dominerar marknaden totalt. I Sverige är Huaweis andel bara 13 procent, mot mer än 50 procent för Iphone.

Annons
X

Tony Rong är medveten om att han inte kommer att kunna ändra på det bara genom att vara tekniskt lite bättre än Apple. De allra flesta konsumenter väljer mobil efter helt andra faktorer än kamerans upplösning eller processorprestanda.

– Vi får ofta bra betyg av testarna. Folk gillar vår produkt ur ett tekniskt perspektiv. Men vi måste stärka vårt varumärke.

Det är där skidlegenden Ingemar Stenmark och hockeyspelaren Börje Salming kommer in i bilden. När Huawei i måndags visade upp sin senaste modell i samarbete med tidningen Café syntes de båda före detta idrottsmännen mingla med artisten Denise Lopez, skådespelerskan Hanna Dorsin och de tidigare politikerna Leif Pagrotsky och Lars Leijonborg.

Huawei har också engagerat simmerskan Sarah Sjöström för att marknadsföra nya sportklockor i Sverige.

– Vi kommer att satsa ännu mer på samarbeten med kändisar och influencers som kan tala för våra produkter, konstaterar Tony Rong.

Egentligen borde koreanska Samsung vara ett lika stort bekymmer för Huawei som Apple. Samsung är trots allt det företag som säljer flest mobiler i hela världen, enligt analysföretaget Gartner.

Men när SvD Näringsliv ber Tony Rong lista de viktigaste konkurrenterna blir svaret kort: Apple!

Det är uppenbart att han beundrar det amerikanska företaget.

– Apple är fortfarande ett innovativt företag som har produkter med hög kvalitet. De sätter en hög standard för hela industrin. Det är därför vi respekterar Apple.

En annan sak som Huawei hittills inte använt i sin marknadsföring är den allt tydligare kopplingen till Sverige. Företaget har inte bara petat ner Ericsson från tronen som världens största telekomföretag, utan också anställt en del av de ingenjörer som fått lämna Ericsson på sina forskningsanläggningar i Kista och Lund.

– En del av användargränssnittet i mobilerna har faktiskt utvecklats i Sverige, konstaterar Tony Rong.

När Huawei en gång i tiden lanserade sina första mobiler skrattade konkurrenterna åt de plastiga produkterna. Vem kommer någonsin att köpa en kinesiska mobil?

I dag är det kinesiska arvet inte ett problem.

– Vi är inte rädda för att marknadsföra oss som ett kinesiskt företag. Världen förändras. Folk ser att innovation kommer från Kina och man respekterar det.

Annons
X
Annons
X
Annons
X

Simmerskan Sarah Sjöström används av Huawei för att marknadsföra deras produkter.

Foto: Christine Olsson/TT / TT NYHETSBYRÅN Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X